Elisa startup-projektide juht: kuidas teha koostööd nii, et kõik võidavad?

Triin Junson, Elisa startup projektide juht.

Iduettevõtete ja suurte organisatsioonide koostööd on üha sagedasemad. Kuidas teha koostööd nii, et kõik osapooled võidaksid ning selles sünergias ka parim lahendus sünniks?

Suurorganisatsioonide ja iduettevõtete puhul valitsevad üsnagi väljakujunenud stereotüübid. Üks on suur ja aeglane, teine väike, aga väga väle.

Seetõttu nähakse neid kahte ühte suurt pilti moodustavate detailide asemel pigem vastandlike maailmadena. Usun, et oleme jõudnud ettevõtlusmaastikul etappi, kus suure ja aeglase vahele ei pea ilmtingimata võrdusmärki tõmbama. Suur võib olla vägagi agiilne ning tal on iduettevõttelt palju õppida.

Oleme ka Elisas seda mõtteviisi juurutanud ning lähtume põhimõttest, et teeme asju teistmoodi. Meile on oluline keskenduda lahendustele ja võimalustele, mitte sellele, kuidas midagi teha ei saa. Agiilsus ja paindlikkus on tänapäeval ettevõtte jaoks olulised. Vastasel juhul võib kliendile jääda arusaam, et ettevõte ei mõista ega kohandu tema probleemidega.

Stereotüüpidele tuginedes on ka minult küsitud, miks üks suur telekomiettevõte teeb elustiilivaldkonnale mõeldud äppi, kui meil ei ole tööl ühtki toitumisnõustajat.

„Te ei ole ju ka startup!“ Olen siis selgitanud, et ei peagi olema, aga meil on hoopis teised kompetentsid, mis õiges kohas koos õigete koostööpartneritega tööle pannes võimenduvad.

Elustiili äppi arendama hakates nägime, et killustatud ja konkurentsirikkal elustiiliturul on puudu erinevaid funktsioone hõlmav hübriidäpp, mis pakuks ühe terviklahendusena inimestele toitumisnõu ja inspiratsiooni treeninguteks ning kaotaks vajaduse viie erineva rakenduse järele.

Töötasime selle nimel, et leida endale õige ja oma ala asjatundjast kaaslane, kellega see teekond lõpuni käia. Hetkel oleme Elisa Elustiili äpiga alles poolel teekonnal, ent töötame igapäevaselt, et saavutada suuri eesmärke.

Seega usun, et see, mis on täna ühe või teise ettevõtte tegevusvaldkond, ei peaks jääma rangelt piiritletuks. Nende piiride lõhkumiseks on aga vaja startupilikku avatud meelt ja kastist välja mõtlemise võimekust. Ja siin on suurtel tegijatel väikestelt palju õppida.

Win-win ehk kõik-võidavad-võimalus

Maailmas on palju näited, kus suured tehnoloogiagigandid ostavad väiksemad ära. Nii võib täna näha Whatsapp’i või Instagrami avaekraanil sõna from Facebook. See on üks võimalus –  paljud tuntud brändid on endale sealt hoo sisse saanud teiste omanike käe läbi, kellel on olnud rohkem raha ja võimalusi toodet arendada.

Teine viis on aga koostöö, kus mõlemad osapooled võidavad ehk ingliskeelset väljendit kasutades win-win-situatsioon, millest ka Elisa idufirmadega koostööd tehes lähtub.

Meile on oluline, et koostööst võidaksid mõlemad pooled, tehes seda, mida nad just kõige paremini oskavad. Ütlus tee oma asja, kehtib siin täiesti. Küll aga kõik võimendub, kui oma asja tehakse koos – nii avanevad uued võimalused.

Otsetee „narkootikumini“

Sellise kõik-võidavad-koostöö üks peamisi eeliseid on teha juba varajasest staadiumist toodet või teenust, mida kliendid ostaksid ja milleta nad piltlikult öeldes elada ei saaks. Ja seda kõige paremal võimalikul moel ja ressurssidega.

Sul võib olla lahe idee ja enda silmis maailma parim lahendus. Sul võib olla ka hea arendustiim, kuid kokkuvõttes ei pruugi nad lahendada õiget probleemi. Sa võid teha lihtsalt midagi lahedat ehk startupide keeles vitamiini, võid luua valuvaigistit ehk muuta mõne olemasoleva toote-teenuse kasutamise lihtsamaks, kuid tegelikult tahad sa teha narkootikumi ehk midagi, milleta klient enam läbi ei saa.

Lisaks ideele on vaja ka probleemi mõista. Seda ei saa teha, kui klient ei ole kaasatud. Toote pidev testimine ja tagasiside kogumine on hädavajalik.

Alustavatel ettevõtetel selline võimalus tihti puudub, aga suurettevõttel on ideede valideerimiseks ulatuslik kliendibaas olemas. Nad lisavad lauale ka enda varasemad toote või teenuse turule toomise kogemused, oma klientide tundmise ja turunduse know-how. See on suur eelis üksi toimetamise kõrval, vähendab kasvuvalusid ja loob startupi jaoks kiirtee parima toote või teenuseni.

Koostöös pole oluline, kes kelle uksele koputab. Suurettevõtted otsivad aktiivselt võimalusi uusi tooteid ja teenuseid luua ning seetõttu võtavad ise innukalt idufirmadega ühendust.

Ka startupidel peaks olema julgust koostöövõimalusi otsida. Julgustan seda ka kindlasti tegema! Ei tohiks karta, et keegi idee ära varastab ja sellega vastassuunas jooksu pistab. Ja tegutseda tuleb ruttu!

Fakt on see, et kui ise ei tee, siis teevad teised ja kiiremini. Liiga kaua mõeldes ja aega kulutades võib end ühel hetkel avastada olukorras, kus sinu uus ja innovaatiline toode või teenus on tegelikult juba eilne uudis, kuna klientide vajadused ja ootused on vahepeal totaalselt muutunud.

Triin Junson, Elisa startup projektide juht

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.