Elisa blogi

Tahad oma startupi luua, kuid ei tea, kas äriidee lööb läbi? Siin on viis lihtsat viisi oma idee valideerimiseks

Tihtilugu kuuleme oma igapäevatöös, et inimestel on hea äriidee, kuid selle teostamise osas ollakse ebakindel. Kas kedagi huvitab mu toode või teenus? Kas ma saaksin sellega raha teenida?

Nende küsimuste lahendamiseks on mõistlik oma äriidee valideerida, ehk teha kindlaks, kas sellele turgu oleks ja kas idee lahendab mõnda päriselt olemas olevat probleemi. Elisa startup scouter Anna Marin Mõttus jagab lihtsaid meetodeid oma äriidee valideerimiseks.

Kuidas me Elisas tavaliselt uut toodet või teenust arendame? 

Esmalt teeme ühe tutvustava kohtumise startupiga, seejärel uurime, kes on konkurendid antud valdkonnas ja kui palju on inimesi, kes võiks teenusele olla potentsiaalsed kliendid. Need sammud toetavad juba idee realiseerumist. Kui turg ja konkurendid on kaardistatud, liigume edasi idee valideerimise faasi. 

Viime läbi kliendiuuringuid ja teeme testmüüke, et aru saada, kes on antud toote jaoks õige klient, seejärel tuleme välja prototüübiga. Leiame esimesed maksvad kliendid ja kogume tagasisidet, et teha toodet või teenust paremaks. Lõpuks kui asi on piisavalt hea, läheme sellega massidesse. 

Aga tuleme tagasi algusesse – kuidas ikkagi aru saada, kas kedagi huvitab su idee? Selleks on erinevaid meetodeid:

Sõpradelt ja tuttavatelt küsimine 

Selle meetodi hea külg on lihtsus ja väga kiire viis ideele tagasisidet koguda. Saad aru, kas kõige lähedasematele inimestele sinu ümber meeldib sinu idee ja mida nad sellest arvavad. Selle meetodi puhul on mõistlik küsida korraga ainult ühe probleemi kohta ja mitte pakkuda ise küsides lahendusi, et lähedasi liigselt suunata ja või mõjutada. 

Me oleme seda meetodit Elisas palju kasutanud – oleme testinud tooteid ja teenuseid oma töötajate seas. Näiteks oleme seda meetodit kasutanud Elustiili äpiga, Elisa Põnniradariga ja oma TV-teenuste testimisel. Kaasame vajadusel toodete testimisse ka oma pereliikmeid. 

Tänavaküsitlus 

Kui tahta juba laiema ringi arvamust, siis on üks variant selleks teha tänavaküsitlus. Selle variandi suur eelis on valimi suurem varieeruvus – on võimalus tabada toote või teenuse jaoks õige klient. Tänaval on võimalik pikemalt vestelda, küsida täpsustavaid küsimusi ja jooksvalt küsimusi ka muuta. 

Eesti tänavatel on selle meetodi kasutamisel teatavaid raskusi, kuna eestlased ei taha eriti suhelda. Lisaks võtab see palju aega ja sinu isiksus võib teatud määral vastajat siiski mõjutada. Tänavaküsitluse puhul planeeri kindlasti ette, kuidas vastuseid kirja paned ja märkmeid teed, et kõik vastused saaksid kindlalt dokumenteeritud ja tegevus oleks eesmärgipärane. 

Lähene inimestele sõbralikult ja tutvusta kohe alguses ennast ja oma kavatsusi. Küsimused esita sellised, millele on inimestel lihtne vastata. Oleme läbi viinud tänavaküsitlusi nii Nõmme turul kui Taani tänavatel.

Internetiküsitlus 

Tõenäoliselt kõige levinum meetod. Populaarne põhjusega, kuna tegemist on väga lihtsa meetodiga. Alustuseks on sul vaja andmebaasi, kellele küsitlus laiali saata. Eeliseks on kiire levik, kuna saad saata küsitluse korraga paljudele inimestele, väike ajakulu ning võrreldes teiste meetoditega saab kiirelt kätte tulemused ja kokkuvõtte. 

Internetiküsitluste halb külg võib olla see, et inimesed ei viitsi eriti vastata. Keskmiselt näeme oma töös, et vastajate protsent jääb kuskile sinna 10-30% kanti, olenevalt teenusest ja sihtrühmast. Lisaks pole võimalik dialoogi tekitada, lisaküsimusi küsida ja inimesed võivad küsimusest valesti aru saada. 

Nende probleemide tõttu soovitame hoida oma küsimused võimalikult lihtsad ja lühikesed, mõelda ette, mida oma vastustega teed, testida kellegi peal oma küsitlust enne kui selle laiali saadad ja hoia andmebaas vastanutega alles, sul võib seda hiljem vaja minna! Võid nende peal näiteks hiljem testmüüke teha ja nendest võivad potentsiaalselt saada sinu esimesed kliendid. 

Head küsimused, mida küsida, on näiteks: millist toodet/teenust klient tahaks saada, mida sarnast on varem kasutanud, kas see lahendus töötas või ei, miks mitte, mida oleks klient tol hetkel rohkem soovinud? 

Telefoni teel intervjuud 

Jälle, laialt kasutatav variant, mille plussideks on lihtsus, kiirus ja võimalus dialoogi tekitada ning jooksvalt küsimusi muuta. Suurimaks miinuseks on vajadus andmebaasi järele, kust saada inimesi, kellele helistada. Tootest ja teenusest ei ole võimalik telefoni teel pilte näidata ja inimesed ei taha reeglina telefoni teel eriti vastata – kas ei võta kõne üldse vastu või neil pole aega rääkida. 

Ehk teoorias on tulemused seda meetodit kasutades kiired, kuid praktiliselt võib võtta väga kaua aega enne kuni vajalik arv vastuseid koos on. Meie nõuanded siin on kirjutada enne endale tekst valmis ja jälgida seda teksti kõne ajal, kindlasti on oluline alustada enda tutvustamisega ja sellega, miks sa üldse helistad. Vajalik on ka läbi mõelda, kuidas saadud informatsiooni talletada – peab olema koht, kuhu märkmeid teha. 

Fookusgrupi intervjuud 

Samuti üks meetod, mida oleme korduvalt kasutanud. Fookusgrupp on kindlasti kõige põhjalikum informatsiooni kogumise vahend ja nendest saab alati väga palju sisendit. Inimesed põhjendavad tavaliselt oma antud vastuseid pikemalt ja tihti tekib dialoog. 

Inimesed vestlevad ja sina saad olla lihtsalt suunava juhi rollis, seega võib sealt välja kooruda ka asju, mida ise ei taipa küsida. Fookusgrupiga saad samuti kasutada erinevaid näiteid, näidata pilte, aidata inimesi edasi raskemate küsimustega. Fookusgrupi halvim külg on kindlasti see, et see vajab eelnevalt palju planeerimist ja intervjueeritavate inimeste hulk on korraga väike. 

Lisaks võtab tulemuste töötlemine hiljem rohkem aega. Inimesed võivad tühistada viimasel minutil ja siis peab olema alati varuga inimesi värvatud (ehk et kui tahaks vähemalt 8 osaleja vastuseid, on mõistlik värvata 10 inimest). Inimesed on tihti ka võõrastega häbelikud ja osalejad võivad üksteist mõjutama hakata. Neid probleeme saab mingil määral ennetada professionaalse grupi juhtimisega. 

Elisa UP tiim aitab 

Ükskõik millist meetodit kasutada, on oluline nende raames kaardistada ka tänased suurimad puudused turul ja võimalused. 

Elisa UP tiim saab sind samuti idee valideerimisega aidata. “Otsime alati uusi ärivõimalusi ja koostöökohti startupidega. Tahame olla kas esimeseks testkliendiks või turundus- ja müügikanaliks. Tänaseks oleme oma töös kohtunud üle 1600 idufirmaga ja aktiivne koostöö käib 130 ettevõttega. Startup on meie jaoks partner – soovime äri teha nii, et mõlemad osapooled on koostööga rahul ning tahame aidata startupidel suuremaks areneda,” rääkis Anna Marin Mõttus.

Kui oled startup ja soovid Elisaga koostöövõimalusi leida, siis täida ära ankeet, mille leiad siit. Ole kiire, sest esimesed täitjad saavad kingituseks ka startup pileti ärifestivalile sTARTUp Day. Festivalile on võimalik tulla koha peale või seda vaadata Elisa Stage vahendusel. Kui oled nendel kuupäevadel juba hõivatud, siis ära muretse – Elisa Stage vahendusel on eksklusiivselt võimalik festivali ka järele vaadata.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.