Elisa blogi

Tehisreaalsuse homne päev: ärme keskendu “lendamisele draakonitega”, vaid ühenduse loomisele teiste inimestega

Elisa käis külas Storytek´i ärikiirendil ning meil oli võimalus kohtuda ühe silmapaistva mentori Kristen Davis’ega, kellel on 20-aastane töökogemus innovatsioonijuhina mitmetes suurtes meediaettevõtetes ja oma teadmistega aitab ta startuppe üle maailma.

Muidugi ei saanud me juhust kasutamata jätta ning uurisime Kristen Daviselt, mida põnevat toob tulevik loometööstustele ja kuidas idufirmana silma paista.

Enne intervjuu juurde asumist ütleme veel taustaks, et Storytek on Eesti esimene audiovisuaalvaldkonna kiirendi, mis aitab rahvusvahelisele areenile jõuda ettevõtetel, mis tegelevad digitaalse meelelahutuse, intellektuaalomandi ja tehnoloogiaarendusega.

Küsitlesid Elisa startup skaut Jörgen Martin ja Elisa suhtekorralduse praktikant Kadri Külaots.

Üha enam pakub kõneainet, mis kujuneb järgmiseks tehnoloogiliseks revolutsiooniks meedia- ja ka loometööstuse poolt vaadatuna. Mis võiks olla järgmine suur asi, mis antud tööstust muudab ning kuhu oleme praegu liikumas?

Mul ei ole kristallkuuli, et tulevikku ennustada, kuid näen, mis võib loometööstuses juhtuma hakata. Tehisintellekt ning tehisreaalsus saab järjest enam kättesaadavaks ning see muudab kindlasti turgusid ja sisuloomet. Usun, et virtuaalreaalsuse puhul peame rohkem keskenduma mitte „draakonitega lendamisele“, vaid interaktsiooni loomisele teiste inimestega. See annab võimaluse vahetult suhelda täiesti teisest keskkonnast pärit inimestega, paremini aru saada nende kommetest ja kogeda uusi emotsioone.

Meediatööstuse puhul saab küsimuseks selle läbipaistvus. Valed uudised (fake news) on kõneainet pakkunud juba pikka aega. Järjest enam hakkavad inimesed aru saama n-ö läbipaistvusest ning mõtlema pigem sellele, miks on antud informatsioon meie ette toodud, mitte kust see info tuleb. Meil on järjest rohkem inimesi, kes loovad valeuudiseid ja on neid, kes püüavad sellega võidelda.

Kas näete, et kiiresti muutuvas keskkonnas, eriti loometööstuses läheb traditsioonilistel suurtel organisatsioonidel nagu Walt Disney ja Warner Bros veelgi keerulisemaks turul muutustega kaasas käia või on pigem trend, et neelatakse väiksemad ettevõtted nende poolt alla?  

Me teame kõnekäändu, et ellu jääb tugevaim. Tegelikkuses jääb ellu see, kes suudab ajaga kaasas käia ja näha, mis tema ümber parasjagu toimub ning muuta ja suunata oma ärimudelit kasutajasõbralikumaks. Ehkki suurkorporatsioonid on tugevad püsima, ei ole need kiired muutustele reageerima ning seepärast vajavad enda kõrvale startuppe, kes järgivad pidevalt uusi trende. Muidugi tekib uuel turul ja ärikeskkonnas, kus seadused, poliitika ja protseduurid pole päris paigas, ka selliseid startuppe, kes suudavad neid piire nihutada, kuid üldiselt olen kahjuks arvamusel, et ka tulevikus neelavad suurkorporatsioonid väikesed ettevõtted alla.

Ettekandes startuppidele mainisite, et toode peab olema inimeste poolt aktsepteeritud tehnoloogiliselt, sotsiaalselt kui ka õiguslikult ehk sobima turule. Arendades uusi tehnoloogiaid, võime tihti olla olukorras, kus midagi pole näiteks õiguslikult kindlaks määratud või sotsiaalseid norme pole seatud. Kuidas startupina sellisest olukorrast edasi minna?

Tegelikult on kaks lahendust: kas näha seda võimaluse või piiranguna. Kui sul on täiesti uus toode, millel puuduvad reeglid ja regulatsioonid ning sina näed seda piiranguna, siis sel juhul ei saagi edasi minna, sest ümbritsev ärikeskkond tundub lihtsalt liiga ebastabiilne. Kui näha seda võimalusena, siis saab nendes piirides mängida seni, kuni keegi ütleb, mida enam teha ei tohi.

Samas saab vaadata ka seda, milliste väljakutsetega peavad teised sarnase tegevusvaldkonna ettevõtted silmitsi seisma, mida saab sealt õppida ja kuidas nendega koostööd teha. Teha tuleb lobitööd valitsuses ja pakkuda ettepanekuid õigusloome muutmiseks. Samuti peab vaatama, mis on toimumas sinu ümber teistes sektorites ning turgudel, tuleb otsida sünergiaid ning töötada koos selle nimel, et turg oleks atraktiivsem ja valmis uuteks toodeteks ning teenusteks.

Üheks kõige suuremaks väljakutseks startuppidele on õigete inimeste leidmine. Mis on see saladus, et startupina olla atraktiivne?

Ma arvan, et tuleb panna ennast nende inimeste olukorda, kes on valmis sinu ettevõttesse investeerima oma aega, energiat ja raha. Seetõttu peab oma ärivisioonist väga selgelt ning lihtsalt rääkima. Minu jaoks tähendab see seda, et oma ideed tuleb pitchida nii, nagu teeks seda investoritele. Asi ei ole ainult selles, et on toode või väga hea idee, vaid tegelikult peab olema ka väga hea äriplaan. Muidugi on turul suur konkurents ja kui nad näevad, et su plaan ning tegevuskava pole usaldusväärsed, siis hakatakse mujalt otsima. Äriplaaniga suhestumine, tiimitöö ja sellega regulaarselt tegelemine aitab hoida äriideed atraktiivsena.

Mis toob teid Storytek’i?

Väga mitu põhjust. Kõigepealt, ma tean Storytek’i juhti Sten Saluveeri, kellel on tugev visioon ja ambitsioon selle suhtes. Need on kaks energiat, milles mulle meeldib olla. Soovisin teda ja tema tiimi toetada ning aidata sisu loomisele keskenduvaid startuppe. Viimaste vastu on mul huvi seetõttu, et olen olnud 20 aastat rahvusvahelises meedias ja enamik sellest uudismeedias.

Varasemalt tootsid suurema osa sisust meediaorganisatsioonid. Täna näeme, et kõik saavad sisu luua, kuid selle kvaliteet on omaette küsimus. Seetõttu peab meediaorganisatsioonide ärimudel olema jõuline ning jätkusuutlik. Storytek on hea võimalus aidata meediatööstusel elus ja tervena püsida. Sellepärast ongi mul rõõm siin olla ning osaleda.

Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.