Elisa blogi

Timey teekond Ajujahi finaali – kuidas üks väga hea ja roheline idee poleks napilt edasi pääsenud

Ajujahi tiim Timey. Foto: Ajujaht

Noorte keemikute idee luua lihtne ja töökindel indikaator toiduainete transpordiahelasse võistleb neljapäevases Ajujahi finaalis võidu nimel.

Tiimi Timey mentor ja Elisa uute teenuste juht Kertu Kriisk räägib lähemalt nende arengust Ajujahi programmis.

„Timey „parim enne“ keemiline indikaator kleebitakse toidu pakendile. See värvub punaseks, kui toodet ei ole hoitud kokkulepitud temperatuuril. Seesugust lahendust on tootjatel päriselt vaja. Indikaator on töökindel ja soodne ning kasutades pistelist kontrolli igas tarneahela etapis on tootjal võimalik säästa see 30%, mis täna toidu väärkäitlemise tõttu raisku läheb. See tähendab sadu miljoneid võitu tootjatele. Tänased konkureerivad lahendused on kas 100 x kallimad või ebatäpsed. Kirjeldatud seisukoht on toiduainetööstuse suurtootjatega valideeritud ning tiimil on olemas toimiv lahendus.“  – just sellist pitchi oleksin oodanud tiimilt, istudes žüriilaua taga novembri lõpus, kui valisime kahe päeva jooksul 100 laekunud ideest välja 30.

Kahjuks pitch novembris päris nii ei kõlanud, kuigi jõutud oli täpselt nii kaugele. Kõik esitatud faktid olid olemas, samamoodi oli olemas esimene prototüüp toimivast tootest ja valideeritud tootjate huvi. Ent paraku tuleb tõdeda, et Timey oli üks viimaste seast, kes edasi pääses. Täpselt ei saadud aru, kelle probleemi lahendatakse ja mis see probleem üldse on. Olid särasilmsed ja teotahtelised tudengid oma keemiaprojektiga.

Edasi said nad tänu sellele, et žürii otsustas neisse uskuda – aga proovime, kui keegi meist nende ärisse nüüd päriselt süveneb ja saab aru, mida poisid teevad, siis äkki ongi tootjatel probleem? Ja äkki nende idee toobki lahenduse?

Kõik algab probleemist

Päris tihti leiab startup end publiku eest, kes ei tea tema valdkonnast mitte kõige vähimatki. Kindlasti on aga igas publikus arvajaid ja kritiseerijaid ka taustateadmisteta. Seetõttu peab startup pitch olema täpselt nii suurepärane, et väärarvamusteks ei jääks ruumi. Väga spetsiifiliste turgude, valdkondade, aga ka lahenduskäikude puhul on oluline need lihtsustada ja püüda idee üldisemaks muuta. Ka praegu ei ole mõtet Timeyl teadmatu publiku ees pikalt peatuda faktil, kuidas indikaator täpselt keemiliselt toimib või sellel, kui mitu juusturatast kunagi ühel konkreetsel juustutootjal transpordiahelas riknes, vaid sellel, mis on seda tüüpi toiduainetööstuse ettevõtete murekoht ning kuidas nad Timey lahendust rakendaksid.

Lahenduse valideerimine

Heas pitchis avatakse pärast probleemi kirjeldust kuulajale ka lahendus. Ent paraku ei päde peaaegu ükski lahendus enne, kui see ei ole reaalse kliendiga testitud. Senikaua, kuni klient ei ole öelnud, et ta ostaks, on see hüpoteetiline lahendus ning jällegi avatud „teadjate“ kriitikale.

Ajujahi alguses oli tiim küll paari suurtootjaga lahenduskäiku arutanud, ent pitch´is see kõlama ei jäänud või siis vähemast veenvalt välja toodud ei olnud.

Teekond tänaseni

Hea on töötada tiimiga, kel on puudu vaid turundusest ja kommunikatsioonioskustest. Täpselt nii algas meie mentorkoostöö Timeyga. Esimesel tiimide mentorkohtumisel sain päriselt aru (läbi kümnekonna mis-miks-kuidas) küsimuse, millega nad tegelikult tegelevad ja et tehtud on oluliselt rohkem, kui žürii ees välja paistis. Hakkasime siis harjutama – eesmärk oli luua kommunikatsioon ja kokku panna pitch´id, millest kumaks välja tehtud töö ja tulevikuplaanid. Kiiresti jõudsime lisaks kommunikatsiooni lihvimisele ka sisuliste aruteludeni ning tänaseks on jõudsasti edasi liigutud ka tootearenduse ja partnersuhetega. Tõden uhkusega, et novembris napilt edasi pääsenud tiim väärib oma kohta Ajujahi finaalis. Kooliprojektist on saanud toode, mida soovivad kasutada Euroopa suurtootjad ning ei ole enam kedagi, kes kahtleks lahenduse vajalikkuses.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.