Citroën on olnud aastate jooksul väga suur tegija maailma ühel raskeimal ja ohtlikumal kõrberallil. Alguse pani Prantsuse autotootja võiduteele soomlane Ari Vatanen, kes võttis rallil oma kolmanda järjestikuse võidu just Citroëni roolis. Eelmised kaks võitis ta koos teise prantsuse autotootjaga Peugeot.
Võiduni jõuti Citroën ZX roolis, mis müüdi pärast edukat võistlust erakogujale ning oli aastaid avalikkuse eest peidus. Kui see aastaid hiljem jälle avalikkuse ette jõudis, olid autol alles nii algsed rehvid kui ka mitmed teised originaalosad.
Citroën ZX oli rallimaailma tõeline suurkuju
Citroën ZX Rallye-Raid on ikooniline ralliauto, mis köitis 90ndatel paljude pilke, kuna pakkus konkurentsi tollal harjumuspärastele Mitsubishi, Peugeot ja Land Roveri sõidukitele.
ZX Rallye-Raid juured olid pärit Peugeot 205 Turbo 16-st, mis oli samuti tõeline edulugu. See oli tollal ainus B-grupi auto, mis kahel korral autoralli maailmameistrivõistlused võitis. 1990. aastal viis Citroën Sport oma ZX Rallye Raidi esimest korda kõrberallide starti, olles auto originaalversiooni oma käe järgi täiendanud.
Võisteldes klassikalistel üritustel üle maailma – alates Egiptuse Pharaoni rallist ja Hispaania Baja Aragoni rallist kuni Pariis-Dakari rallini – võitsid ZX-id hämmastavalt 36 võistlust 42-st, kus nad osalesid. Samuti võideti viiel järjestikusel aastal, 1993–1997, FIA maastikuralli maailmakarikavõistlused.
Ühe auto lugu
Kui Citroën 1997. aastal oma eduka rally-raid programmi lõpetas, olid alles jäänud vaid mõned üksikud ZX-d – kokku 19 mudelit, mille hulka kuulus ka näiteks seerianumbrit C05 kandnud mudel.
C05 koodiga auto debüteeris võistlustel 1990. aasta Pharaoni rallil Egiptuses, kus 3700 miili pikkusel rajal Niiluse kallastel istusid rooli 1981. aasta autoralli maailmameister Ari Vatanen ja kaardilugeja Bruno Berglund. Nende neljas koht näitas ZX potentsiaali juba esimestest võistlustest alates.
Järgmiseks osales C05 Pariis-Tripoli-Dakari rallil 1991. aastal, mis kulges Prantsusmaalt läbi Liibüa, Nigeri, Mali, Mauritaania ja Senegali peaaegu 9200 km kaugusele Dakarisse. Prantsuse duo Alain de Ambrosino ja Alain Guéhennec tõid auto kuue parema hulka, samas kui Vatanen teise ZX-ga tõi Citroënile ajaloolise üldvõidu – tegu oli tema kolmanda järjestikuse Pariis-Dakari võiduga.
C05 viimane võistlus toimus 1993. aastal Pariis-Tanger-Dakari rallil. Seekord uuendati autot Evo 2 spetsifikatsiooniks ja viidi üle meeskonna uude punasesse Total’i värvilahendusse. Ambrosino ja Guéhennec kordasid eelmist tulemust, lõpetades seitsmendal kohal. Pärast oma kolmandat Pariis-Dakari osavõttu läks C05 aktiivsest teenistusest pensionile ning Citroën kasutas seda mitmesuguste tehniliste uuenduste testimiseks, peamiselt mootori osas.

Auto taastati ning toodi uuesti avalikkuse ette
2011. aastal jõudis auto erakoguja kätte, kes investeeris selle taastamisse, mida viisid läbi tõelised oma valdkonna asjatundjad. 2021. aasta juulis ostis Girardo & Co. mudeli ja viis selle Belchers Farm’i, kus telliti mitmeid täiendavaid hooldustöid, et tagada auto sõidukõlblikkus.
Esimest korda näidati taastatud C05 avalikkusele 2021. aasta Goodwoodi kiirusfestivalil, kus see osales maailmakuulsal mäkketõusul „Ultimate Rally Cars” klassis. Auto võeti vastu suure vaimustusega, olles sündmusel ja sotsiaalmeedias tõeline hitt.