Kuidas vallutas eelmise sajandi ikooniline Citroën CX inimeste südamed?

Citroën CX-i legendaarne mudel, mis paljudele silme ette tuleb.Foto: Citroën

Sel aastal tähistab 50. sünnipäeva 1974. aastal loodud Citroën CX, mis oli omamoodi järg Prantsuse autotootja esimesele lipulaevale Tractionile. CX-ist kujunes eelmise sajandi 70-ndatel ja 80-ndatel autotööstuses suunda näitav mudel, mis teeb mudeli märgiliseks ka 2024. aastal.  

CX – edusammude maksimaalne kasutamine

CX toodi ametlikult turule 26. augustil 1974, täpselt kaks kuud pärast Automobiles Citroëni ja Automobiles Peugeot’ ühinemise väljakuulutamist. 

CX 2000 äratas palju tähelepanu. Sama aasta oktoobris toimunud Pariisi autonäituse täht oli eelkäijatelt üle võtnud esiveolise süsteemi, hüdropneumaatilise vedrustuse ja kaheks jagatud kõrgelt survestatud pidurisüsteemi – need olid juba saanud Citroëni kuvandi osaks. Kuid CX tõi kaasa ka originaalseid uuendusi: neljasilindriline ristipidi paigutatud mootor oli kallutatud ettepoole, et optimeerida kaalujaotust ja juhitavust, ka müra ja vibratsiooni summutamine oli viidud uuele tasemele.

CX-i ainulaadne disain andis talle äratuntava elegantse, madala ja aerodünaamilise ilme. Kogu sisekujundus oli detailideni läbi mõeldud, kasutatud materjalid vastupidavad ja pehmed. Auto kõige iseloomulikumaks elemendiks oli muidugi lunula-kujuline armatuurlaud. Ergonoomika ja turvalisus olid samuti tähelepanu keskmesse võetud: kõik vajalikud juhtnupud olid sõrmeulatuses, et ei peaks kätt roolist lahti laskma. 

Foto: Citroën

CX-il oli palju kvaliteetseid omadusi, mis avaldasid muljet ka Euroopa autoajakirjandusele – 29. jaanuaril 1975 sai CX aasta parima auto tiitli, edestades Volkswagen Golfi, Audi 50, Fiat 131 ja Volvo 200 mudeleid. 1975. aasta juulist hakati CX-ile pakkuma kuulsat Diravi roolivõimendit, mis tagas juhitavuse kõigis tingimustes ja kõigil kiirustel.

Auto pandi kokku oma aja moodsaimas tehases

CX tootmine algas 1974. aastal Euroopa moodsaimas autode koostetehases Aulnays, kus  tootmisetapid olid arvutite ja robotitega väga suurel määral automatiseeritud. Seal tehti keretööd, värvimistööd, polsterdus ja montaaž. CX tootmine lõppes Aulnays 1989. aasta juulis. Cerizays asuvas Heuliez keretehases jätkus järgmised paar aastat veel ainult universaalautode tootmine.  

Pidev uuenduslikkus

Aastate jooksul arendati CX-i pidevalt edasi ja lisati tehnilisi lahendusi, millest paljud on saanud tänapäeval standardiks. 

Näited uuendustest, mis mudeliga kaasas käisid:

1975 – kliimaseade, elektrilised aknad, peeglid, udutuled;

1976 – poolautomaatne käigukast;

1977 – sissepritsega mootor, viiekäiguline käigukast, elektriline katuseluuk, udutuled;

1978 – turvavööd tagaistmetel;

1979 – elektriline õlimõõtevarras armatuurlaual;

1980 – automaatkäigukast, 

1981 – madala profiiliga rehvid ja püsikiirusehoidja;

1982 – keskne lukustussüsteem;

1983 – turbodiiselmootor ja automaatne salongi temperatuuri juhtimine;

1985 – ABS-pidurid ja palju muid mugavusfunktsioone.

Ajalooline viisikvõit lämmatavas kuumuses

CX osales ka rallidel ja saavutas väga häid tulemusi. Sageli, mida raskemad olid tingimused, seda rohkem hakkas CX-i vedrustus ja robustus imesid korda saatma. Üks legendaarsemaid võite saavutati 1977. aastal Senegalis, kus 3000-kilomeetrisele võistlusrajale startis 30 autot, nende hulgas viis CX 2400 mudelit. Lämmatavas kuumuses jõudis aga finišisse vaid 7 autot. Ja CX-id saavutasid ajaloolise viisikvõidu, edestades Peugeot 504 TI-d ja Renault 16-d!

Citroën CX versioonid läbi aastate

CX 2000 – Esimene CX mudel – debüteeris 1974. aasta Pariisi autonäitusel – oli neljasilindrilise 1985 cm³ mootoriga, millel võimsust 102 hj.

CX Prestige – Toodi turule 1976. aastal, pakkus luksust ja rohkem ruumi tagaistmel.

CX Diesel ja Turbo Diesel – Diiselversioon 1975. aastast; 1987. aastaks saavutas maksimaalseks kiiruseks 195 km/h.

CX GTI ja Turbo – Toodeti võimsad GTI ja Turbo versioonid, millest viimased saavutasid kiiruse üle 220 km/h.

CX Break, Family ja Business – Universaalkerega mudel, mis pakkus praktilisust ja mugavust, sealhulgas ka kaheksaistmeline pereversioon.

Reklaam, mille transpordiminister keelustas

CX reklaamid, mis valmisid RSCG reklaamiagentuuris eesotsas Jacques Séguélaga, olid alati efektsed ja neis lõid sageli kaasa kuulsused. Üks silmatorkavamaid oli 1984. aastal tehtud CX GTI Turbo reklaam, kus lõi kaasa modell ja näitleja Grace Jones. Reklaamiti meeletut 220 km/h tippkiirust – see aga tõstis turvalisuse küsimuse nii teravalt esile, et toonane Prantsusmaa transpordiminister keelustas reklaami, kuid vastupidi ootustele andis see samm kampaaniale hoopis uue hoo sisse ning publiku huvi mudeli vastu kasvas veelgi.

17 aasta jooksul toodeti kokku 1 042 460 CX mudelit, sealhulgas 913 375 sedaani ja 129 085 universaalkerega mudelit.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.