Vabakutselisena võib enda ettevõttele nime valimine olla kõige lihtsam asi maailmas või äärmiselt keeruline ülesanne. Lihtne on panna oma nime või hüüdnime taha “OÜ” ja sellega piirdudagi, kuid palju keerulisem on leida ettevõttele nimi, mis peegeldab nii sinu missiooni kui ka loodavat brändi.
Arvesse tuleb võtta, et firma nimi on suure tõenäosusega esimene asi, mida kliendid ettevõttest näevad, mistõttu on see juba osa esmamuljest. Keskmiselt luuakse igas sekundis kolm startupi, mistõttu on väljapaistva nime valimine väga oluline.
Üksiku ettevõtjana on sul võimalus ignoreerida traditsioonilisi nime valimise protsesse, kus peale koosolekuid ja kompromisse võidakse leppida millegi liialt turvalise ja igavaga. Anname omalt poolt seitse nõuannet, kuidas oma alustavale ettevõttele nime valida.
1. Otsusta, kuidas sa oma firmat esitlema hakkad
Kogu nime ja brändi loomise protsess algab vaimusilmast. Kujuta ette, et tutvustad oma firmat mõnel üritusel, näiteks jagad inimestele visiitkaarte. Kas sa ütled firma kohta “mina” või “meie”? Kas sa esindad ennast kui firmat või firmat laiema meeskonnana?
Nendele küsimustele vastuse leidmine on aluseks kogu sinu ärilise identiteedi loomiseks, seega tasub võtta aega ja enda jaoks vastused selgeks teha.
Mina olengi firma
Võibolla oled oma sektoris juba tuntud tegija või usud, et sul on potentsiaal selleks tõusta. Kui suudad end edukalt müüa, ei pea sa tõenäoliselt oma firmat kui eraldiseisvat üksust promoma hakkama.
Meie firma on meeskond
See lähenemine ei tähenda, et sul on plaan kindlasti töölisi värvata või meeskonda luua, vaid seda, et lood firmale juba alguses endast suuremat identiteeti.
Turunduses võib selgest ettevõtte identiteedist isegi rohkem kasu olla ja sellise lähenemise puhul võid teha teistega koostööd ka ilma töötajate palkamiseta, näiteks mõne teise digiränduri või vabakutselise tegutsejaga.
Mõlemal lähenemisel on omad plussid, kuid on oluline, et ettevõte saaks kohe alguses kindla identiteedi.
2. Ajurünnak
Täiuslik firma nimi võib sulle pähe tulla ükskõik millal ja ükskõik kus. Jalutad koera, oled duši all või sõidad autoga ning äkitselt on nimi peas olemas. Tõenäoliselt jõuad õige nimeni siiski aktiivselt selle nimel tööd ja taustauuringuid tehes.
Üks parimaid kohti selleks on muidugi internet. Alusta näiteks enda toote, teenuse, valdkonna, kuid ka enda identiteedi kohta otsisõnade leidmisest. Ehk leida sõna või isegi mitu sõna, mis rõhutavad mõnda müügipunkti või aitavad sul enda firmat mingil moel tutvustada.
Mõned näited sellest, mida internetis ajurünnak endast kujutada võib:
- otsi oma valdkonna kohta spetsiifilisi sõnu, kasutades selleks fraase nagu “släng”, “sõnastik”, “terminid”, kuid isegi “laulud” või “laulusõnad” võivad sind õigele teele juhatada;
- “Googlestormi” ehk kasuta otsingutulemusi uute ideede leidmiseks;
- otsi ka piltide varamutest, näiteks Shutterstockist või Getty Images’ist endale sobilikke sõnu ja vaata, mis piltidelt eriti silma paistab.
Lõpuks leiad ettevõttele mitu sobivat nimekandidaati, kuid ära tunne end heidutatuna kui see oodatust rohkem aega võttab. Google on meile kõigile tuntud ja väga sobiv nimi, mis tähistab suurt otsingutulemuste arvu. Sellest hoolimata valiti ettevõtte algseks nimeks hoopis BackRub!
3. Kontrolli, kas sinu soovitud nimi on vaba
Sinu ettevõtte võib küll olla asukohast sõltumatu, kuid see peab siiski ametlikult mõnda riiki registreeritud olema. Seega tuleb teha kindlaks, et sinu välja valitud firmanimed seal riigis vabad on.
Õnneks on see osa väga lihtne.
Paljud digirändurid valivad firma registreerimiseks just Eesti, kuna siin on lisaks e-residentsusele üks praeguse aja arenenuimaid digiühiskondi ning lihtne maksusüsteem.
Nime kontrollimiseks on meie veebilehel kaks võimalust: minna LeapIN.eu lehele ning kontrollida nime saadavust registreerimise osana või kasutada otse kodulehelt firma nime otsingu tööriista.
4. Uuri, millised domeeninimed saadaval on
Tänapäeval vajab pea iga äri kasvõi kõige lihtsakoelisemat veebilehte oma kontaktandmetega. Paljude jaoks on .com endiselt olulisim domeen, kuigi selle tähtsus on aja jooksul veidi langenud.
Riigipõhiste domeenide (.ee, .ru) varianti tuleks vältida, kui plaanid teenida elatist digirändurina ning tegu ei ole asukohapõhise ettevõttega. Kuid ka asukohapõhistel domeenidel on omad erandid ja eelised.
Esiteks domeen .co, mis võib meile tunduda lihtsalt lühema versioonina .com’ist, kuid on tegelikult Kolumbia riigi domeen. Sellise lõpuga veebisaite kasutavad mitmed startupid ja suurfirmad. See domeen on saanud nii populaarseks, et Google ei eelda enam, et .co lõpuga veebilehed tingimata Kolumbia päritolu on.
Teine populaarne asukohapõhine domeen on .eu, mis tähendab, et ettevõtte asub Euroopa Liidus ja annab sellega ettevõttele teatud usaldusväärsuse.
Domeeninime saadavuse kontrollimiseks soovitame kasutada whois.net veebilehte, kuna see on tunduvalt lihtsam ja kindlam, kui erinevate variantide Google otsingusse toksimine.
5. Vali välja endale sobiv sotsiaalmeediaplatvorm
Tänapäeval ei saa üle ega ümber digitaalsete kanalite tähtsusest ja vajalikkusest. Raudreegel on mistahes kanalite puhul see, et ettevõtte nimi oleks alati sama. Üks kindel nimi teeb lihtsamaks erinevate profiilide loomine mistahes sotsiaalmeedia kanalites, kuid ka lihtsalt reklaamimaterjalide loomise ja levitamise.
Lihtsalt kõikides keskkondades konto omamisel suurt mõtet pole. Targem on suunata fookus ühele või kahele sotsiaalmeediaplavormile kui üritada igal pool midagi väikest teha. Siiski võib tulla kasuks see, kui oled oma ettevõttena saidile registreeritud ja sinna oma kontaktinfo pannud.
Kindlasti aitab, kui kasutad sotsiaalmeedias lisaks kindlale nimele ka kindlat kasutajanime ehk inglise keeles handle’it. Olenevalt saidist võib kasutajanimi olla suurema või väiksema tähtsusega. Twitteris ja Instagramis on kasutajanimi postitustes ja kommentaarides olulisel kohal, samas kui LinkedIn paneb põhirõhu siiski ettevõtte või inimese ametlikule nimele.
Põhilised sotsiaalmeediakanalid, kus ettevõttele konto võiks luua.
- Facebook.com/sinufirmanimi
- Twitter.com/sinufirmanimi
- Instagram.com/sinufirmanimi
- YouTube.com/sinufirmanimi
- Pinterest.com/sinufirmanimi
6. Kogu tagasisidet
Selleks faasiks peaks sul olema ettevõtte nime jaoks üks või mitu sobivat varianti. See tähendab, et on hea aeg teiste nõu küsida. Siia hulka kuuluvad nii sõbrad, pereliikmed, endised või praegused kolleegid, potentsiaalsed äripartnerid ja otse loomulikult potentsiaalsed kliendid.
Teistsugune vaatepunkt aitab nimes tugevusi või vigu leida, mida sa ise tähele poleks pannud. Toome välja mõned küsimused, millele võiks digirändurina, rahvusvahelise vabakutselisena või asukohast sõltumatu ettevõtjana enne nime paika panemist mõelda.
Kas seda saavad kergelt hääldada ka teist keelt rääkivad inimesed? Nike ja Amazon on mõlemad kreeka nimed, kuid neid on ülemaailmselt lihtne hääldada.
Kas seda saab tõlkida keeltesse, mida su kliendid võivad rääkida? Paljud firmad on saanud raskel moel teada, et nende toodete nimed tähendavad selles riigis, kuhu nad tooteid importida soovivad, midagi roppu.
- Kas sellel nimel võib teistes kultuurides olla erinevaid tähendusi?
- Kas see kõlab nagu firma, mis on seotud kindla asukohaga? Osad firmad on pidanud enda nimest asukoha eemaldama, kuna mõistsid, et see piirab nende kasvu. British Petroleum ja British Aerospace on nüüd lihtsalt BP ning BAE Systems.
Jäta meelde, et lõplik otsus on ikkagi sinu ja ainult sinu teha. Keegi teine ei mõista su ettevõtet sinust endast paremini ning vahel tuleb teiste soovitustele lihtsalt “ei” öelda.
7. Anna tuld!
Palju õnne! Oled leidnud enda ettevõtetle sobiva nime. Hea uudis on see, et mitte kunagi varem pole oma unistuste firma loomine nii lihtne olnud, eriti kui oled asukohast sõltumatu üksikisikust ettevõtja.
LeapINi abiga on võimalik kogu protsess endale võimalikult lihtsaks teha: aitame kõigega, firma registreerimisest kuni maksude ja pangakonto loomiseni.