Ridango blogi

Pargi ja Reisi parklad: mida autojuht nende kasutamisega võidab?

Meedias kerkivad ikka ja jälle üles teemad, mille peategelasteks on suurenevad ummikud, liigne auto kasutus ja õhusaaste. Ühistransporti arendatakse pidevalt ning liiklemine sellega muutub järk-järgult atraktiivsemaks, ent auto kasutamine Eestis raugemise märke ei näita. Mida teha, et liiklejad autodest välja saada ja suunata kasutama ühistransporti?

Üks nutikas lahendus on “Pargi ja Reisi” parklad, mis lubavad sõiduvahendi mugavalt linna äärde või sõlmpunkti jätta ning sealt näiteks bussi või trammi peale hüpata.

Tallinnas ning selle lähiümbruses on hetkel arvel ligi veerand miljonit autot, millest igapäevaselt tänavatel vuravast üüratust hulgast annab mõista juba väike pilguheit läbi mõne pealinlase akna.

Meie liiklustihedust ning ummikuid ei anna küll võrrelda maailma metropolides toimuvaga, ent autoga ka siinsetes ummikutes istudes kaotavad inimesed oma elust nädalaid.

Parkimiseks vajad vaid Ühiskaarti

Parkla kasutamiseks peab autojuhil olema isikustatud Ühiskaart, mis avab parkla tõkkepuu ning millega saab pärast parklas valideerimist Tallinn ühistranspordiga tasuta liigelda terve päeva.

Kaardikontol on tarvis omada päevase parkimispileti jagu raha (3 eurot), mis broneeritakse süsteemi poolt parklasse sisenemisel juhuks, kui jätad auto parklasse kauemaks kui 24 tundi või ei kasuta päeva jooksul ühistransporti. 

Sõites parkimispäeval Tallinnas sama Ühiskaarti kasutades bussi, trolli või trammiga ning lahkudes autoga veel samal õhtul, ei võta süsteem tasu ei parkimise ega ühistranspordi kasutamise eest. Seda ka juhul, kui teil puudub tallinlase tasuta sõidu õigus.

Kindlasti tasub meeles pidada, et isegi kui tõkkepuu on mingil põhjusel avatud, tuleks kaart nii sisse kui ka välja sõites valideerida.

Tallinn on “Pargi ja Reisi” tüüpi parklaid loonud kokku viis tükki, millest kõige populaarsem on Pärnu maanteel vana Kalevi kommivabriku vastas asuv parkla. Sellele järgnevad Õismäe, Pirita, Oru ning Laagna parklad. Tänavu avati parkla isegi Viimsis ning lisandumas on veel Laagri parkla. Ühelgi muul platsil, peale Pärnu mnt. oma linnavalitsuse sõnul erilist ruumipuudust esineda ei tohiks.

Lisaks on kõikides P&R parklades reaalajas töötavad valvekaamerad. Nii saab oma sõidukile vajadusel nutiseadme kaudu iga kell pilgu peale visata.

Autoga mõne minuti võitmine ei kaalu üles üleüldist suuremat ressursikulu

Süsteemi kasutamisel on mitmeid eeliseid. Esmalt on see autojuhile kindlasti odavam, sest kesklinnas asuvad eraparklad on kallid ning juba lühiajaline parkimine maksab mitmeid eurosid. 

Autode kasuks räägib ehk mõnevõrra väiksem ajakulu, ent praktikas pole kesklinna läbivatel ühistranspordiliinidel vahe autosõiduga kuigi suur ning tänu autode arvu kasvule ja ühistranspordi eelisarendamisele väheneb see iga aastaga. 

Seega tasub endalt küsida – kas olulisem on kiirem kohalejõudmine, millega kaasneb suurem rahaline ja närvikulu või jätkusuutlik ja puhtam linnaruum ning rahaline kokkuhoid läbi sõlmpunktis parkimise ja ühistranspordi kasutamise?

Märksõnad: , , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.