Ridango blogi

Kes on tublimad viipajad, kas tartlased või tallinlased?

Foto: Ridango.

Ühistranspordis sõidu registreerimine viipamise teel muudab liiklemise lihtsamaks ning on oluline selleks, et koguda andmeid, mis on aluseks busside ja trammide graafikute ning marsruutide planeerimiseks.

Eesti ettevõtte Ridango kontaktivabad kaardimaksed ühistranspordis ja tasuta sõidu registreerimine viipamise teel on tänaseks muutnud ühistranspordiga liiklemise lihtsaks ja mugavaks kõigile.

Alates 2018. aastast on Tallinna ühissõidukites võimalik maksevahendina kasutada viipemakse funktsiooniga pangakaarte, Tartus saab viipemakse funktsiooni ühissõidukites kasutada alates 2019. aastast. Ridango on selliste lahenduste väljatöötamisel esirinnas kogu maailmas.

Erinevused tallinlaste ja tartlaste viipamise harjumustes

Eesti e-piletisüsteemides on registreeritud 2 149 012 andmekandjat, millest aktiivses kasutuses Tallinnas ja Harjumaal on iga kuu keskmiselt 347 792. 2020. aasta veebruari andmete põhjal viibati Tallinnas kokku 5 916 587 korda ning Tartus 1 065 093 korda.

Tallinna ja Tartu valideerimisandmed näitavad küll linnade rahvaarvu arvestades suhteliselt sarnast viipamise taset, aga arvestada tuleb seda, et Tallinna lähiümbruses elab veel ligi 150 tuhat inimest, kellest lõviosa igapäevatoimetused on samuti seotud Tallinna linnaga.

Ka linnade suurus mängib suurt rolli – kui Tartus paikneb enamus asutusi, poode ja söögikohti maksimaalselt paarikümneminutilise jalutuskäigu kaugusel, siis Tallinnas on ühistranspordi osakaal inimeste teekonnal tõenäoliselt oluliselt suurem.

Tasuta sõit ei motiveeri viipama

Rolli mängib ka asjaolu, et Tallinnas on elanikele ühistransport tasuta ning kuigi reisijatele tuletatakse seda aeg-ajalt meelde, võib viipamine siiski tunduda ebavajalik. Tartus seevastu on sõit tasuline ja seega on isegi tasuta sõiduõigust omavad reisijad harjunud sõiduõiguse registreerimiseks pileti valideerima.

Selleks, et motiveerida rohkem inimesi oma liikumisi viibates registreerima, võiks iga sõiduki sissepääsu juures olla panga viipemakse võimalusega validaator. See annab reisijale võimaluse mugavalt ja kiirelt pileti soetada ka siis, kui tal ei ole käepärast bussikaarti.

Samuti võib tihendada piletikontrolli, sest kui tasuta sõidu registreerimiseks on tarvis kaart valideerida ning on teada, et seda ka süsteemselt kontrollitakse, oleks inimestel rohkem põhjust kaarti viibata.

Nii Tallinn kui Tartu peavad ühistranspordi kasutamist keskkonnasõbralikuks käitumiseks ning peavad plaane, kuidas inimeste teadlikkust ja motivatsiooni kasvatada.

Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Üleskutse

Aita meil podcaste teha ja saa kingituseks Geeniuse kraami

Toetan Autotundi Toetan Restarti Kuulan saateid

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.