Nipid edasijõudnutele: kuidas Sony kaameratega filmides parim tulemus saada?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Tanel Meos

Sony uuemad hübriidkaamerad on teinud hobifotograafidele kättesaadavaks mitmed varem vaid kallites profikaamerates olnud võimalused. Eriti on see tõsi videoid filmides – lai valik kaadrisagedusi ja suur lahutusvõime lubavad saavutada väga kõrget kvaliteeti. Järjest enam on nende kaameratega filmimise puhul hakatud rääkima ka sellisest terminist nagu S-Log. Mis see on ja kuidas seda kasutada?

Tänapäeva kaamerates olevad sensorid suudavad salvestada väga palju informatsiooni. Kahjuks ei võimalda enamik levinud failiformaate ja ekraane seda ulatust õigesti näidata ning varjudes ja heledatel aladel olev info surutakse tihti kokku. Ilmselt olete tugevas päikesevalguses filmides seda märganud – kui heledad alad on näha, on varjud üleni mustad ja varjud paika saades on heledad alad üleni valged.

S-Log annab pildi üle parema kontrolli

S-Log on viis sensori väljastatavat infot kõige optimaalselt salvestada. Selle asemel, et midagi kokku pressida, jaotatakse info kogu dünaamilise ulatuse osas ühtlaselt ära ja vähem läheb kaotsi. See tähendab, et kaamerast kätte saadaval videol on suurem dünaamiline ning värviulatus.

Kahjuks ei ole S-Log’i kasutades salvestatud video kohe kaamerast välja võttes “valmis”. Kaamerast saadav fail on väga madala kontrastiga ja värvivaene, kuna eesmärk on luua video, mida saab võimalikult paindlikult hiljem töödelda. Seda tehnikat kasutades peate seega alati oleme valmis faile videotöötlustarkvaraga korrigeerima.

Kuidas seda oma kaameral katsetada?

Erinevatel S-Log’i toetavatel kaameratel on selle seadistamine väga erinev. Seetõttu on esimene samm see otsingumootorite või kasutajajuhendi abiga endale selgeks teha. Sony a6300/6500 kaamerate puhul tuleb valida pildiprofiilid 7-9, mis kasutavad S-Log2 või S-Log3 seadeid. Kuna need muudavad ekraanil oleva pildi filmides raskesti jälgitavaks, on soovitatav seadete alt aktiveerida ka Gamma Disp. Assist.

Kui stseenid filmitud ja failid arvutis, tuleb leida sobiv videotöötlustarkvara. S-Log failide töötlemiseks sobivad näiteks Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro või DaVinci Resolve. Igaüks neist läheneb värvide ja kontrasti korrigeerimisele veidi erinevalt. Siinkohal on jällegi abi otsingumootoritest ja YouTube’ist.

Videofailide kontrasti ja värvide korrigeerimine on liiga pikk ja keeruline teema, et seda ühe artikliga pädevalt käsitleda, kuid kõige olulisem on ühest otsast katsetamisega pihta hakata. S-Log failist kiirelt hea tulemuse saamiseks on võimalik videotöötlustarkvaras valida sobiv oma kaamerale ja seadetele sobilik LUT (look-up table). S-Log salvestab suurema dünaamilise- ja värviulatuse tavalisse faili kasutades S-kujulist jaotust, millest tuleneb ka nimi. LUT-id on väikesed failid, mis annavad tarkvarale täpsed juhised, kuidas selle jaotusega videofailid jälle standardsele kujule viia.

Erinevaid LUT-e on võimalik internetist nii tasuta kui raha eest küllaltki palju leida. Mõned neist käsitlevad kontraste ja värve naturaalselt ning teised aitavad luua spetsiifilist stiili, näiteks värve, mis meenutavad mõnda tuntud analoogfilmi. Edasine häälestamine on juba maitse küsimus.

S-Log’i kasutamine ei ole mõistlik lihtsate koduvideote puhul. Hea lõpptulemuse saamine vajab palju harjutamist ja asjatundjatele suunatud tarkvara õppimist. Astudes oma esimesi samme filmikunsti poole, loob see aga palju loomingulisi võimalusi ja on tänu kiirelt arenevatele kaameratele kättesaadavam kui kunagi varem.

Sony hübriidkaamerate valikut ja häid pakkumisi saad vaadata siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.