Andres Schabelman usub, et kui me loome asju südamest siis on meie elul rohkem tähendust ning tavalistest ettevõtetest saavad suured liikumised.
Olles üks esimesest kolmekümnest Airbnb töötajast aitas Andres sel noorel firmal kasvada globaalselt. Täna hoiab ta VP of Expansion (laienemise juht) rolli Fiverr’is, mis on maailma suurim vabakutselistele suunatud portaal. Andres kasvas üles New Orleans’is, tal omandas Harvard’s Kennedy kõrgkoolis magistrikraadi avalikus poliitikas ning käib igal aastal Burning Man üritusel.
Me istusime Schabelmaniga Zoomi vahendusel maha ning rääkisime sellest, et kuidas tehnoloogia võib muuta elusid, inimeste vahelist ühendust aga ka sellest, et miks andmed pole lihtsalt vastus paljudele küsimustele aga hoopis suunanäitaja jpm.
Arvestades sinu kogemusi – mis on salarelv ühe hea tähendusrikka toote loomisel, mida kliendid armastaksid?
Mulle tundub, et äärmiselt oluline on toote kasutajatega leida emotsionaalne resonants. Seda saab teha, kui suurendada usaldust ja meeldivust kasutajate südametes ja peades, mitte kasumit või erinevusi hinnakujunduses. Näiteks ei ole piisav, kui räägid kasutajatega ainult tehingute keeles. Me peame hakkama rääkima kõrgematest põhimõtetest ja püüdlema kõrgemate põhimõtete poole, nagu näiteks vabadus ja inimeste omavaheline ühendamine.
Probleem on selles, et me liidritena tihti eeldame, et me teame mida meie kasutajad soovivad, ilma et me neid tegelikult kuulaks. Samas kui me teadlikult kuulaks oma kasutajaid, siis me õpiksime neilt palju rohkem + me täidaks nende päris soove. Seega kõige olulisem asi mida teha on kuulamine.
Tänapäeval puudub paljudel inimestel kuulamisoskus, sest neile meeldib rohkem rääkida kui kuulata ja see on probleem.
Ma arvan, et inimestena kasvades on üheks oluliseks osaks meie teekonnal mõelda välja millised on meie nõrgad kohad. Paljudel juhtudel, eriti noortele juhtidele, antakse palju tagasisidet ja oma maailmavaates kahtlemine võtab neil palju rohkem julgust ja alandlikkust kui seda tavaliselt tehnoloogiamaailmas on.
Seetõttu peame me kuulama ja olema avatud sellele mõttele, et meil pole alati vastuseid kõikidele küsimustele. Sinna jõudmine võtab aega, aga ühel hetkel tekib arusaam, et nõrgad kohad on olemas igaühel ning seetõttu pead sa kuulama enda toote või teenuse kasutajaid, et saada aru, millised on need sinu nõrgad kohad.
Üks näide Airbnb-st. Me tegelesime olukorraga, mida võib nimetada tõehetkeks – kus meie kasutajad tundsid end murelikult. Kujutage ette peremeest või võõrustajat, kes tuleb pärast külaliste lahkumist tagasi enda korterisse. Neil oli alati kahtlus, et kas nende korter on saanud kahjustada. See tõstatas meis küsimuse – kuidas teha nii, et neil ei oleks sellist hirmu?
Kas aitaks see, kui külaline saadab seal viibimise ajal korterist infot või pildi endast? Kas nad peaksid tegema pildi korteri seisukorrast siis, kui nad lahkuvad? Kui me mõtlesime sellele, kuidas neid tõe- ja murehetki lahendada, lõimegi me selle emotsionaalse resonantsi, mida ma pean oluliseks, et ettevõtted saaksid areneda suurteks ja edukateks, liikumisena. Oluline ei ole ainult ettevõtte, vaid selle loodud liikumised.
Mainisid Airbnb-d, kus sa olid firma 30 kõige esimese palgalisi töötaja hulgas. Mis oli kõige väärtuslikum uus teadmine, õppetund või oskus, mille sa said Airbnb-st ja mida kannad endaga kaasas tänaseni?
Ma arvan, et üks kõige väärtuslikum õppetund, mis ma õppisin, on see, et kiire arenguga ettevõttestoimuvad ka muutused kiirelt.. Alustavas ettevõttes, uues olukorras tekib inimestel visioon hetkereaalsusest, ent see võib muutuda väga kiiresti – teades seda, saan ma mõelda sellest hetkest edasi, kus ettevõte parasjagu on.Minu arvates, kui ettevõtte asutajad usuvad hetkel eksisteerivasse reaalsusesse, siis hakkavad nad ettevõtet looma just selle reaalsuse pinnale ning see reaalsuses pakub piiramatuid võimalusi.
Näide Fiverr-ist. Me oleme maailma suurim vabakutselistele suunatud platvorm, kus me viime veebis kokku need, kel on vaja ära teha mingi projekt ja need vabakutselised, kes tahavad seda teha. Kui olete ettevõttes, mis on hetkel keskendunud ainult kasutajate saamisele, siis mõistaksite, et odavaim, parim ja lihtsaim viis kasutajate saamiseks on on jahtida logodisaini kasutajaid.
See kasutaja ei pruugi olla see, kes annab meile kõrgeima kasumi tellimuselt. Samuti ei pruugi see tingimata kaasa aidata meie pikemaajalisele eesmärgile turul kasvada ja kui jäädagi kinni nende kasutajate hankimisse, keda on lihtne värvata, siis jäätegi tegema vaid logodisainiga
Jah, kui ettevõte ei laiene, siis see jääbki ainult ühte kohta kinni.
Mitte ainult seda. Toon näite enda isiklikust elust. Mu ema kasutas lasteraamatut välja andes Fiverr-i ja leidis illustraatori Pakistanist. Kas see läks tõrgeteta? Ei, mu ema tahtis saada pilte New Orleansi naabruskonna partidest, aga sai pildid Pakistani omadest.
Aga nad leidsid lahenduse ja mu ema raamat avaldati Pakistani illustraatori piltidega. Ilma Fiverr’ita poleks olnud sellel Pakistani naisel võimalust saada osa globaalsest turust. Seega me räägime siinkohal tehnoloogiast, mis muudab kardinaalselt inimeste elusid, mitte ainult logodisainist või inimesest, kelle tellimuse väärtus on kõrgem turu keskmisest. Me ei räägi ühe kliendi eluaegsest väärtusest, me räägime transformaalsest muutusest terves ühiskonnas.
Seega, sa pakud ettevõttena inimestele valikuid ja võimalusi, millele neil muidu ei oleks ligipääsu.
Täpselt! Ja kui ettevõte ei ei suuda enda mätta otsast kaugemale vaadata ega mõelda,siis see ei tähenda seda, et teie ettevõtte lakkab eksisteerimast, aga kindlasti tähendab see seda, et turule tekib konkurent kes räägib teie kasutajatega sama keelt ning võidab nende südamed.
Arusaam, et see, kus sa oled hetkel ei ole see koht, kuhu sa tahad jõuda, on üks väärtustest, mille võtan kaasa Airbnb-s veedetud ajast. Oskus märgata hetkeolukorras toimuvat ja mõista lugusid nagu see mida mu ema mulle rääkis, tähendab, et saan aru, kus me parajasti oleme ning ühtlasi mõistan, et see on lihtsalt üks samm selles suunas, kuhu me teel oleme.
—-
Loe pikemat intervjuud Andres Schabelmanniga sTARTUp Daykodulehel.
sTARTUp Day on Baltikumi suurim ärifestival, mis toimub 29.-31. jaanuaril Tartus.
Intervjuu viis läbi Rene Rumberg, sTARTUp Day kommunikatsioonimeeskonna liige.