Circle Empire ja Teleglitch produtsent Edvin Aedma: kuidas luua edukat arvutimängu?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Uut Eesti arvutimängu Circle Empires on saatmas rahvuvaheline edu – arenduskulud teeniti 15-kordselt tagasi juba enne müügi algust.  Mängu produtsent Edvin Aedmal silme ees aga juba uued väljakutsed. Kuidas aga jõuda ülikooli pingist maailma tasemel arvutimängude loojaks? Edvin Aedma jagab oma kogemuste põhjal 5 nõuannet alustavale arvutimängu loojale,  mida teel tippu kindlasti arvesse võtta.

Kui ette kujutada Edvini õpingute aega, siis esmapilgul ei paista sealt ühtegi märksõna, mis viitaks arvutimängudele. Semiootika, näitlemine ja tõlkimine on hoopis need valdkonnad, milles võiks Edvinit eksperdiks pidada. Vaatamata sellele on Edvini sõnul just ülikool see koht, kust kõik alguse sai: “Alustasin koostööst kunstniku-turundaja-kirjanikuna erinevate tudengitiimidega, kes pisikeste või utoopiliselt hiiglaslike amatöörprojektidega katsetasid. Enne seda olin oma lõbuks disaininud lauamänge, kirjutanud ning joonistanud.”

Läbimurre toimus, kui Edvin koostöös Test3Projectsi nimelise duoga andis välja seni edukaima eesti arvutimängu “Teleglitch”. Samal ajal hakkas ta kogemuse ja erialase kirjanduse põhjal õpetama ka Tartu Ülikooli arvutiteaduse instituudis kommerts-arvutimängude disaini. Tänasel päeval töötab Edvin koostööpartnerina mitme põneva projekti kallal:

  • Shortest Trip to Earth – kosmoses seiklemise ja ellujäämismäng (Interactive Fate)
  • Circle Empires – ajaviiteks mõeldud kiireloomuline strateegiamäng (Luminous)
  • Office Management 101 – kapitalismi parodeeriv sandbox kontoritöö simulaator. (tulevik.EU)
  • Veel ilma nimeta mäng – väike õppemäng, mis õpetab vene päritolu gümnaasiumilõpetajatele eesti keele grammatikat läbi huumori (koostööpartner Tartu Ülikool)

Tegemiste käigus on mängudisainer sujuvalt sattunud osalema enamikes organisatsioonides, ettevõtmistes ja sündmustes, mis on seotud eesti mängutööstustega.  Edvinil on aga ka laiem plaan: “Isiklik kontakt enamikuga kohalikust  skenest võimaldab tasa ja targu teostada ühte sügavamat mõtet – luua võrgustikku väikestest, sõltumatutest ja üksteist toetavatest mängustuudiotest.”

Lisaks Eesti arvutimängumaastiku arendamisele on Edvin otsustanud osa oma elust pühendada ka strateegilisele heategevusele. Nimelt loodab Edvin mängudega teenitud kapitali kasutada arvestataval määral selleks, et midagi siin planeedil meie kõigi jaoks, kuid eriti just nende jaoks, kellel on kõige raskem, püsivalt paremaks läheks.

Kas igaüks saaks hakkama mängu loomisega?

Uurides Edvinilt, mida on tarvis, et hakata mänge looma, pööras ta erilist tähelepanu erioskustega inimeste olemasolule: “Miinimumnõue on, et projektis oleks inimene, kes vastutaks mängu tehnilise poole eest, ja vähemalt üks inimene peaks vastutama rohkem mängu sisulise poole eest. Kuna mängude sisuline pool eeldab enamasti graafikat, animatsioone, visuaalseid efekte, heliefekte, muusikat, teksti ja muud, siis üheks heaks võimaluseks oleks alustada näiteks kolme- kuni viiekesi. Tiimis võiks olla programmeerija ja kunstnik ning võimalusel ka mängudisainer/kirjanik/helikunstnik/turundaja ja/või produtsent.“

5 nõuannet Edvinilt, et edukalt arvutimänge luua:

  1. Tiimitöö – häid mänge on lihtsam teha mitmekesi. Tiimitöö oskuseid tasub arendama hakata juba algusest peale. Seega alustuseks leidke mõttekaaslasi, kellega koos prototüüpe arendama hakata. Üksteise läbiv toetamine (sh ka emotsionaalselt toetav suhtumine, mis algab tiimikaaslastele vaid konstruktiivse ja kriitika andmisest) on elutähtis.
  2. Ühinege mõne mänguarendajate kogukonnaga – Eestis on olemas mitmeid mänguarendajate kogukondi, kes on kõigi uute tulijate suhtes igati toetavad.
  3. Kasutage mängumootoreid ja mängude loomiseks mõeldud tööriistud – Võrk on kümnete kaupa täis kvaliteetseid ning tasuta mängumootoreid ja muid vahendeid, mis on mõeldud mängude loomiseks. Paljud mängumootorid ei eelda, et kasutaja oskaks programmeerida. Seega olekski värskel mänguarendajate seltskonnal väga kasulik lugeda ja uurida iseseisvalt erinevate mängumootorite kohta ning kaaluda, kas võiks mõnda neist ühiselt proovida. Oskus kasutada juba leiutatud ja valmis ehitatud tööriistu säästab kõvasti vaeva – kõike ise teha on raske ja pole ka mõtet.
  4. Kavandage ja looge mänguprototüüpe – enne mõne projektiga tõsiselt alustamist on kasulik kavandada ning seejärel luua hulgaliselt väikseid mänguprototüüpe, et tunnetada, milline neist on kõige potentsiaalikam ja kogu tiimi jaoks kõige inspireerivam. Tihtipeale võib seltskond sattuda heast ideest vaimustusse ning seda teostama hakata, kuid 6 kuud hiljem leida, et idee polnud siiski piisavalt hea projekti lõpule viimiseks. Prototüüpimisest ja ideedekavandite loomisest võiks mõelda kui tööriistadest, mis tuvastavad näiteks kümne hea idee hulgast ühe erakordselt hea idee.
  5. Arvestage lisaajaga – Mänguprojektide puhul on haruldane, kui arendajad suudavad mängu valmis teha planeeritud aja jooksul. Enamasti võtavad projektid oluliselt rohkem aega. Seetõttu soovitan värkselt alustanud tiimidel soojalt proovida esimeseks kommertsprojektiks valida midagi, mis peaks algusest lõpuni valmis saama näiteks kuu ajaga. Ja soovin õnne, kui tegelik ajakulu osutub näiteks ainult neljaks kuuks.

Edvin Aedma esineb sTARTUp Gamingul juba 3. oktoobril, mil kõigil on võimalik tulla kuulama tema põnevaid mõtteid, ideid ja soovitusi, kuidas mängutööstuses läbi lüüa.

sTARTUp Gaming toob kokku Eesti mängutööstuse talendid. Sündmus kuulub üritustesarja sTARTUp Talks, mis on ärifestivali sTARTUp Day ametlik kõrvalürituste sari. Ürituste eesmärk on tuua kokku ja ühendada erinevate tehnoloogiavaldkondade spetsialiste ja talente. Teemavaldkonnad, mida käesoleval hooajal käsitletakse on Gaming, AI, Blockchain ja UX. Vaata lisa www.startuptalks.ee.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.