Enelin Paas: “Usalda ainult teadust, psühholoogiat, andmeid ning konkreetseid numbreid.”

Enelin Paas on full-stack turundaja. Viimase viie aasta jooksul on ta külastanud rohkem kui 40. erinevat riiki, pakkudes samal ajal ettevõtetele B2B ja B2C turundus- ja müügiteenuseid. Tema kliendid paiknevad lisaks Euroopale maailma eri otstes nagu näiteks Wall Street ja Sydney. Enelinil on olnud lennukas karjäär – ta on aidanud asutada eduka väikeettevõtte, juhtinud meeskondi ja aidanud kasvatada tiimi liikmete arvu viielt inimeselt 150-le.

Tema töökus ja ambitsioon on tõeliseks eeskujuks ja tõestuseks kõigile, et karjääri on võimalik teha ka ümbermaailma reisil olles. Enelin on aidanud oma klientidel jõuda üle 2 miljoni eurose käibeni, investeerides sealjuures reklaami 0 eurot.

Enelin astub üles sTARTUp Day 2020 ärifestivalil Tartus, et rääkida sellest, kuidas oma online äri kasvatada läbi affiliate turunduse ja partnerlussuhete.

Kuidas sa seletaksid affiliate turundust oma vanavanematele?

Kallis vanaema, see on tegelikult palju lihtsam kui arvad. See töötab nii – ütleme, et sul on vaja osta uus madrats. Kust sa alustad? Võimalusi on palju! Tõenäoliselt näed telekast Dormeo reklaami, eksole? Seejärel küsid nõu või informatsiooni oma pojalt või lapselapselt. Täpselt niimoodi see töötabki – teler ning sinu pereliikmed on sinu jaoks mõjutajad. Sul on konkreetne vajadus madratsi järele, televiisor ja perekond on kanalid, mille nõu kuulda võtad, ning mis sinu otsust mõjutavad.

Täpselt sama loogika ja psühholoogia töötab ka komplekses ning piirideta online maailmas.
Vajadus soovituste ja nõu järele eksisteerib ka digitaalses maailmas, aga need ei tule ainult televiisori ja perekonna vahendusel. Tänu nutitelefonide ajastule mõjutavad meid ka influencerid, affilities, arvustused, kommentaarid, Google otsingutulemused, blogid, toodete võrdlemiseks loodud portaalid jms. Affiliate turundus keskendub mõjutajatega koostöö tegemisele ja nende abil soovituste, arvustuste ning nõuannete kuvamisele õige sihtrühma hulgas. Affiliated ja mõjutajad aitavad teha ostuotsuseid rääkides oma kliendikogemusest ning jagades oma arvamust ja soovitusi. Kui seda nõuannet kuulatakse ja keegi sooritab ostu, siis tänu tehnoloogiale on võimalik neid oste jälgida ja siduda ära konkreetsete mõjutajatega, kes teenivad selle pealt komisjonitasu.

Mis on kõige olulisem osa, kui oled valimas oma ettevõttele affiliate turunduses partnerit?

See sõltub kampaaniast (kas tegemist on täiesti uue toote või teenuse lanseerimisega, või on tegemist brändingu kampaaniaga), aga asjale praktiliselt lähenedes on kõige õigem öelda, et peamine on jälgida engagement rate’i. Kui affiliate partneril on tohutult suur auditoorium, palju kontakte e-maili listis ning kuhjaga Instagrami jälgijaid, aga tema e-mailide avamise määr on 0% lähedal, siis selline partner tuleb automaatselt välistada. Sellise partneri valiku puhul ei jõua sõnum mitte kunagi õige sihtgrupini.

Teiseks rõhutaksin, et oluline on sisu kvaliteet. Ei ole tark teha brändile pikas perspektiivis kahju sisuga, mis on nõrk ja madala kvaliteediga. Seega tuleb veenduda, et kvaliteet oleks tasemel ning toetaks ettevõtte pikaajalisi väärtusi ja eesmärke.

Nimeta üks orgaanilise kasvu nipp/konversiooni suurendamise saladus, millest 90% ettevõtjatest veel ei tea?

Paljudel ettevõtetel puudub tänapäeval endiselt affiliate ja/või soovitusprogramm. Sellest on kahju, sest tegemist on põhimõtteliselt lollikindla taktikaga, sest komisjonitasu tuleb maksta ainult siis, kui on toimunud reaalne tehing ning ettevõtte kontole laekunud raha. Kahjuks keskenduvad paljud ettevõtted tänapäeval veel endiselt ainult Google, Facebooki ja Instagrami reklaamidele ning nende algoritmidele, mille eest makstakse raha, kuid mis ei garanteeri reaalset tulemust.

Ma tahaksin käivitada online ettevõtte ning jõuda aastaga 2 miljoni euro suuruse käibeni. Kust peaksin alustama? Mida peaksin tegema?

Moodusta hea meeskond ning näe palju vaeva. Veendu, et otsused põhinevad tugevatel allikatel. Usalda ainult teadust, psühholoogiat, andmeid ning konkreetseid numbreid.

Kuidas sa tasakaalustad, juhid ning organiseerid oma tööd ning aega, viljeledes samal ajal nomaadlikku elustiili?

Olen struktureerinud töönädala selliselt, et iga päev keskendun konkreetsetele tegevustele. On päevi, kus ma töötan 12 tundi järjest, ning on päevi, kus lülitan kõik ekraanid välja ja lihtsalt puhkan. Ühtedel päevadel tegelen konstantselt ainult helistamisega ja kõnedele vastamisega ning teistel olen äärmiselt fokuseeritud, ignoreerides kõiki sõnumeid ja teateid.

Kui reisin kuhugi, kus kavatsen viibida rohkem kui nädala, siis valin koha selle järgi, kui head on töötingimused. See tähendab, et seal peab olema hea wifi, kodune töölaud, palju kohvikuid ja/või coworking kohti.

Tavaliselt veedan ühes asukohas minimaalselt 3 kuud. Selle perioodi jooksul jõuan sisse elada, tekitada rutiini ning mul on piisavalt aega ümbruskonnaga tutvumiseks, olles samal ajal produktiivne.
Mulle meeldib idee n-ö kodubaasist, kust mul on võimalik regulaarselt teha lühireise. Näen, et väga paljud nomaadid, kes on aastaid järjepidevalt rännanud, kasutavad samasugust strateegiat. Olen sellist elustiili harrastanud umbes 4-5 aastat. Nomaadidel on kombeks ühel hetkel luua oma kodubaas, sest see pakub võimalust tutvuda sarnaste inimestega erinevatel üritustel ning korra kuus võtta ette ühiseid lühikesi reise.

Miks peaks keegi, kellel on olemas oskused ja kogemused, proovima kasvõi korra sellist elustiili?

Kui see on sinu unistus ja oled midagi sellist alati tahtnud, siis elu on liiga lühike ning ei tasu kinni hoida kohast, kus sa ei ole 100% rahul. Ma ei ütle, et kõik peaksid sellist elustiili proovima, aga kui inimesel on huvi, siis ei ole paremat aega alustamiseks kui täna. Alustuseks võiksid kaubelda välja mõned päevad nädalas, et asja proovida – võid töötada kodust või mõnest coworking kontorist. Või küsi oma tööandjalt võimalust teha tööd paar nädalat Balilt või mõnest teisest kohast, ning veendu ise, kuidas sulle selline elustiil meeldib.

Järjest rohkem on ettevõtteid, kes oma töötajatele sellist võimalust pakuvad. Seega ära karda küsida!

Järgnevatel lehekülgedel on huvitavad andmed selle kohta, kuhu on ühiskond liikumas, ning miks kaugtöö on hea sulle ning tööandjale:
https://usefyi.com/remote-work-resources/
https://www.weforum.org/agenda/2019/08/companies-benefit-when-employees-work-remotely/
https://www.inc.com/geoffrey-james/case-closed-work-from-home-is-worlds-smartest-management-strategy.html

Nimeta kõige hullumeelsem seiklus, mälestus või lugu, mis seotud reisimise ning kaugtööga.

Ma arvan, et kõige armsam mälestus on sellest, kui tegin oma punase mopeediga ringi peale tervele Bali saarele. Mulle tõsiselt meeldib nädalavahetustel puhata ning olla online maailmast offline.
Ei ole midagi paremat, kui sõita üksinda saare lõunaosast põhja, võtta aeg maha ning avastada üksinda ümbruskonda. No vaata seda fotot :). Lisaks sellele sain täidetud oma suure unistuse ning nägin delfiine. Ma olin neid küll varem näinud, aga mitte nii, et 100 tükki korraga minu ümber omavahel suhtlevad ning hüppavad päikeseloojangu taustal. See oli nii ilus, et pani mind nutma.

Lisaks on sukeldumine midagi sellist, mis paneb mind tundma elusana. Näiteks sukeldumine avatud ookeanis üheskoos hiid-sarvikraidega – mida veel saaksin elult tahta? Tänu kaugtööle on mul võimalik sellistes kohtades käia ning vabal ajal sukelduda nii palju kui on jaksu.

Rääkides negatiivsetest külgedest, siis on mul olnud peaaegu kaks närvivapustust. Ükskord lõhkusin ära oma sülearvuti ja teinekord pandi see pihta. Et sellised olukorrad mind enam tulevikus endast välja ei viiks, siis nüüd on kõik mu vajalikud asjad laetud pilve. Google Drive on mu parim sõber!

Millest tunned kõige enam puudust selle elustiili juures? Mida sa kõige rohkem igatsed?

Ühes kohas olemist, oma kohvri lahti pakkimist ning et kõik oleks väga organiseeritud. Vanu sõpru ning oma perekonda. Eesti loodust ning otseloomulikult musta leiba ja kohukest (nii tavaline ma tean, aga samas on see tõsi).

On sul mõni nipp kuidas hoida suhteid ja sidemeid distantsilt, kui rändad ümber maailma?

Jah, ma saadan umbes korra nädalas 3 mitte kõige intelligentsemat meemi oma parimatele sõpradele ning me oleme regulaarselt ühenduses läbi sotsiaalmeedia. Praktiliste nippide poolest tooksin ma välja ka selle, et ma suhtlen oma perekonna ja vanaemaga iga nädal alati ühel konkreetsel päeval ning umbes samal ajal. Ma kasutan selleks Skype tasulist teenust. Iga nädal kulutan ma vähemalt tunni, et rääkida oma perekonnaga absoluutselt kõigest. See on väga praktiline traditsioon, sest nemad teavad, et ma helistan neile ja seetõttu ei pea nad minu pärast ka muretsema ning omamoodi traditsioon on ka see, et see aitab mul võtta aega maha ja see on hea!

Enelin kõneleb ka ärifestivalil sTARTUp Day 2020. Rohkem infot sTARTUp Day kodulehelt.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.