Töötades igapäevaselt idufirmade loojate ja mentoritega programmis .Cocoon Founders Mentoring Program, näen millist kasu toob pikaajaline süsteemne mentorlus. Meie mentorid on suunanud mitmeid idufirma loojaid nägema asju uuest perspektiivist ja kes tänu sellele on leidnud uudseid lahendusi.Siiski – startup kogukonnaga suheldes ja meediat jälgides on mul tekkinud tunne, et sõnadel „mentor“ ja „mentorlus” on ajaga väärtus devalveerunud. Miks nii?
Ilmselt samal põhjusel, miks suurem osa asju enda väärtust kaotab– neid on kas ülekasutatud või halvasti kasutatud. Näiteks, kui keegi ütleb, et alustab uue projektiga, ei tea me kunagi, mis ta täpsemalt mõtleb: kas ta teeb uue ettevõtte, salvestab albumi või plaanib sootuks aeda värvida. Sama käib mentoriks olemise ja mentorluse kohta.
Esiteks pole sõnal „mentor“ ühte kindlat definitsiooni ja tihti välistab üks definitsioon teise. Mõistet „mentor“ on kasutatud vaheldumisi mõistega „coaching“ (juhendamine). Ja jällegi – kuigi on kirjutatud palju artikleid, mis seletavad nende kahe mõiste erinevust, leiab üsna kiirelt, et mis ühes on kirjeldatud kui mentorlus, on teises defineeritud kui „coaching“ (juhendamine) ja vastupidi. See on meid viinud olukorda, kus sõnu „mentor“ ja „mentorlus“ kasutatakse mitmete asjade kirjeldamiseks ja seejuures puudub selgus, milleks neid tegelikult kasutama peaks.
Teiseks, mentorina tegutsevate inimeste arv on viimaste aastatega hüppeliselt kasvanud. Peamine põhjus on olnud startup kiirendid, ent kui startupi ökosüsteemi sees teadmiste jagamine on suur väärtus, tähendab see siiski, et idufirmad lähevad kiirenditesse peamiselt investeeringute ja võrgustiku laiendamise eesmärgil.
Lisaks ei ole mulle teadaolevalt seadust, mis reguleeriks, kes võib ennast mentorina reklaamida. Seega võib igaüks, kes tahab, ennast mentoriks nimetada ja mentorina tegutseda. See on turul loonud olukorra, kus mentorina tegutsejate kvaliteet on väga erinev ning õige ja sobiva mentori leidmine seetõttu veelgi keerulisem. Vale valik tähendab halba kogemust, mis võib viia üle üldise pettumiseni ja küsimuseni, kas mentorlust ja coachingut on üleüldse vaja?
Nagu ikka – valmistab pettumust peamiselt olukord, kui reaalsus on ootustest väga erinev. Mentorluse teemadel tekib see kahel põhjusel: valed või liiga kõrged ootused ja kui mentor ei suuda lubatut ellu viia; kui kahel inimesel oli tingimustest erinev arusaam. Näiteks siis, kui startupi looja ootas konkreetseid vastuseid, aga mentoril küsis vaid küsimusi.
Et saada aru, kust sellised arusaamatused tulevad, peame kaevama natuke sügavamale sõnade päritolu ja kasutamise algete juurde. Alles siis, kui teeme selgeks terminoloogia, saame hakata nägema teemat tervikuna. Sõnu „coaching“, „õpetamine“ (teaching), „nõuandmine“ (advising), „treenimine“ (training) ja „mentorlus“ (mentoring) kasutatakse kõiki teatud edasiviivate vestluste kirjeldamiseks. Kõikidel nendel tegevustel on näiliselt sarnane eesmärk – toetada kedagi, et ta teeks midagi paremini. Kuid mis on siis tegelikult nende erinevus?
Alustame sõnade päritolust:
coaching tuleneb sõnast „coach“, mis tähendab inglise keeles tõlda, neljarattalist sõidukit, mis tähendab “kedagi edasi kandma”;
õpetamine (teaching) on saksakeelse päritoluga ja selle sõna tähendus on, et kellelegi tuleb midagi näidata ja osutada;
nõuandmine (advising) tuleb ladinakeelse päritoluga sõnast nõuandja (ad-visere), mis tähendab „nägema“;
treenimine (training) tähendab “oskust/võimet välja tooma” ja on ajalooliselt seotud hobuste võiduajamisega;
suunamine (guiding) on tulnud prantsuse taustaga sõnast suunaja – keegi, kes oskab teed näidata;
mentorlus (mentoring) tuleb sõnast „mentor“, mis pärineb 18. sajandi keskpaigast, prantsusmaa ja ladina keele päritolu nimest Mentōr, kes oli Homeri Odüsseias noore Telemachuse nõuandja. See sõna tähendab kogemustega inimest, kes toetab kedagi, kellel on vähem kogemusi,
Miks me kasutame .Cocoon’is mõistet „mentor“?
Kui vaadata nüüd eelnevalt välja toodud sõnu, on neil märkimisväärne erinevus. Esimesel viiel on väga erinev energia, samas kui „mentor“ on ainult Telemachusele head nõu andnud mehe nimi. Seega eelistan lähenemist, kus esimesed viis on erinevad tehnikad, mida saab kasutada inimene, kes toetab kedagi, et ta saavutaks tulemusi, mida tema praegused teadmised, oskused ja informatsioon ei võimalda.
Seega saab see inimene panna kedagi midagi „nägema“, talle „näidata“, teda „treenida“, „edasi kanda“, „teed näidata“ ja öelda, et need on kõik erinevad tehnikad, et kedagi tema õppimise ja arenemise teel aidata.
Siiski ei kirjelda need sõnad tegijat, kes kõiki neid tehnikaid väiksema kogemusega inimese toetamiseks kasutab. Me oleme otsustanud kasutada sõna „mentor“, kuna see on ainus termin, millel pole etümoloogilist tausta ja seetõttu me saame defineerida seda nii nagu sobivaks peame. Ilmselt on see ka põhjus, miks on seda sõna nii laialdaselt kasutatud startupi ökosüsteemis. Meie arvates on oluline, et seda kasutataks üldnimena, mis ei määratle konkreetset lähenemisviisi, vaid on erinevate teadmiste ja teabe jagamise oskuste kogum.
Kuidas me näeme mentoreid .Cocoonis?
Juuresoleval pildil näeme mentori definitsiooni koos tema elementidega. Loomulikult saame aru, et pole ühtegi inimest, kes valdaks kõiki oskusi ja tehnikaid, mida mentor saab ja peaks kasutama. Siiski usume, et igal mentoril on oma tugevused ja nõrgemad valdkonnad.
Selleks, startupi asutaja ettevõtte ja isiklikku arengut kiirendada, rakendame .Cocoon’is võimalikult palju erinevaid mentorite oskuseid ja mentordamise formaate. Klassikalise üks-ühele juhendamise kõrval praktiseemine näiteks rühmasessioone, kus osalevad paljud juhendatavad ja mentorid. Veel on osutunud väga edukaks meistriklass. Selleks, et mentori nõrgad küljed ja isiklikud eelarvamused ei mõjutaks mentorsessiooni ning laiema valiku oskuste kaasamiseks kasutame varimentorit, kes sessiooni ajal on vaatleja rollis.
Kokkuvõtteks võib öelda, et pole raske aru saada, miks mõiste „mentor“ ja mentorluse oskus on devalveerunud. Kuid nagu iga ärilise väljakutse puhul, on ka siin lahendus olemas. Erinevate mentorite ja sessioonivormide süstemaatiline kasutamine annab asutajale eelise, mida pole klassikalises mentordamises, kuid mis on levinud startup ökosüsteemis. Pealegi on idufirma ülesehitamine alati olnud meeskonnatöö ja seetõttu usume meeskonnatöösse ka mentorluses!
.Cocoon Programm on sTARTUp Day’l esindatud mentorlus seminaridega. Lisaks võid sa sTARTUp Tartu kogukonna alal kohtuda ka programmi korraldajatega ning programmi mentor Mārtiņš Bičevskis räägib laval, kuidas suhelda autoriteediga.
Vaata ka sTARTUp Day programmi, kus on eraldi „Founder Psycholog“ teemablokk, mis keskendub vaimsele tervisele töökohal, suhetes ja juhtimises.