STARTUp Day 2020 blogi

sTARTUp Day peakorraldaja Marili Vihmann: „Kui enam ei jaksa, siis ikka kütan edasi!“

Katrin Hinrikus ja Mihkel Vetemaa alustasid Täitsa Pekkis podcastiga aastal 2018. Nad toovad kuulajateni jutte ägedate Eesti inimeste eludest, asjadest mis pekki lähevad, kuidas see juhtub ja kuidas pekki läinud asjadest välja tulla. Algselt oli plaan teha telesaade, aga siis otsustati olla uue podcasti trendi alguses ning selle läbi kuulajateni jõuda. Täitsa Pekkis podcastis on mikrofoni taha sattunud näiteks Jaak Roosaare, Liisa-Maria Connor, Liis Velsker, Lauri Pedaja ja sTARTUp Day peakorraldaja Marili Vihmann. Marili täispikka intervjuud saad kuulata näiteks Soundcloudis või Spotifyst.

Marili kuulub sellesse kategooriasse „hullud eesti noored”. Tegemist on 94. aastal sündinud Sangaste neiuga, kes elab Tartus ja korraldab peakorraldajana sTARTUp Day’d. sTARTUp Day on Baltikumi suurim ärifestival, mis on neljandat korda jaanuari lõpus toimumas. See on väga vinge tehnoloogia-ettevõtluse-startupi suurfestival, minge möllake seal!

Jaa, tulge kõik 30.-31. jaanuaril! Tulge kindlasti, tõesti see on üks kõige ägedamaid festivale Baltikumis. Me teeme seda Tartus. Tartu on sõnas sTARTUp ja see tuleb tõesti äge, sest me teeme enneolematuid asju, mida kuskil mujal, ma arvan, ei tehta. Tulge kindlasti!”

Kes sinna sTARTUp Day’le on oodatud, kas ainult need, kes teevad startupi?

Ei ole! Meil on sTARTUp Dayle oodatud nii startupid kui kõik lihtsalt ettevõtlikud inimesed. Sa lihtsalt pead olema ettevõtlik, pead tahtma midagi elus ära teha ja see on juba sinu üritus. Lisaks muidugi kutsume sinna kõik investorid, juhipositsioonil olevad inimesed jne. See on suur ettevõtlusfestival, kuhu on kõik oodatud. Seega ei pea kartma.

Meil on esimest korda ka noorte programm keskkooliõpilastele, et toetada just noori, et nad teaksid, et neil on võimalus enda ettevõtet teha. Meil on hästi palju sihtgruppe.

Peamine, mis mulle sTARTUp Day’st meelde jäi üleelmine aasta oli Tommy Cashi kontsert! See oli kõige pöörasem asi, mis ma üle pika aja olin laval näinud.

See oli 270 kraadi projektsioon, ehk et inimesed olid video keskel. Tommy saamine sinna üritusele oli raske ja lisaks tood esineja, keda näitad kõigile väliskülalistele. Me hiljem vaatasime, et välsikülalised vaatasid, et mis kurat see oli ja me ise olime: “Parim aftekas üldse!”.

Aga jah, Tommy soovide täitmine enne üritust oli ka paras väljakutse. Näiteks ta soovis minged väga eksootilisi puuvilju lava taha, mida Eestist ei saanud. Pidime neid Soomest tellima. Veel oli mingi tüübi pilt, mis ta tahtis, et oleks ära raamitud. Hästi suvalised asjad, aga no Tommy Cash võib!

Kui vana sa oled?

25…ja sTARTUp Day’d korraldavadki noored. Meil on hästi noor tiim, palju vabatahtlikke. Kui me keeramegi asjad pekki sTARTUp Day’l, siis me mõtlemegi, et see on okei, sest me meelega testime mingeid hullumeelseid asju, mida me võib-olla isegi juba ette teame, et see kukub läbi. Aga meil on see vabadus lihtsalt testida asju ja ma arvan, et see on kõige suurem väärtus festivali puhul, et meil ei ole kedagi, kes ütleks: „Sa ei tohi seda teha”. Vaid ise otsustad – teen ära, vaatame kas toimib.

Miks mulle sTARTUp Day ongi meeldinud, on inimesed, kes seda teevad. Seda korraldab koos 9 organisatsiooni, see on täiesti hullumeelne. Me igal reedel istume ühe laua taga ja reaalselt räägime, kuidas seda festivali teha. Teine asi ongi see, et see on meie enda nägu – me ise oleme kujundanud ja üles ehitanud selle.

Kuidas üldse üks noor neiu saab sellise ürituse peakorraldajaks? Kuidas sa üldse sattusid kokku sellega? Kas sa ülikooli ajal õppisidki mingit ürituskorraldust või sulle endale meeldis üritusi korraldada?

Ma õppisin majandusteadust ja käisin turundusklubis koos Lauri Sokuga, kes oli esimene sTARTUp Day peakorraldaja. Temaga korraldasime turundusklubis majandusteaduskonnale üritusi. Me olime nagu ürituse hinged. Tegime jõulupidusid majandusteaduskonnale, kus oli näiteks Siim Kallas kohal. Veel tegime ägedaid USA-teemalisi korporatsioonide pidusid, mis olid kõige ägedamad peod üldse, mis Tartus meie jaoks toimusid. Kui Lauri alustas sTARTUp Day’ga, siis ta lihtsalt kutsus mu tiimi, et „Marili, tule tee ka”. Nii alustasingi vabatahtlikute juhina ja programmi tiimis, ehk me tegelesime esinejate toomisega. Kuna sain sealt siukse särtsu sisse, et kurat, see on nii äge asi mida me teeme siin Tartus ja see on ikkagi asi mida peab ajama Tartus, siis ma jäingi järgmisel aasta samamoodi. Lõpuks olin lihtsalt nii huvitunud, kuidas see käib, ma lihtsalt koguaeg küsisin peakorraldajatelt, et mida nad teevad, kuidas see käib, miks me nii teeme ja siis ma lihtsalt kuidagi jah…sattusin sinna.

Mis on mõni hea õppetund, mis sa oled läbi ürituste korraldamise õppinud?

Hästi oluline on juba enne valdkonna ürituse tegemist teha turuuuringut ja küsitleda inimesi, et kas neid huvitaks ja mis neil puudu on. Võib-olla hakkad suruma mingit üriust, mida üldse pole vajagi ja inimestel ei ole huvi.

Mis oli esimene ülesanne, mis sa sTARTUp Day jaoks pidid tegema?

Ma olin vabatahtlikute juht ja ma pidin hakkama värbama inimesi üritusele, mida kunagi varem ei olnud toimunud. Meil oli neid vabatahtlikuid vaja ka umbes sada. Suur hulk! Me rääkisime ka, et kui üritust ei ole kunagi toimunud, siis sa nagu müüd õhku. Kirjeldad midagi, mis hakkab juhtuma, aga sul pole õrna aimugi, kuidas see tegelikult välja näeb. Kogusime vabatahtlikud kokku ja rääkisime neile, mis see sTARTUp Day on, kuigi meil endal ei olnud ka aimu, mis see täpselt on.

Kas sa võtsid siis kergelt selle otsuse vastu, et esiteks esimese naisena seda teha, teiseks väga noorena. Kas sa ei tundnud võibolla mingeid hirme, et kas on ikka õige kui sTARTUp Day’d korraldab nii noor inimene, et kas on okei võtta nii suurt vastutust, et äkki öeldakse pahasti…

Jaa, muideks ürituse korraldamise juures kõige raskem asi on kriitika talumine ja mina olen siuke inimene, kes võtab kriitikat hästi südamesse ja ma elan kõike räigelt läbi. Ma ei tea kuidas teil on, kas te suudate kriitikat taluda, aga see on oskus, mis on üliväärtuslik. Ma räigelt põdesin – see vastutus on ikkagi tohutu. Pluss sul on väga palju partnereid mängus ja sa vastutad 4000 inimese ürituse ja nende kogemuse eest. Sa kujundad neile mingit kogemust ja väärtust ning loodad, et inimesed saavad endale midagi sealt kätte. See on ikkagi tohutu vastutus. Lisaks on tiim nii suur, et kuidas sa suudad seda tiimi juhtida, kas oled ikkagi nii tragi, et suudad teha õigel ajal teha õigeid otsuseid. Aga eks jah – ära mõtle palju vaid lihtsalt tee.

Mis siis nende esimese kolme aasta jooksul, kus sa olid osa tiimist, on olnud need kõige raskemad hetked?

No, kõige raskemad hetked ongi ürituse ajal ma arvan, sest sa hakkad seda üritust juba mingi nädal aega enne üles ehitama. Eelmine aasta ma vist tegin rekordi, et ma ei tea kui kaua ma üleval olin järjest, aga see oli ikka mingi kaks päeva või kolm. See oli ikka tohutu aeg, et siis sul on need väga rasked hetked, kus sa tunned et sa enam ei jõua.

Mis on sinu kõige suurem MIKS, miks sa sTARTUp Dayd korraldad või miks sulle üldse meeldib seda teha?

Vot see on selline elumuutev küsimus. Aga miks mina teen sTARTUp Day’d on see, et kuidagi esiteks tõestada kõigile neile, kes arvavad, et väikelinnas ei saa midagi teha – saab küll! Mul on kuidagi see tõestamisvajadus, et me teeme kõige suuremat, kõige ägedamat asja kohas, mis ei ole pealinn.

Teine asi miks ma seda teen, on tohutu eneseareng. Ma arvan, et elus ei tohiks üldse midagi teha, kui sa ei näe enesearengut. See on tohutu väljakutse. Ma olen juba praegu nii palju üle elanud selle sTARTUp Day’ga ja ma olen nii palju õppinud, et see on lihtsalt ülim koht, kus ennast tõestada ja vaadata, mida sa suudad ja mida sa ei suuda. sTARTUp Day peakorraldajaks olemine on üks kõige stressirohkemaid töökohti ma arvan, mis saab olla. Sellises pinges ma ei tea, kas ma suudaksin nüüd teist aastat teha. Sul on aasta aega konstantne hirm ja väike paanika. See pinge ja stress, mis sellega kaasneb on päris hävitav vahel. See ei ole kerge.

Kui palju sellele üritusele inimesi see aasta võiks tulla ja palju seal esinejaid või asjaosalisi kohapeal võiks olla?

No realistikult 3500-4000 inimest. Esinejaid on 120 umbes, koos seminaride esinejatega. Meil on 4 lava, seminarid ja 2 päeva.

Kui palju teil tiimis üldse inimesi on?

Hästi raske on piiritleda, et kes on see põhitiim. Meil on lavade managerid, meil on demoala managerid, seminaride ala managerid. Lisaks on meil need 9 organisatsiooni, kes korraldavad seda üritust, ehk nende organisatsioonide juhid. Meil on Tartu ülikool, Tartu linn, Swedbank jne.

Me koos korraldame seda üritust, mis on hästi unikaalne. See idee sTARTUp Day’d korraldada sai alguse ettevõtlussaunas, mis oligi saun, kus kõige ettevõtlikumad Tartu mehed kogunesid. Ja siis saunalaval tekkiski see idee, et miks me teeme kõik eraldi – teeme ühe suure asja, mis mõjutab palju rohkem inimesi. Ja sealt sai see alguse ning siis oligi esimene sTARTUp Day.. Siis alustas 8 organisatsiooni ja nüüd on meil 9, kus on siis Swedbank juures.

Aga kui mõtled sellele, et sul on 8 organisatsiooni või ettevõtet, kellel on kõik erinevad huvid, et kuidas me korraldame seda üritust koos. Kui tavaliselt räägitakse koostööst, siis see on hästi pealiskaudne. Kuid me reaalselt igal reedel istume ühe laua taga ja mõtleme, et mida me teeme. See on tohutu koostöö, üliäge, aga ka väga raske. See on kõige unikaalsem asi – see on kogukonna üritus, sest seda tõesti korraldavadki kõik need organisatsioonid.

Mis on sTARTUp Day kõige suuremad väljakutsed. Mitte mis on sinu väljakutsed, vaid mis on selle ürituse väljakutsed?

Ma arvan, et sTARTUp Day on praegu faasis, kus ta on nagu teismeline. Me oleme nii noor festival, et me otsime oma kohta. Täpselt samamoodi, et kas me oleme kõigi üritus või me peaksime olema valdkonnaspetsiifilisemad, et valima välja valdkonnad, mida me katame, need on need sihtgrupid, keda me tahame ja see ongi see üritus. Me praegu otsime ja hullult katsetame mingeid teemasid, kas toimib või ei toimi ja meil on hästi palju sihtrühmi, keda me suudame kõnetada. Meie väljakutse ongi leida oma koht turul – kes me siis oleme.

Järgmine suur väljakutse on natuke brändingus kinni. Hästi huvitav ongi, et alustasime sTARTUp Day’na, ühepäevase üritusena, peamiselt startupidele suunatud. Nüüd me teeme põhimõtteliselt kolmepäevast üritust, mis tähendab, et me ei räägi päevast, me räägime festivalist. Meil on nagu startup festival juba.

Kolmas asi on – sTARTUp Day – esimene mõte mis tekib, on startupidele suunatud üritus, mul pole asja sinna. Tegelt see on nii lai spekter, nii palju sisu kõigile, aga kui sa brändist mööda ei vaata, siis sa ei saa sellest aru.

Veel, inimesed ei näe, et TARTU on STARTUP sõna sees. Mis on kõige ägedam asi üldse, aga sa pead seda visuaalselt näitama. Sest startup day’sid on Euroopas 3-4 tükki veel, mis tähendab et me ei eristu brändiga, mis on hästi raske. Siis ongi küsimus, et kas hakkad oma brändi muutma, et teeme hoopis sTARTUp Festivali või paneme hoopis kolmanda nime.

Ja veel viimane suur väljakutse – kas suudame jääda kogukonna poolt korraldatud ürituseks, et olemegi hästi vabatahtlikel püsiv üritus või muudame selle tiimi professionaalsemaks, mis tähendab, et sul on 6 inimest palgal, kes põhimõtteliselt teevad enamus töö ära ja siis lihtsalt kogud seda sisendit. Praegu on see hästi palju vabatahtlikel põhinev, aga see on väga raske. Ma ei tea kui jätkusuutlik see on, kas seda tiimi struktuuri ja ülesehitust peab muutma.

Mis sa ütleksid mõnele kuulajale, kes on mõelnud pikalt enda mingit üritust korraldada. Mis oleksid paar head mõtet, kust alustada?

Hästi loogiline on see, et mine kohe vabatahtlikuks. Ürita sinna sisse saada, isegi kui nad ei otsi vabatahtlike, lihtsalt kirjuta otse. Usu mind, iga ürituse juures on 100 ülesannet, mida teha ja nad kindlasti leiavad midagi.

Ja kindlasti ole aktiivne, küsi küsimusi. Minu jaoks on hästi veidrad inimesed, kes sul on tiimis ja kes ei küsi mitte midagi. Kõige olulisem on see, et küsi ja ürita aru saada, kuidas need asjad toimivad. Lihtsalt küsi-küsi-küsi ja saagi aru mingitest protsessidest ja ürita kohal olla lihtsalt. Ole kohal, õigel ajal õiges kohas, ära jää passiivseks, vaid jää ka nendeks rasketeks öötundideks, kui tegelikult käib see põhitöö. See on hästi oluline – lihtsalt pea vastu ja ole kaasas.

Täitsa Pekkis podcastiga saate kohtuda sTARTUp Day demoalal, kus nad teevad otseülekannet. Andke teada, keda sTARTUp Day esinejatest nad intervjueerima peaksid!

sTARTUp Day on Baltikumi suurim ärifestival, mis toimub 29.-31. janauaril Tartus.

Märksõnad: , ,
Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.