sTARTUp Day’st rääkides ütleme alati, et koondame startup mõtteviisiga inimesi – mitte tingimata asutajaid ega ettevõtjaid. Aga mida see tegelikult tähendab? Mida saab õppida idufirmadelt? Kuidas inspireerida inimesi mõtlema rohkem nagu idufirmad?
Küsisime erinevate organisatsioonide esindajatelt arvamust startup-mõtteviisi kohta. Ivo Remmelg (EstBANi investor), Aleks Koha (Promoty asutaja), Liisi Org (Startupi kogukonna arendusjuht), Alvar Lumberg (TransferWise arendusjuht), Rein Lemberpuu (.Contriberi tegevjuht) ja Merje Klopets (ettevõtte sotsiaalse vastutuse juht Swedbankis) jagavad oma mõtteid ja lugusid alustava ettevõtte mõttemaailmast ning õppetundidest.
Palun tutvustage ennast ja oma lugu.
Ivo: Olen EstBANi president, ingelinvestor, Superherocapital.com Venture Partner ja romivo.com partner. Mul on portfellis umbes 40 idufirma investeeringut ja umbes 6 edukat ettevõttest väljumist.
Aleks: Olen Promoty asutaja ja tegevjuht. Tegemist on idufirmaga, mis ehitab platvormi, et ühendada kaubamärke suunamudijatega. Mul on TalTechi tehnikaalane taust, kuid Promoty’s tegelen ärijuhtimisega.
Miks ma teen seda, mida ma teen? Kasvasin üles Lasnamäel ja käisin seal kohalikus koolis. Leidsin, et füüsika tund on tõesti huvitav ja otsustasin, et ma pean saama väga heaks teadlaseks.
Vaatasin, et kuidas teadus töötab ja tuleb välja, et teaduse tegemiseks ja inimkonna uuteks saavutusteks on vaja on palju raha. Otsustasin googeldada „Kuidas teenida palju raha?” ja sain teada, et ettevõtjad teenivad palju raha. Seetõttu ma otsustasin hakata ettevõtjaks. Promoty on minu jaoks alles esimene samm, nagu Zip2 oli Elon Muski jaoks.
Liisi: Olen Startup Estonia kogukonna arendusjuht. Startup Estonia on algatatud riigi poolt, mille eesmärk on Eesti startup-ökosüsteemi arendamine, et olla paljude startupide edulugude sünnikoht.
Ma olen töötanud startuppides Eestis ja USA-s mitmetel ametikohtadel. Olen näinud idufirmade köögipoolt ja nende toimimist. Olen organiseerinud ühte suurimat startup üritust, Startup Week Tallinn, peakorraldajana kaks aastat järjest. Samuti olen juhendanud tulevasi idufirmade asutajaid. Kuuludes startuppe esindavasse organisatsiooni, näen, et Eesti startup-ökosüsteem on heas korras ja kasvab ainult edasi.
Alvar: Töötan ülemaailmses tehnoloogiaettevõttes TransferWise, mis pakub võimalust parimal viisil raha ülekannete tegemist. TransferWise missiooniks on elu lihtsamaks tegemine ja raha säästmine. Ükskõik, kas saadetakse raha välismaale või tehakse rahvusvahelisi ärimakseid.
Rein: Olen .Contriberi tegevjuht. Tegelen praegu juhtide ja asutajate toetamisega läbi .Cocon programmi, mis on ettevõtte asutajate psühholoogia programm. Võtame asutaja äriprobleemi ja aitame neil mõista, kuidas see on seotud nende isiklike väljakutsetega. Me teeme seda mentorluse ja ürituste kaudu, mis toimuvad 3-4 korda aastas.
Merje: Töötan Eesti suurimas pangas, Swedbankis, ettevõtete sotsiaalse vastutuse juhina. Meil on enam kui 900 000 era- ja 132 000 äriklienti.
Mida tähendab teie jaoks startup mõtteviis?
Aleks: Minu jaoks tähendab see luua midagi mitte millestki ning pidevat õppimist. See tähendab enda pidevalt täiendamist ja selle rakendadamist eesmärkide saavutamiseks. Promoty alustati 0 € ja hea kaasasutaja abil.
Pidage meeles – surm on asjade vaikimisi olek ja pole olemas plaani B. Seega ainus võimalus on võita. Taganemine on lihtne, kui on olemas ka muid võimalusi. Kui seda ei tee, pead oma laevad põletama ja minema nii nagu kapten Hernán Cortés aastal 1519, kui ta randus Mehhikos Asteekide impeeriumi vallutamiseks. Vastane oli ülekaalus ja relvastatud, kuid kapten ei andnud oma meestele muud võimalust kui võita, mida nad ka tegid. Peab tegema täie hingega ja kui on tahtmist, siis on ka viis saavutamiseks.
Ivo: Minu jaoks tähendab startupi mõtteviis olla avatud uutele ideedele, pühenduda, kohusetunnet, meeskonnatööd ja pidevat õppimist ning olla maailma parim väga kitsas valdkonnas. Samuti on oluline teadvustada oma vigu, õppida teistelt ja osata saada teistelt oma ideele kinnitust.
Liisi: Startupi mõtteviis on midagi, mida me kõik oma elus rohkem vajame. See tähendab olla julgem, mõelda nagu visionäär, võtta riske ja kuulata. See tundub lihtne, kuid me ei tee seda eriti sageli, sest see pole meile omane. Just seda õpetab startuppides töötamine – seista enda eest, sest ideed võivad viia kohtadesse, mida ei oska ette kujutadagi. Kõik on võimalik, ükskõik kui imalalt see ka ei kõla, tõestab elu seda igal sammul.
Alvar: Me TransferWise’is usume, et tehnoloogia saab lahendada igapäevaseid probleeme ja muuta meie elu lihtsamaks. Kui probleem on tuvastatud ja lahenduse kallal asutud töötama, on oluline mitte kunagi unustada võetud missiooni. Sihist kinnipidamine aitab fookusesse seada, püstitada asjakohaseid eesmärke ja neid kiiremini saavutada. Sellegipoolest on parim viis minna sinna, kus keegi varem pole käinud, on võtta väikeseid samme ja testida oma ideid ning hüpoteese käigupealt.
Rein: See tähendab, et isegi kui inimesel pole selgelt lahendatavat probleemi ega selget arusaamist, kuidas seda lahendada, samuti pole meeskonnas kõiki vajalikke oskusi ja piisavalt rahalisi vahendeid, on ta siiski veendunud, et korraliku jõupingutusega ja kirega tema ettevõtmine õnnestub. Ma nimetan seda „saab tehtud” suhtumiseks.
Mida saab idufirmadelt õppida?
Aleks: Idufirmadel on tavaliselt väga lean organisatsioon ja suuremad ettevõtted saavad neilt metoodikaid üle võtta, et olla efektiivsemad ja saada konkurentide ees eeliseid.
Iduettevõtted saavad õppida ka teistelt idufirmadelt, hoides silma peal nende protsessidel, õnnestumistel ja võib-olla veelgi tähtsamal – ebaõnnestumistel. On palju õppetunde, mida omandada ja mõnikord on hea, kui keegi teine neid õpib, et ise ei peaks igast veast läbi minema.
Liisi: Edu saavutamiseks peab mitu korda läbi kukkuma. Siis tuleb end üles korjata ja jätkata tegevust. On lihtne ebaõnnestuda, kui mõtteviis ütleb, et ebaõnnestumine on tavapärane. Inimesed ebaõnnestuvad iga päev ja see ei tohiks kedagi inimesena määratleda. Järjepidevus on võti.
Rein: Idufirmadel on tavaliselt võime mitte alla anda, kui asjad ei arene ootuspäraselt, vaid pigem aktsepteerivad reaalsust ja leiavad teise tee edasi. Veel üks asi, mida alustavatelt ettevõtetelt õppida saab, on kuidas teha suuri asju minimaalsete ressurssidega ja kui loogika ebaõnnestub, siis 100 katset võivad anda tulemusi, mida enamik ei usu, et need on võimalikud.
Merje: Edukaks startupiks saamiseks tuleks tajuda tulevikutrende ja olla oma ajast pisut ees. Idufirma eeliseks on paindlikkus, võimalus kurssi kiiresti muuta. Suurtes ettevõtetes võivad protsessireeglid tempot maha võtta, kuid aitavad vähendada ka valede otsuste vastuvõtmise tõenäosust.
Kuidas innustada inimesi rohkem mõtlema nagu startupid seda teevad?
Ivo: Peame jutustama idufirmade edulugusid. Head lood inspireerivad.
Aleks: Kaks asja. Esiteks on lugudel alati olnud suur võim inimkonna ajaloos. Suurepärased lood inspireerivad inimesi. Kui paljusid inimesi on Steve Jobs või Elon Musk inspireerinud omaks võtma startupi mõtteviisi? Ilmselt paljusid, mind kindlasti. Rääkige lugusid!
Teiseks on idufirma ülesehitamine eksperimentide seeria ja tegelikkuses enamik eksperimente ebaõnnestuvad. Kui see juhtub, kardavad mõned inimesed eksperimenteerida.
Miks riskida enda lolliks tegemisega? Peame aitama inimestel ebaõnnestumise kartusest üle saada. Ärge karistage neid ebaõnnestumiste pärast, vaid veenduge, et hoopis nad õpiksid neist. Ebaõnnestunud katse on teatud mõttes edukas eksperiment, kuna nüüd on teada midagi, mis ei tööta. Ja mida rohkem on teada, seda paremaid otsuseid saab teha.
Inimesed armastavad lugusid. Lood ebaõnnestumisest aitavad inimestel üle saada ebaõnnestumise kartusest. Võin teile kinnitada, et kõigil edukatel inimestel, keda teate, on eksimusi olnud. Kuid nad ikka õpivad ja lähevad edasi.
Liisi: Julgusta inimesi. Paluge neil mõelda asjadele, mida nad tegelikult teha tahavad. Aidake neil leida mentoreid igapäevaelust ja erialastest teemadest. Öelge neile, et kõik on võimalik. Julgustage neid proovima ja ärge kunagi kartke ebaõnnestuda.
Alvar: Eesmärgiks pole mitte ainult mida? küsimus vaid ka kuidas? küsimus. Olge julged ja parim inimene muutuste läbiviimiseks olete te ise ja muutused algavad tegudest. Tehke väikesed sammud ja pigem paluge loa asemel vabandust. Kui meeskond on autonoomne saab tulemusi kiiremini tänu käsuahelate vahelejätmisele. Sel viisil töötamine tähendab, et meeskonnad, kes töötavad tootega kõige lähemalt, suudavad luua jätkusuutliku aluse, tänu millele saab terve ettevõtte kiiresti kasvada.
Peab olema valmis ka rolle ja ülesandeid vahetama, kui see aitab oma või ettevõtte missiooni suunas. Kõik need punktid kehtivad ka väljaspool startuppe.
Rein: Ma pole kindel, kas inimesed peavad rohkem mõtlema nagu idufirmad. Igal inimesel on oma tee ja ainulaadne panus. Inspiratsiooni saamiseks on jutuvestmine alati hea viis läheneda ja alustavatel ettevõtetel on tavaliselt hämmastavaid lugusid nii õnnestumisest kui ka ebaõnnestumisest.
Merje: Usun, et startupi mõtteviisi levitamine peaks algama juba koolisüsteemis. Oluline on julgustada lapsi avastama uusi ideid ja välja mõtlema midagi teistsugust. Julgus mõnikord ebaõnnestuda ja sellest õppida on samuti olulised oskused, mida arendada.
Kas saate tuua meile mõned näited selle kohta, kuidas olete oma organisatsioonis startup mõtteviisi rakendanud?
Aleks: Promoty’s on kõik ühel lainel ja nad teavad, millesse nad end segavad alates esimesest päevast. Ebaõnnestumine pole tabu ja julgustatakse katsetama. Oma arengus kasutame lean meetodeid ja arengu häkkimise tsükleid kiiremaks edasi liikumiseks.
Nagu ma varem mainisin, on oluline ka õppimine. Meil on Promoty’s isegi raamatukogu, kus on palju kasulikke, praktilisi raamatuid, mida kõik meeskonnaliikmed saavad lugeda ja kasu saada. Mida rohkem iga meie meeskonnaliige isiklikult kasvab, peegeldub, kui palju me idufirmana kasvame.
Liisi: Startup Estonias näeme end nagu väikese startupina. Kui midagi on vaja teha, tehakse seda kiiresti. Testime, mõõdame, mõnikord ebaõnnestume, vahel saavutame edu ja nii oleme harjunud töötama. Suhtleme palju üksteisega ja startup kogukonna partneritega, et aru saada, mida „kliendid“ tahavad, siis katsetame seda, mõõdame seda ja saame tulemused. Julgustame üksteist palju, anname nõu ja kuulame. See on meie töös tõesti oluline.
Merje: Ma ütleksin, et startup ja pika ajalooga suurettevõte ei pea olema midagi tõeliselt vastandlikku. See on mõtteviisi küsimus. Teeme muudatusi ka finantstehnoloogia osas, olles valdkonnas esimeste seas, kes pakuvad tipptasemel makselahendusi – näiteks nutikella või Apple Pay makseid. Kuna tegemist on peamiselt ettevõttesisese arendusega, oleme käivitanud ka avatud panganduse platvormi ja uue mobiilirakenduse. Prototroni kaudu toetame uute ettevõtlusideede elluviimist.
Rein: Ärge kunagi lõpetage küsimuste esitamist ja kui töö on kokkulepitud, siis tehke töö ära!
***
Kokkuvõtteks võib öelda, et startup mõtteviis tähendab olla avatud uutele ideedele, pühendumist ja pidevat õppimist. See tähendab luua midagi eimillestki end pidevalt täiendades, mõeldes nagu visionäär, eesmärke seades, keskendudes ja saavutades. Saades nullist kangelaseks. From Zero to Hero!
Selle artikli koostasid Triin Värv ja Kairi Kirotosk.