STARTUp Day 2020 blogi

Turundusguru James York õpetab: kuidas 2019. aastal sotsiaalmeedias tegelikult reklaamima peaks

James York on New Yorkis sündinud ja kasvanud endine börsimaakler, kellest on tänaseks saanud ettevõtja ning turundaja. James on oma senise karjääri jooksul olnud muuhulgas vastutav Eesti idufirma Fits.me SME müügiosakonna juhtimise eest. See on ettevõte, mis müüdi aastal 2015 maha Jaapani e-kaubandushiiule Rakuten.

Hetkel juhib James enda poolt asutatud butiikagentuuri nimega Oscar Diggs Digital, pakkudes ettevõtetele turundus- ja kommunikatsiooniteenuseid. Muuhulgas on James seotud Eestiga ka muul tasandil, näiteks võib pidada teda Eesti “salahääleks” jpm. Mida täpselt selle all mõeldud on, seda saad teada intervjuud lugedes, sest lisaks sellele jagab James oma mõtteid ja nippe sotsiaalmeedias edukalt turundamiseks.

Mis on sinu suhe Eestiga? Miks sulle meeldib Eesti? Miks on Eesti sinu jaoks unikaalne?

Eesti on minu teine kodu ning hetkel meeldib mulle seda tugevalt toonitada, et ma pean end nii palju eestlaseks, kui sa saad üldse eestlane olla, ilma et sa tegelikult oleksid. Ma kolisin Eestisse aastal 2011 ning tegin koostööd mõnede väga kiirelt kasvavate ettevõtetega, alustades idufirmast Fits.me, kus ma töötasin aasta ning vastutasin nende SME müügiosakonna juhtimise eest. Ma alustasin mentordamist Startup Wise Guys kiirendi teisest lennust, olin peaaegu e-resident #0 ning õpetasin oma esimese magistrikursuse Tartu Ülikoolis eelmisel semestril.

Paljud inimesed ei tea seda, aga tegelikult olen ma ka “salajane Eesti hääl”, sest ma olen andnud oma hääle kolmele e-Eestist rääkivale videole, kus tutvustatakse digitaalset identiteeti, e-hääletamist ning X-Tee süsteemi, lisaks veel mitmeid idufirmadest rääkivad videod, ingliskeelsed audiotuurid muuseumitele ning turismivideod.

Täna läheb mu vaba aeg, nii palju/vähe kui seda ka pole kõige muu kõrvalt, sellele et edendada tihedamaid sidemeid eestlaste ja New Yorki turgude vahel, sest ma olen ühe jalaga mõlemas maailmas ning mulle meeldib end mõelda kui ühendava sillana nende kahe vahel.

Ilmselgelt olen ma suur Eesti fänn ning ameeriklasena on seda natukene veider öelda, aga minu arust pakub Eesti ettevõtjatele mitmel viisil rohkem “Ameerika Unistust” ning võimalusi kõrgelt lennata, kui seda teeb Ameerika.

Bürokraatia Eestis on minimaalne. Valitsus on tihti agiilsem ja kiiremini reageeriv kui erasektor ning inimesed on lihtsalt suurepärased – alati särasilmsed ning valmis võtma ette midagi pöörast ja uut, millest võib saada järgmine suur asi.

Kui panna piisavalt inimesi kokku ühte sellisesse ökosüsteemi, siis võib juhtuda imesid.

Räägime uuest aastast – millised on need trendid turunduses, millega peaks iga lugupidav turundusspetsialist end aastal 2019 kurssi viima?
Geofencing ning augmenteeritud reaalsus – need on kaks suurt trendi uuel aastal.
Tõenäoliselt olete kuulnud terminist nagu “geofencing”, mis on põhimõtteliselt see, et sul on võimalikul tekitada virtuaalseid geograafilisi piire konkreetsetes füüsiliste asukohtades, kuhu sisenedes või kust väljudes käivituvad kasutaja nutiseadmes konkreetsed tegevused. Minu lemmik ja üks kõige hiljutisem näide sellise funktsiooni kasutamisest pärineb Burger King’ilt, kes õrritas McDonaldsit, pakkudes oma burgereid 0.01$ eest kõigile, kes olid kuni 180m raadiuses lähimast McDonaldsist.

Kui inimesed jõudsid antud geofence tsooni, siis suunati nad ümber lähimasse Burger King’i asukohta. See oli täiesti geniaalne kampaania ning demonstreeris ideaalselt seda, et kui võimsalt on võimalik kasutada online-tehnoloogiat offline maailmas.

Paljud ettevõtted ning turundajad arvavad, et geofencing on midagi äärmiselt keerulist ning seda on raske rakendada, mistõttu on tegemist alakasutatud tänu, lisaks sellele pole paljudel eelarvet ning tehnilisi ressursse selle rakendamiseks. Aga ma usun, et 2019. aastal me näeme geofencing funktsiooni ja võimaluse laialdasemat kasutusele võtmist rohkemate turundajate poolt, mis aitab luua rohkem uudseid ning innovaatilisi turunduskampaaniaid.

Sooitan võimalusel kindlasti osaleda minu sTARTUp Day töötoas, sest mul on plaanis näidata täpselt, kuidas kasutada geofencing tehnoloogiat Facebooki kampaaniate jooksutamisel.

Augmenteeritud reaalsus, või siis AR, on samuti minemas massidesse aastal 2019. Seda tänu modernsetele seadmetele, mis jõudnud masstarbimisse, ning tänu edusammudele nii Apple kui Google poolt, kes on ehitanud oma seadmetesse sisse AR toe. Seega turg on küps antud lahenduse kasutusele võtmiseks. See pakub loovisikutele ja turundajatele rohkelt võimalusi antud funktsiooni rakendamiseks, et töötada välja lõbusaid ning kaasakiskuvaid viise oma auditooriumiga suhtlemiseks.

Näiteks Facebooki Camera Effects platvorm, mis pärast hiljutist re-brändingut, kannab Spark AR nime, on üks sellistest tööriistadest, mis pakub võimalust eksperimenteerida sellise lahendusega. Nende platvorm ja tööriistade kogumik pakub võimalust luua uudseid Instagrami & Messengeri AR filtreid, mida saab kavalalt kasutada turundustegevuste elluviimisel ning millel on potentsiaali saada sama populaarseks nagu viimastel aastatel levinud FB profiilipiltide raamid (Profile Frames).

Ütleme, et ma ei ole kunagi mitte ühtegi FB reklaami loonud, aga ma sooviksin kuskilt alustada. Kust ma peaksin alustama?

Kindlasti EI TOHIKS alustada sinisest “Boost” nupu kasutamisest! See on põhimõtteliselt Facebooki “gateway” narkootikum, et sind meelitada kasutama nende reklaamisüsteemi ning isegi kui eksisteerib tõenäosus, et sa lood nõnda mõne efektiivse ning tulemusi toova reklaami, siis on mõistlik investeerida natukene aega Youtube’is olevatele videotele, et teha endale selgeks Facebooki Ads Manager platvorm.

Tehniline meisterlikus reklaamide loomisel on ainus aspekt, mis reaalselt loeb. Turundust tehes, olenemata selle vormist, on kõige olulisem endalt küsida, et mis on su ülesanne ning eesmärk? Turunduskampaania võib olla suunatud absoluutselt ükskõik millise eesmärgi täitmisele, mida sa soovid saavutada, aga oluline on see et iga tegevus sellest turunduskampaaniast aitaks antud eesmärki saavutada ja panustaks selle eesmärgi täitumisse.

On sinu eesmärgiks teadlikkuse tõstmine või tekitamine? Soovid sa kasvatada müüki? Tee endale selgeks, et mida sa üritad saavutada ja miks ning siis tööta selle nimel. See on parim soovitus, mida ma oskan jagada ning seda soovitust kasutame ka meie agentuuris igapäevaselt, kui töötame klientidele välja strateegiaid ning kampaaniaid.

Mis on suurim viga, mida on võimalik Facebookis reklaamides teha?

Nende mitte testimine. Facebook on üks parimaid reklaamiplatvorme planeedil tänu oma funktsioonidele ja mitmekesisusele. Need funktsioonid on saadaval kõigile võta end ainult kätte ning tee selgeks, kuidas neid efektiivselt kasutada vastavalt oma eelarvele, meeskonna suurusele või brändile.

See tähendab ka seda, et kui kampaania mingil põhjusel ei õnnestu, siis on selleks miljoneid erinevaid võimalusi. Parim viis potentsiaalset segadust vältida, mida mõne reklaami ebaõnnestumine põhjustada võib, on oma Facebooki kampaaniate efektiivne struktureerimine, et iga loodud reklaamide klaster (Ad Set) keskenduks ainult ühele või kahele muutuvale sättele reklaamis ning kõik muu jääks samaks.

Näiteks, kuidas reageerivad mehed vs naised sinu reklaamile? Kuidas aga erinevad vanuserühmad? Inimesed erinevate huvidega? Inimesed erinevatest asukohtadest?

Ja kuidas mõjutab sinu reklaamsõnum, loovlahendus või disain reklaami tulemusi? Ja kuidas need toimivad, kui panna nad omakorda jooksma teineteises vastu erinevates kliendisegmentidest (vanus, sugu, asukoht, huvid)?

Mida struktureeritumalt ja täpsemalt/detailsemalt sa oma kampaaniaid seadistad, seda kergem on hiljem diagnoosida, et kus midagi ei tööta, ning seda viga parandada, ilma et sa põletaksid mõttetult raha.

Kas oskaksid nimetada kõige suurema valearusaama, mis on seotud reklaamimisega sotsiaalmeedias?

Et bränding = brändi teadlikkusega ning et brändi teadlikkus võrdub käive. See on suur valearusaam paljude turundajate hulgas. Väga tihti soovivad organisatsioonid investeerida suuri eelarveid brändingusse või brändist teadlikkuse loomisse, lootes et investeeritud summa tuleb kohe käibena ettevõttesse tagasi. Turunduses ei ole iseenesest mõistetavaid asju.

Turundus on strateegiline harjutus, kus tuleb selgitada välja, et kuidas öelda õigeid asju õigele sihtrühmale võimalikult suurel skaalal, kellel on väga täpsed vajadused. Lisaks tuleb selgitada välja, kuidas jõuda täpselt nende samade inimesteni järjepidevalt ja regulaarselt, kasutades selleks kõige kulu-efektiivsemaid ja jätkusuutlikumaid viise.

See tähendab, et sa mõistad, et su turunduskampaania saab ja peab aitama saavutada ainult ühte asja korraga. Näiteks aitama kaasa brändi tuntuse loomisse või hoopis lead’ide saamisse – aga mitte mõlemat asja ühe korraga, vähemalt mitte sama kampaania raames. Sa võid paralleelselt jooksutada ka teisi kampaaniaid, kui sul on piisavalt ressursse selleks, aga sa peaksid alati üritama vältida “kahe linnu tabamisest ühe kiviga”, kui tegemist on reklaamiga sotsiaalmeedias või turundusega üleüldisemalt.

Paljud ettevõtted kahtlevad sotsiaalmeedia turunduses. Nad ütlevad, et ei näe selles selget ROI’d ning et nende jaoks on raske mõõta sotsiaalmeedia panust ärilistes tulemustes, millest paljud räägivad. Kas sa nõustud sellega? Kuidas sina mõõdad sotsiaalmeedia ROI’d ärilistes tulemustes?

Neil on õigus, aga ainult seepärast, et nad teevad seda valesti. Et olla reklaamis ja turunduses sotsiaalmeedias ja ka sellest väljaspool edukas on vaja sul eelkõige endalt küsida, et millist ärilist eesmärki sa üritad saavutada?

Selle põhjal saab hakata koostama turundusstrateegiat, mille eesmärgiks on aidata sul seda eesmärk saavutada. Alles siis saad hakata looma postitusi, reklaame, tootma videosid, kirjutama reklaamtekste, blogipostitusi ja muud tüüpi sisu ning hakata neid levitama, kasutades erinevaid turundustaktikaid, mis võivad, aga võivad ka mitte sul aidata liikuda püstitatud eesmärgi poole.

Edu mõõtmine on lihtne ainult siis, kui sa tead täpselt, mida sa soovid saavutada ning sul on strateegiline plaan paigas, et kuidas sinna jõuda.

Mis on kõige olulisem turunduse KPI sotsiaalmeedias?

Kõige olulisem on see KPI, mis on kõige ligilähedasem sinu ärilistele või turunduslikele eesmärkidega, mida sa üritad kõige esimesena saavutada.

Kuhu on sotsiaaleedia sinu arust järgneva 5-10 aasta jooksul liikumas ning arenemas? Mis on see “järgmine suur asi” sotsiaalmeedias, millel tasuks silma kindlasti peal hoida?

Need, kes mind teavad on kursis, et ma olen suur Black Mirror’i fänn. Vaadates neid trende, mis levivad hetkel Hiinas ning arvestades meie sõltuvust sotsiaalmeedia “Like’dest” ning vaatamisnumbritest, siis ma arvan, et me vaatame tulevikku, kus meie võime tõmmata tähelepanu oma digitaalsetele sotsiaalmeedia avataridele mõjutab meie elu ka offline maailmas, niivõrd kuivõrd asju veel offline maailmas juhtub.

AR filtritest on saamas uus Business Casual, eriti asukohast sõltumatute meeskondade jaoks, ning VR jututoad annavad hoogu juurde, et õõnestada iganenud üheksast viieni töökultuuri. See aitab muuta efektiivsemaks meeskondade vahelist kommunikatsiooni üle maailma, sõltumata meeskonnaliikmete hetkelisest asukohast.

Lisaks usun ma seda, et mängulisuse olulisus on kasvab kõikides valdkondades, alates sotsiaalmeedia edetabelitest, et saada aru, kuhu sa paigutud kasvavas populaarsuse hierarhias. Kuni töötaja töökohas kaasamiseni välja, kus ettenähtud ülesande ära tegemine ei tähenda mitte ainult oma juhi ootustele vastamist ja organisatsiooni eesmärkide täitmist, vaid annab omalt poolt sulle ka endorfiinilaksu, sest sa saatsid midagi korda.

Ma näen produktiivsuse kasvu, kahjuks ka üheskoos läbipõlemisega. Samuti sotsiaalmeedia ja selle algoritme, mis muutuvad aina tugevamaks inimsuhete mõjutajateks ja vahendajateks, nii personaalsest kui ka professionaalsest aspektist – jätkates trendiga, mida me juba praegu näeme.

Ma ei läheks nii kaugele, et öelda et meid ootab düstoopiline tulevik kui asi puudutab sotsiaalmeediat, aga ma usun seda et järgneva 5-10 aasta jooksul kogeme me seda, et kui sa hoolid internetis populaarsuse võitmisest ja edukaks olemisest, siis sa naeratad alati kui sinu lähedal on mõni vastav seade.

James York viib ärifestivalil sTARTUp Day läbi töötoa, kus räägib lähemalt asukohapõhisest turundamisest ja kuidas seda efektiivselt ellu viia, lisaks muudele leidlikele ning kasulikele turundusalastele näpunäidetele. Vaata kogu festivali programmi.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.