Tehnopoli blogi

Mis on tellimuspõhine ärimudel ja kellele see sobib?

Foto: Scanpix/Reuters/Dado Ruvic.

Tellimuspõhine ärimudel (ehk subscription business model) on ärimudel, kus klient registreerib püsiteenuse või -toote tellimuse ning tasub regulaarsete maksetena.

Peamiselt on selline mudel tuntud ajalehtede ja ajakirjade püsitellimuste näitel, kuid tänapäeval kasutatakse seda üha enam digitaalsete teenuste, spordiklubide ja tarbekaupade tellimuse puhul.

Tellimuspõhine ärimudel sai alguse juba 17. sajandil raamatute ja ajakirjade kirjastajate poolt, kui hakati regulaarselt inimestele tellimuste põhjal ajalehti, ajakirju ja raamatuid koju viima.

Miks on tellimuspõhine ärimudel ettevõttele kasulik?

Rahavoo suurendamine – regulaarne igakuine  tulu, mis tuleb igalt püsitellimuse tegijalt.

Püsikliendi saamine – iga järgnev korduvost kinnistab klienti.

Püsikliendi hoidmine – automaatsed maksed on lõppkasutajale lihtsad ja mugavad, mis loob soodsa aluse kliendi kinnistamiseks.

Lihtsam kui e-arve püsilepingu sõlmimine – püsilepingu sõlmimiseks piisab kaardiandmete salvestamisest teenusepakkuja juures.

Maailma juhtiva tellimuspõhiseid tarkvaralahendusi pakkuva firma Zuora tegevjuht Tien Tzuo on öelnud: “Kõik, mida sa ostad, alates transpordist kuni meelelahutuse ja toidukaupadeni, muutuvad peagi igakuisteks tellimusteks.”

Millised ettevõtted seda kasutavad?

Praeguseks rakendavad tellimuspõhist ärimudelit paljudes eri valdkondades tegutsevad ettevõtted nagu hambaharjade müügiga tegelev ettevõtte Bam and Boo, habemeajamise vahendeid pakkuv ettevõte Dollar Shave Club. Üha populaarsemaks on muutunud tellimuspõhised digitaalsed teenusepakkujad nagu Spotify, Netflix ja Amazon Prime.

Millistele ettevõtetele see ärimudel sobib?

Ühene vastus oleks, et kõiki asju saab tellimuspõhiselt müüa. Näiteks spordikeskuse või kindlustusmakse kuupõhine tasumine või tarbekaupade (toiduained, sokid, hambahari ja -pasta, trenniriided) igakuine tellimine.

E-kaubanduse kasv soosib tellimuspõhise ärimudeli kasutuselevõttu

E-kaubandus on juba mitmeid aastaid kasvutrendis nii Eestis kui ka mujal maailmas. Seda näitavad andmed nii Eesti panga statistikast kui ka laiahaardelised uuringud USAst ja Euroopast.

E-kaubanduse tõus on tekitanud pea kõikides majandusharudes üha kasvava konkurentsi, kuna veebikeskkonnas ükskõik millise toote või teenuse tellimine, ostmine, võrdlemine on muutunud lihtsamaks kui kunagi varem.

Kuidas hoida klienti enda juures?

E-kaubanduse tähtsaim reegel on, et veebiteenuse külastaja tuleb saada võimalikult kiiresti püsikliendiks! Seega, lisaks heale ja kvaliteetsele tootele tuleb ka pakkuda kliendile võimalust teha püsitellimust, mille juures ei tule kliendil lisaliigutusi teha.

Maksesüsteemide areng võimaldab kliendil püsitellimuste alustamise teha väga mugavaks: kliendil tuleb vaid sisestada kaardiandmed kaupmehe veebiplatvormile ning teha linnuke, et ta soovib toodet iga nädala, kuu, kvartali või muu ajavahemiku tagant tellida.

Füüsilise toote puhul on lisaks tähtsal kohal ka kauba kätte toimetamine, et see oleks võimalikult kiire, soodne ja asuks tellijale võimalikult lähedal.

Loe edasi siit.

Märksõnad: , ,

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.