Tänapäeva turundus ehk kuidas rääkida head lugu?

Turundus ei ole ammu enam ainult toode või teenus, mida sa müüd. Järjest populaarsemaks müügiartikliks on muutumas hoopis lugu, mis selle tootega kaasas käib, sest selliselt on võimalik kaasata ka partnerid ja kliendid. Kuidas vesta lugu aga nii, et see ei muutuks muinasjutuks? Sellest rääkis digiturunduse mentor Argo Kubja Tehnopol Startup Inkubaatori koolitusel.

Jutuvestmine ehk storytelling tähendab lugude jagamist peamiselt sotsiaalsel või kultuurilisel eesmärgil. Kui muinasjuttudes pannakse rõhku improvisatsioonile, siis ettevõtte lugu jutustades peab see olema siiski piisavalt reaalne, et inimestel tekiks side brändiga.

Koolitusel ütles Kubja, et inimestele meeldivad jutustused, mis neid mingil moel puudutavad. Eestis on paljude ettevõtete seas levinud narratiiv, kus kirjeldatakse ennast kui “parimat” või “kõige usaldusväärsemat”. Ülivõrdes uhkeldamine ja rääkimine näib olevat turunduses lähenev strateegia, aga miks? Eks tõde on seal küll olemas, kuid see pole see, mida publik otsib!  Argo võrdles lugude jutustamist muistse kunstiga ning tõi välja, et juba siis oli eneseväljendus inimestele hädavajalik.

Iga lugu ei pea ega saagi puudutada kõiki ning selles peitubki selle sarnasus kunstiga. Ka loo jutustamine tekitab emotsionaalset vastukaja ning loob mingisuguse sideme oma austaja või kliendiga. Kui lugu on hästi jutustatud, mõjub see sama elavalt nagu kohvireklaamist lõhna ja maitse tunnetamine.

Milline on hea lugu? Argo sõnul on suurepärasel lool viis omadust.

1. Tähendusrikas. Vastasel juhul oleks tegemist aja raiskamisega. Lugu on tähendusrikas, kui see on avaldatud õigel ajal ja õiges kohas. Näiteks on relevantne jõuluteemalisi lugusid avaldada talvel ning külmast käsitöölimonaadist rääkida suvel. Lisaks mõtle hoolikalt läbi, miks seda lugu jagad ning mida see sihtrühmale pakub.

2. Personaalne. Lugu peaks olema personaalne kas ettevõtte vaatepunktist või puudutama selle loo kuulajat. Enesekiitlemine ei mõju liialt hästi, sest nii unustatakse ära emotsioonid ja põhiväärtused ning esikohale on asetatud hoopis toode. Rääkides inimestest, kes ümbritsevad seda toodet, on nad siis idee autorid, loojad, kasutajad või kliendid, on palju kergem luua emotsionaalset sidet brändiga. Ära lisa midagi juurde, mida sinu toode või bränd ei ole ning ära võta ära seda, mida sa oled. Inimene peab suutma suhestuda looga ning see on võimalik sellisel juhul, kui sa jääd ausaks.

3. Emotsionaalne. Emotsionaalne lugu jääb inimestele paremini meelde, seega too emotsioonid esile kiirelt ning hoia neid terve loo vältel. Kuna kõik emotsioonid ei ole head, siis mõtle hoolikalt läbi, milliseid emotsioone sa soovid oma loo abil tekitada. Asi ei ole selles mida teed, vaid kuidas seda teed

4. Lihtne. Swipe ja scroll maailmas on meie tähelepanu sotsiaalmeedia postitustel ainult 3 sekundit. Kuidas siis köita tähelepanu 3 sekundi jooksul? Lihtsusega! Vali üks emotsioon või sõnum, millel tahad fookust hoida ning kui see inimest kõnetab, oledki tema tähelepanu võitnud.

5. Autentne. Ära kopeeri, sest see peab olema Sinu lugu! Loomulikult võib heade näidete abil enda sõnumit formuleerida, kuid tee seda stiilselt. Pikaaegse ja lojaalse suhte aluseks on avatus, ausus ja läbipaistvus.

Parim näide suurepärastest lugude vestjatest on lapsed. Nad annavad väga elavalt edasi oma mõttemaailma ilma igasuguste piiranguteta ning täiesti siiralt ja ausalt. Nad võiksid lugude vestmises olla heaks eeskujuks, kuidas julgemalt oma emotsioone väljendada ning end loo jutustades vabaks lasta.

Pea meeles, et kõigil on oma lugu! Kui sina seda ei räägi, siis teeb seda keegi teine ning sellisel juhul on võimalus, et sulle ei pruugi see lugu meeldida, sest see ei ole päris täpselt selline nagu sina seda räägiksid. Seega, ära jää ootama õiget aega ning alusta oma loo jutustamisega pigem varem kui hiljem!

Märksõnad: , ,
Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks. Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla