Austria teadlased arendasid välja nutikad foorid, mis teavad, millal sa tänavat tahad ületada

Nutikad foorid jõuavad Austria tänavatele juba järgmisel aastal.Günther Pichler GmbH

Valgusfoori taga ootamine on tüütu. Eriti kui oled ainuke inimene, kes parajasti tühjal tänaval punase tule taga seisma peab. Austria teadlastel võib sellele probleemile lahendus olla: valgusfoor, mis saab aru sinu soovist tänavat ületada.

Foori küljest võib nupud ära korjata

Viini linnavalitsuse poolt algatatud projekti raames arendasid Grazi Tehnikaülikooli teadlased viimase kolme aasta jooksul välja arendanud nutika valgusfoori, mis on mugavam ja peaks asendama senise nupuvajutuse-süsteemi. Kaameratel tuginev süsteem tuvastab jalakäijate soovi teed ületada ning vahetab tule automaatselt roheliseks. Kuid see pole kõik.

Lisaks jalakäijate elu lihtsamaks muutmisele peaks uus valgusfoor ka liiklusvoolu ühtlustama, nagu Horst Possegger, ülikooli Arvutigraafika ja Visiooni Instituudist selgitab: “Rohelist faasi saab pikendada, näiteks suurte inimgruppide puhul, kes kauem teed ületavad. Ja kui inimesed lahkuvad ootamisalast, tuvastab foor ka selle. Siis ei lähe ka foorituli roheliseks ja autode jaoks ei teki ebavajalikku ooteaega.”

Valgusfoor, mis saab aru, et sa tahad tänavat ületada

Jalakäijate fooridele on paigutatud kaamera, mis tuvastab inimesi alas 8×5 meetrit – tavapärased lahendused katavad vaid 2×3-meetrise ala. Süsteem tuvastab mõne sekundiga, kas keegi soovib tänavat ületada. “Sellel kulub kavatsuse [tänavat ületada] tuvastamiseks üks sekund – peale kahte sekundit muutub hinnang kindlaks,” ütles Possegger.

Signaal edastatakse, sarnaselt praegusele nupusüsteemile, edasi juba kontrollpulti, kus inimene saab otsustada, kas tuli roheliseks määrata. “Kasutades praegusi seadeid annab meie süsteem teada soovist tänavat ületada kolm kuni neli sekundit enne nupu vajutamist,” sõnas Posseger ning lisas, et kuigi kogu asja kirjeldus kõlab lihtsalt, ei ole süsteem tegelikult sugugi nii lihtne.

Kuidas on lood nutika süsteemi töökindluse ja andmekaitsega?

“Nõuete keerukuse tõttu läks vaja kaks aastat intensiivset uurimistööd,” selgitas ta. Valgusfoorile paigaldati ka jälgimissüsteem, mis vigu automaatselt tuvastab. “See on kahekordne kaitsemeede. Süsteem on ehitatud sedasi, et see suudab töötada ööpäevaringselt ja isegi karmis keskkonnas ning tulla toime ka voolu kõikumisega.”

Jalakäijate soov tänavat ületada on vaja tuvastada käitumise järgi. Selliste algoritmide välja arendamiseks kasutati ülemaailmseid liikumismudeleid ja juba olemasolevaid andmeid. Posseger heidab kõrvale ka kõik kahtlused andmekaitse osas. Kuigi fotoandmed on jalakäijate tuvastamiseks vajalikud, toimub analüüs kohalikult ja andmed ei jõua isegi kaamerast kaugemale.

Praeguse teabe kohaselt peaksid esimesed nutikad foori Viinis juba 2020 aastal proovikatsetele jõudma.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.