Tuleviku linn

Helsingi ühistransport muutub 2035. aastaks saastevabaks

2035. aastaks on Helsingi ühistransport saastevaba.Foto: Shutterstock

Helsingi ühistranspordiamet (HSL) on seadnud eesmärgiks vähendada oluliselt linna ühistranspordivahendite heitkoguseid. Mõistagi on strateegias esikohal raudteedel opereerivad ühistranspordiliinid, eesotsas trammid.

Ambitsioonikad ideed viivad sihile

Kui üks plaan näeb ette, et 2025. aastaks vähendatakse heitkoguseid võrreldes 2010. aastaga koguni 90 protsenti, siis 2035. aastaks on kõik ühistransporditeenused strateegia kohaselt täiesti saastevabad.

HSL-i tegevjuhi Mika Nykäneni sõnul on tegemist ambitsioonika eesmärgiga, ent HSL soovib olla Helsingis jätkusuutliku mõtteviisi eestvedajaks ning näidata üles suuremat omapoolset aktiivsust.

Üheks olulisemaks muudatuseks on trammiliinide võrgu laiendamine, mis tähendaks, et liine võib 2030. aastaks olla lausa mitukümmend, kirjutab YLE. Ühtlasi viiksid uued trammiliinid reisijaid ka linnapiiridest kaugemale, sealhulgas 20 kilomeetrit eemal asuva Vantaa lennujaamani.

Mõju kogu linna arengule

Värskelt avaldatud strateegias on olulisel kohal ka koroonaviiruse pandeemiast tingitud tulude hüvitamise olulisus.

Kui HSL-i piletitulu ja reisijate arv vähenes 2020. aastal võrreldes 2019. aastaga 37 protsenti, siis 2025. aastaks on eesmärk kasvatada reisijate arvu võrreldes 2021. aasta prognoosiga koguni 70 protsendi võrra.

Nykäneni sõnul mõjutab trammi- ja raudteeliikluse arendamine suuresti kogu linna tulevikku ja arengut. Näiteks on loodavatel trammiliinidel positiivne mõju uute elamurajoonide ehitamisele ja arendamisele, ent see muutub nähtavaks alles aastate pärast, mitte otsekohe.

HSL on strateegias välja toonud, millistel trammiliinidel oleks viieteistkümne aasta pärast otstarbekas tegutseda.

Plaani eesmärk on muuta trammiliiklus terviklikumaks ning teeninduskesksemaks, et see oleks tihedalt seotud ka muu ühistranspordiga ning annaks reisijatele võimaluse mugavamalt ja katkematult ühest punktist teise jõuda.

HSL-i strateegia põhjal oleksid Helsingi trammiliinid 15 aasta pärast järgmised:

· 1 Katajanoka terminal – Rautatientori – Töölö – Käpylä

· 1T Katajanokan terminal – Raudteejaam

· 2 Katajanokka – Mannerheimintie – Messikeskus

· 3 Olümpiaterminal – Kallio – Meilahti

· 4 Olümpiaterminal – Töölö – Munkkiniemi

· 5 Eira – Kamppi – Meilahti haigla

· 6 Hernesaari – Raudteejaam – Sörnäinen – Arabia

· 7 Jätkäsaari – Kruununhaka – Sörnäinen – Länsi-Pasila – Meilahti

· 8 Jätkäsaari – Sörnäinen – Arabia

· 9 Hernesaari – Kallio – Ilmala

· 10 Kirurgi – Mannerheimintie – Pikku-Huopalahti

· 11 Kruunuvuorenranta – Kalasadam – Pasila – Länsi-Pasila

· 13 Kolmikulma – Kruununhaka – Kalasadam – Pasila – Länsi-Pasila

Kiirtrammiliinid

· 12 Jätkäsaari – Keskusta – Yliskylä

· 14 Kesklinn – Kannelmäki

· 16 Kesklinn – Malmi lennujaam

· 17 Kesklinn – Pakila

· 550 Itäkeskus – Keilaniemi

· 570 Mellunmäki – Tikkurila – lennujaam

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.