Kui jalgrattasõbralikud on Euroopa rongid tegelikult ja kuhu paigutub edetabelis Elron?

Kuhu paigutub Elron Euroopa edetabelis?Foto: Ingrid Pakats / Shutterstock

7. juulil avaldas Euroopa Jalgratturite Föderatsioon (ECF) raporti “Jalgratturid armastavad ronge: Euroopa rongioperaatorite jalgrattasõbralikkuse analüüs”, mis uuris lähemalt Euroopa rongide ja neis reisivate jalgratturite vahelist sõprussuhet. Kuhu paigutub pingereas Elron ning mida oleks meil värskest analüüsist kõrva taha panna?

Olukord pole kiita

Jalgrataste transportimine rongis on hetkel Eestis päevakorral Elroni uute reisitingimuste tõttu, mille kohaselt peab rattur ostma oma sõiduvahendile eraldi pileti. Et Euroopa Komisjon on 2021. aasta kuulutanud Euroopa raudteeaastaks, mille eesmärk on tutvustada raudteeliiklust kui ühte kõige jätkusuutlikumat, uuenduslikumat ja ohutumat transpordiliiki, on vastuvõetud muudatus seda kummastavam, kuna peletab jalgrattureid pigem rongiliiklusest eemale.

Käimasoleva raudteeaasta valguses viis Euroopa Jalgratturite Föderatsioon läbi põhjaliku analüüsi ning asetas 69 Euroopa Liidus ja mujal Euroopas tegutsevat rongioperaatorit jalgrattasõbralikkuse põhjal ühtsesse edetabelisse. Muuhulgas analüüsiti nii jalgrataste mahutavust rongides, piletihinda, broneerimissüsteemi kui ka kodulehe kasutajamugavust.

Analüüsist selgub, et jalgrattaga reisimine Euroopa eri riikide vahel ei ole sageli kuigi lihtne ja loogiline, vaid valmistab jalgratturitele pigem peavalu, seda näiteks piirkondlike ja kohalike teenuste ühenduskohtade puudulikkuse tõttu.

Euroopa rohelise kokkuleppe, käimasoleva kliimakriisi ja COVID-19 valguses pole need tulemused sugugi kiiduväärt ega aktsepteeritavad, kuna ECFi hinnangul peaks rattaga reisijatel olema palju paremad võimalused kahe kõige keskkonnasõbralikuma transpordiliigi ühendamiseks, et valida auto- ja lennukisõidu asemel teisi mugavaid viise reisimiseks.

Elron edetabelis ei hiilga

Ent kuhu paigutub värskes edetabelis Eesti reisirongide operaator Elron? Paraku ei anna analüüs põhjust rõõmustamiseks: 69st operaatorist paigutub Elron analüüsis 41.–43. kohale, lõppskooriks 30% ja hinnanguks “vilets” (poor). Kui erinevatest rongioperaatoritest koguni 7 pakuvad rattapileti broneerimiseks viit erinevat võimalust, siis Eesti ettevõte sai selle indikaatori hindamisel 0 punkti. Jalgrattakohtade arvu edetabelis jagab Elron teiste “patustega” 39.–54. kohta.

Grotesksel kombel õnnestus maksimumpunktid teenida vaid jalgratta hinnapoliitika eest, mis veel hiljuti nägi ette tasuta jalgratta transpordi. Tingimuste muudatusi arvesse võttes kukuks Elron tõenäoliselt edetabelis veelgi madalamale kohale, kuna kallim pilet rongiga reisimist kindlasti ei soosi.

Eeskujusid jagub

Siiski leiab värskest analüüsist väga palju positiivseid ja eeskujulikke näiteid. Koostatud edetabeli kõrgeimal kohal asetseb Saksamaal ja Hollandis reisijaid teenindav NS-DB (IC Berlin), mida tõsteti esile operaatori rattapoliitika ja läbimõeldud infrastruktuuri poolest, tänu millele pakutakse reisijatele rohkem paindlikkust oma teekonna planeerimisel. Tegemist on ka ainsa operaatoriga, kellel õnnestus edetabelis saavutada skoor, mille hinnanguks on “suurepärane” (excellent) ehk 82%. 

On kiiduväärt, et edetabeli tippu kuuluvate operaatorite reisirongidest võib leida koguni 20 rattakohta. Et oluliseks indikaatoriks oli muuhulgas see, kas ja kuidas kasutab rongioperaator jalgrataste jagamise või rentimise süsteemi nendes sihtkohtades, kuhu rongid reisivad, valmistas veidi pettumust, et maksimaalne skoor (10 punkti) õnnestus saada vaid ühel ettevõttel, kelleks on Hollandis opereeriv Nederlandse Spoorwegen (NS).

Ent mida tasuks Elronil ja teistel mitte eriti hästi hiilgavatel operaatoritel silmas pidada, et tulevikus paremaid tulemusi saavutada? Analüüs toob välja erinevaid häid soovitusi nagu spetsiaalsed jalgrattaruumid rongides, jalgrattapileti paindliku broneerimisvõimaluse loomine, selge ja kokkuvõtliku info jagamine operaatori jalgrattapoliitika kohta ja palju muudki.

Eeskätt on aga oluline meeles pidada, et jalgratturid armastavad ronge, kuid see armastus pole tingimusteta. Seetõttu on oluline teatud põhitõdesid arvesse võtta ja viia läbi jalgratturisõbralikke muudatusi, tänu millele oleks võimalik tagada Euroopas meeldivad tingimused kõikidele jalgratturitele, seda nii koduriigis kui sealt väljaspool.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.