Tuleviku linn

London suurendab oma ülimadalate heitnormidega piirkonda

Linnavalitsuse andmetel on see suurim omataoline tsoon Euroopas, mis toob puhtama õhu miljonite Londoni elanikeni.Foto: Alena Veasey / Shutterstock.com

Ühendkuningriigi pealinn London on laiendanud ülimadalate heitnormide tsooni, Ulezi piirkonda, hõlmates nüüd veerandi Ühendkuningriigi pealinnast.

380 km2 suurune uus Londoni sisetsoon on 18 korda suurem kui praegune Londoni kesklinna tsoon ja katab nüüd 3,8 miljonit inimest.

Tsooni reeglid ei kehti ainult 1. jõulupühal

Linnavalitsuse andmetel on see suurim omataoline tsoon Euroopas, mis toob puhtama õhu miljonite Londoni elanikeni, seda nii äsja laiendatud tsoonis kui ka väljaspool seda. Selline kava töötab 24 tundi ööpäevas, igal päeval aastas, välja arvatud 1. jõulupühal, 25. detsembril.

Ulezi projekt on samuti suur samm linnapea Sadiq Khani jaoks, kelle eesmärgiks viia London 2030. aastaks kliimaneutraalseks. See on oluline sotsiaalse võrdsuse tagamine vaesemate ning etnilistesse vähemusgruppidesse kuuluvate Londoni elanike suhtes, kes kõige ebatõenäolisemalt omavad autot, kuid kannatavad kõige enam saastunud õhu käes.

Viimase kolme aasta jooksul on käinud suur teadlikkuse tõstmise kampaania, et tagada nii sõidukijuhtide kui ettevõtete valmisolek Ulezi laienemiseks. Transport for Londoni (TfL) veebipõhist sõidukikontrolli on alates 2018. aastast kasutatud enam kui 20 miljonit korda. Saadetud on üle miljoni kirja tsoonis nähtud nõuetele mittevastavate sõidukite omanikele.

61 miljoni naela eest toetusi

Linnapea on eraldanud 61 miljonit naela toetusi väikeettevõtetele, vanasid väikebusse kasutavatele heategevusorganisatsioonidele ning madala sissetulekuga ja puuetega londonlastele, et nad saaksid vanarauaks viia oma saastavamad sõidukid. Kuid erinevalt teistest puhta õhu tsoonidest üle maailma ei ole Londonil valitsuse toetust vanade sõidukite utiliseerimise kavale. Sellest hoolimata on selline lähenemine aidanud Londoni teedelt eemaldada umbes 12 000 saastavat sõidukit.

Linnavalitsuse teatel on paljud teevad paljud Londoni elanikud juba iseseisvalt samme puhtama tuleviku nimel. Esialgsed märgid näitavad, et 87 protsenti tsoonis sõitvatest sõidukitest vastab juba Ulezi standarditele. See on meeletu kasv võrreldes 39 protsendiga 2017. aasta veebruaris, kui algasid Uleziga seotud muudatused. See tähendab, et londonlased kogevad juba puhtama õhu eeliseid. Seda toetavad eelmisel nädalal Clean Cities Campaigni poolt avaldatud uued andmed, mille kohaselt Londoni juhid loobuvad diiselautodest kuus korda kiiremini kui ülejäänud Ühendkuningriigis.

„Londoni saastunud õhk on kriis, mis nõuab praegu julgeid samme. Laiendatud ülimadala heitkogustega tsoon on ülioluline, kui tahame aidata ennetada enneaegseid surmajuhtumeid ja tõsiseid tervisehädasid ning lahendada kliima soojenemisega kaasnevat pakilist probleemi,” ütles TfLi linnaplaneerimise direktor Alex Williams.

Aprillis 2019 käivitatud Kesk-Ulez oli maailma esimene ja on juba näinud, et lämmastikdioksiidi vähenenud koguni 44%. Tänane tsooni laienemine annab võimaluse kogu linnal puhtamat õhku hingata.

“Nüüd näeme, et piirkonnas vastab juba 87% sõidukitest seatud standardile, mis on palju rohkem, kui oleksime oodanud,” lisas Williams.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.