Tuleviku linn

Muski tunnelifirma hakkab Las Vegasesse tunneleid ehitama, aga ohustab sellega õhus sõitvaid inimesi

Foto: Scanpix/Reuters.

Tänavu maikuus sai Elon Muski tunnelifirma The Boring Company loa disainida ja rajada lühike maa-alune transporditunnel linna konverentsikeskuse juurde.

Lepingu kohaselt peaks uus tunnelisüsteem – nimega LVCC Loop – saama valmis 2021. aasta innovatsioonikonverentsi CES ajaks. Seega on järgmise 18 kuu jooksul vaja Boring Companyl ehitada kaks 1,3-kilomeetrist sõidukitele mõeldud tunnelit, üks jalakäijate tunnel ja kolm maa-alust peatust. Samuti on vaja ehitada ja testida seitsmekohalised Tesla sõidukid, mis peaksid kuni 16 inimest mahutama.

Hetkel on firma linnavalitsusele ehitusplaanid ülevaatamiseks saatnud ning TechCrunchi andmetel kogunud ka 120 miljonit dollarit. Ehitustööd peaksid algama veel enne suve lõppu. Kuid Muski tunnelifirma projekti elluviimisel on üks oluline “aga”.

Tunnelite rajamine võib ohustada olemasolevaid rööpaid

Nimelt ohustab The Boring Company Loop süsteemi jaoks rajatav tunnel juba olemasoleva Monoraili tööd. Vähemalt sedasi väidab Monoraili tegevjuht Curtis Myles. Monorail on Las Vegases tuntud transpordivahend ning selliseid rööbastel ronge kasutatakse ka teistes linnades. Tegu on sisuliselt rongiga, mis sõidab mööda rööpaid, kuid erinevalt tavalisest rongist looklevad rööpad tihti läbi õhu ning vagunid on ka kordades kergemad.

Las Vegase Monorail.Foto: Scanpix/Mel Longhurst.

Mylesi sõnul ohustabki Boring Company planeeritav tunnel juba olemasolevaid Monoraili marsruute, kuna tunnelid tuleksid Monoraili maa-aluste tugisammaste lähedusse ning riske võivad hakata endast kujutama ka maa-alused vibratsioonid. “Kui sammastele tekib mistahes kahju, tähendab see Monoraili jaoks sulgemist,” sõnas Myles.

The Boring Company jaoks ei ole aga probleem niivõrd kriitiline, kuna firma andmetel on juba praegu võetud planeerides arvesse olemasolevat infrastruktuuri. “Kaevamist ja vibratsiooni pole maapinnal tajuda. Me oleme planeerinud oma tegevused nii sügavale maa sisse, et isegi maapinnal kõndiv inimene tekitab tunnelimasinast rohkem vibratsioone,” ütles TBC valitsussuhete juht Jane Labanowski.

Praeguseks on asjad jõudnud nii kaugele, et Boring Company peab tunneli rajamiseks regulaarselt suhtlema ja tegema koostööd nii Monoraili kui ka linnavalitsuse avalike tööde osakonnaga.

Teslasid hakkavad tunnelites juhtima inimesed, vähemalt esialgu

Boring Company teatel peaks töökorras Loop suutma transportida kuni 4400 reisijat tunnis ehk üle 100 000 inimese päevas. Firma andmetel kulub kõige kahe kõige kaugema peatuse vahel sõitmiseks umbes üks minut. See tähendab, et Loop vajaks korraga sõitma vähemalt kuus 16-kohalist Tesla sõidukit ning ühtlasi tuleb arvesse võtta reisijate sõidukitesse sisenemise ja väljumise aegu.

Kuigi Boring Company tunnelid on loodud isejuhtivate sõidukite jaoks, ütles Labanowski, et LVCC Loopi sõidukid saaksid lisaturvalisuse jaoks ka inimestest juhid.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.