Tuleviku linn

New Yorgi tänavatel pannakse proovile isejuhtivad autod

Isejuhtiv süsteem pidi kohanema mitmete keeruliste olukordadega. Foto: Shutterstock.

USA tehnoloogiafirma Intel Iisraelis välja töötatud tütarettevõtte Mobileye, mis arendab isejuhtivaid autosid, tegi esimese sõidukatse New Yorgis, ühes keerulisemas keskkonnas isesõitvatele autodele, kirjutab The Washington Post

Katse toimus juhi sekkumiseta

Isejuhtiv auto sõitis terve päeva vältel mööda New Yorgi tänavaid. Teekond viis auto üle sildade Manhattani tiheda liiklusega kesklinna. Sõiduk aeglustus intuitiivselt, et vältida kokkupõrkeid teiste autodega ning andis teed jalakäijatele. Kõik see toimus ilma juhi sekkumiseta. 

Käitamiskatsed algasid juunis ning toimusid nii valgel ajal kui pimedas. Isejuhtiv süsteem pidi kohanema mitmete keeruliste olukordadega. Üheks väljakutseks oli suur hulk valgust, mida kiirgavad eredad reklaamtahvlid. Lisaks on tänavatel ka hulga ehitustöölisi, jalakäijaid, ning jalgrattureid, kellega isejuhtivad sõidukid arvestama peavad.

Katse läbiviimiseks pidi taotlema eriluba

Mobileye sai New Yorgi osariigilt eriloa, mis võimaldas esmakordselt katsetada autonoomset sõidukitehnoloogiat avalikel tänavatel. Mobileye on siiani ainus ettevõte, kellele selline luba on antud. 

Luba nõuab, et sõidukis viibkiks igaks juhuks ka inimene, kuid juhil on lubatud hoida käed roolist eemal. Juht peab olema roolis vaid ohutuse tagamiseks ning võtma juhtimise üle olukordades, kui peaks tekkima ohtlik situatsioon. 

“Tahame ehitada midagi mastaapset, mistõttu peame suutma sõitma erinevates oludes, olgu nad nii keerulised kui tahes,” sõnas Mobileye tegevjuht Amnon Shashua Times Square’il toimunud meediaüritusel.

Sõiduk tugineb kaamerapõhisele süsteemile

MobileEye kasutab kaamerapõhist nägemissüsteemi, et auto saaks aimu, mis ümbruses toimub. Sõiduk teeb otsuseid läbi vastutustundliku ohutuse (RSS) mudeli. RSS on nimelt matemaatiline mudel selle kohta, kuidas inimene erinevates stsenaariumites autoroolis käituks.

Mobileye’i isejuhtiv tehnoloogia koosneb kahest alamsüsteemist: üks, mis tugineb kaheksale kaugmaa- ja neljale parkimiskaamerale, ja teine, mis sisaldab lidarit ja radarit.

Lisaks sisaldab Mobileye’i süsteem Iisraeli ettevõtte uusimat EyeQ5-kiibisüsteemi ja andmekogumise programmi Road Experience Management ehk REM (teekogemuse haldamine – toim.), mis kasutab Mobileye’i sõidukite andmeid, et koostada nende põhjal 3D-kaart.

Mobileye testib autonoomseid sõidukeid erinevates linnades üle maailma. Selle aasta alguses teatas ettevõte, et aastal 2023 alustab tegutsemist isejuhtiv kullerteenus.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.