Ehkki väga paljud Euroopa suurlinnad on tänaseks üsna jalgrattasõbralikud, domineerivad tänavatel siiski veel autod. Pariis astub siinkohal sammu edasi ning investeerib 250 miljonit eurot selleks, et muuta kogu linn täielikult jalgrattaga läbitavaks, lükates autod sellega tahaplaanile.
Pariislased valivad auto asemel jalgratta
Idee pärineb Pariisi linnapealt Anne Hidalgolt, kelle eestvedamisel viiakse linnas läbi suuremahulisi muudatusi, sealhulgas linna poolt täideviidava rattastrateegia niinimetatud teist vaatust. Strateegiat, mis kannab nime Plan Velo: Act 2, viiakse ellu 2021. aastast 2026. aastani ning selle käigus loodab linn veelgi jalgrattasõbralikumaks muutuda.
Pariis pole alati rattasõbralikkusega hiilanud. Ent 2019. aastal aset leidnud transporditöötajate ametiühingute streik, mis seiskas Pariisi ühistranspordi mitmeks päevaks, ja käimasolev koroonapandeemia on kohalikke järjest enam jalgratta poole vaatama pannud.
Näiteks rajati koroonapandeemia ajal linna 50 kilomeetri ulatuses ajutisi rattateid, mis otsustati siiski hiljem alles jätta. Sellele andis põhjust jalgrattaloendurite kogutav statistika, mis näitas aastatel 2019–2020 47%-list jalgratturite arvu kasvu. Teatud teelõikudel tõusis kasutajate arv isegi 60% võrra.
Plaan näeb ette ka fooritsükli muutmist
Pariisi lähiaastate plaaniks on rajada 180 kilomeetri ulatuses kahesuunalisi rattateid, muutes seeläbi rattasõidu veelgi mugavamaks ja linna paremini läbitavamaks. Samuti on plaanis muuta fooritsüklit jalgrattaga sõitjate ja ühistranspordi kasuks ning autode kahjuks.
“Kui varasemalt on fooride reguleerimise kaudu soositud autoliiklust, on nüüdsest eelisjärjekorras bussid, trammid ja jalgrattad, seda tänu “rohelisele lainele”,” seisab värskes strateegias.
Seega võib Pariisist saada peagi maailma üks parimaid rattasõbralikke linnu, mis julgustaks ka teisi Euroopa suurlinna eeskuju järgima ja rattastrateegiat ellu viima.