Prantsusmaal Pau linnas läks käiku maailma esimese vesinikkütusega busside kiirtranspordi (bus rapid transit – BRT) süsteemi. Fébuseks kutsutud teenus hõlmab kaheksat 18-meetrit bussi, mis sõidavad linna keskel 6-kilomeetrist liini pidi.
Kaheksa uue vesinikbussiga teenuse rajamine on osa linna suuremast ühistranspordisüsteemi uuendusest.
Kogu bussiliinist 85% moodustavad ainult bussidele mõeldud rajad, mis on ülejäänud liiklusest eraldatud. Samuti on ristmikel tagatud bussidele eelisõigus, mille tulemusena on teekonna pikkuseks vaid 17 minutit.
Vesinik, elekter ja kineetiline energia
Belgia bussitootja Van Hooli ehitatud bussid toodavad sõidu ajal kütuseelemendi abil ise elektrit. Busside energiaallikas on elektriline hübriid: vesinik ja süsinik muudetakse reaalajas elektrolüüsi abil elektriks. Vajaduse korral pakuvad elektrimootorid ja liitiumaku lisajõudu.
Pidurdades valla päästetud energia ei lähe bussides kaduma, vaid taaskasutatakse. Sedasi tehnoloogiat rakendades ei tooda bussid Van Hooli teatel mitte mingeid kasvuhoonegaase või õhusaastet – busside ainsaks heiteks on veeaur.
Bussid mahutavad kuni 145 reisijat ja sobivad kasutamiseks ka liikumisraskustega inimestele. Kogu bussiliini 14 peatust on varustatud reaalajas kättesaadava teabe, tasuta wifi, turvakaamerate ning automaatsete piletimüügiautomaatidega.
Projekti käima saamiseks ja tehnilise abi osutamiseks teeb kohalik veoettevõtja koostööd prantsuse ühistranspordiettevõtte Keolisega. Lisaks Paus käima läinud bussivõrgule käivitas Keolis tänavu elektrilise BRT bussiliini ka Amiensi (mais) linnas ja Bayonne-Biarritz-Anglet (septembris).