Robotid ja puitmajad: kuidas Google’i tütarfirma oma esimese targa linna päriselt targaks muudab?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Sidewalk Labs/YouTube/kuvatõmmis.

Sidewalk Labs on üks Google’i kõrvalprojekte, mille eesmärgiks on planeerida tuleviku linnade arengut ja sinna sobivaid lahendusi. Selle jaoks on projektile Toronto linnas eraldatud viie hektari suurune maalapp, kuhu hakatakse ehitama reaalset nutilinna.

Tulevikus võib projekti territoorium kordades suureneda.

Just seal Smart City’s hakatakse testima erinevaid lahendusi ja projekte, mida avalikkusele näidata, umbes nagu autotootjad ideeautosid avalikustades. Cleantehnica on toonud välja mõned projektid, mida tulevikus ehk näha saame.

Maju hakatakse ehitama puidust, mitte betoonist

Esimese ehk üllatava projektina hakatakse maalapile rajama puidust hooneid, mis on betooniga võrreldes tublisti süsinikusõbralikumad ja mille materjale saab hiljem taaskasutada.

Kui algsest ehmatusest üle saada – puit ju ikkagi! – siis võib puidust hoonete idee tunduda isegi täiesti reaalsena, vähemalt Sidewalk Labsi eestvedajatele. Idee kohaselt kasutatakse hoonetes sarnaseid konstruktsioone, et moodulmaju vastavalt vajadustele ümber ehitada ja lammutada oleks võimalik.

Tuleviku linnas on ühendatud tipptehnoloogia ja heitevabad materjalid

Lisaks puidust majadele on tuleviku linnas olemas ka 5G. Jalakäijate ja sõidukite ohutuse tagavad erinevad nutikad tänavalahendused, soojuse ja jahutuse jaoks kasutatakse geotermilist süsteemi ning elektrit kogutakse võimalikult palju päikeselt.

Sidewalk Labsi nutika linna projektist kogutud andmed tehakse tulevikus avalikuks ning kõik kogutud andmed peaksid olema anonüümsed.

Robotid maa all ja ratturid maa peal

Pakke toimetavad tuleviku linnas kohale läbi maaaluste tunnelite robotid. Samu tunneleid saavad robotid ka näiteks prügi kogumiseks kasutada.

Sidewalk Labsi planeerijatel on lahendusi ka talviti õuerõõmude nautimiseks. Torontos, kus talvel võib paks lumi ja jää rattaliiklust raskendada, hakatakse lahendusena kasutama soojendusega rattateid.

Teoorias võiks sedasi olla võimalik nii talvine õues söömine kui ka jää- ja lumevaba liiklemine.

Hetkel on kõik väljakäidud ideed siiski planeerimisfaasis ja ootavad korraga nii linna kui ka ettevõtte heakskiitu ning rahastust. Kui julged plaanid siiski heaks kiidetakse, võime esimest nutilinna näha juba viie kuni kuue aasta pärast.

Projekti kohta saab lähemalt lugeda siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.