Tuleviku linn

Rootsi esimene vesinikkütusel sõitev prügiauto sõidab ringi Göteborgis

Elektri jõul tehtav töö on samuti vaikne, mis tõstab piirkonnas elavate inimeste elukvaliteeti ja loob ka sõidukijuhile parema töökeskkonna.Foto: Renova

Esimene vesinikkütusega prügiauto sõidab nüüd Göteborgi tänavatel. Sõiduk on täiesti vaikne ja eritab ainult vett. Jäätmete käitlemiseks, laadimiseks ja tihendamiseks kasutatakse kütuseelementides toodetavat elektrit. Tekkivat soojust kasutatakse sõidukis oleva salongi soojendamiseks.

Vesinikkütusel sõitev prügiauto tähendab Göteborgi elanike jaoks paremat õhukvaliteeti, kuna sõiduk eraldab ainult puhast vett. Elektri jõul tehtav töö on samuti vaikne, mis tõstab piirkonnas elavate inimeste elukvaliteeti ja loob ka sõidukijuhile parema töökeskkonna.

Renova, PowerCell Sweden AB, Scania ja JOAB on sõiduki arendamisel koostööd teinud alates 2019. aasta sügisest.

“Töö valmimine on küll Covid-19 olukorra tõttu osaliselt hilinenud, kuid meil on väga hea meel, et saame sõiduki nüüd kohe kasutusele võtta,” ütleb Renova sõidukiarenduse juht Hans Zackrisson.

“Renova jaoks tähendab elektriliste sõidukite arendamine ohutuse, keskkonna ja tehnika arengus esirinnas olemist. Kõik meie 250 raskeveokit on alates 2015. aastast kasutanud fossiilivabu kütuseid ja täiesti elektriline prügiauto alustas Göteborgis sõitmist 2019. aastal,” ütleb Renova tegevjuht Anders Åström.

“Vesinikul töötav sõiduk viib meid ja kliente säästva ringlussevõtu ja jäätmekäitluse suunas. Vesinikkütusega sõiduk pakub suurt kasu keskkonnale kõigile linnas elavatele ja töötavatele inimestele, linnakeskkonnale ja meie töötajatele,” jätkab Åström.

Sõiduk säilitab fossiilkütusel sõitvate autode eelised 

Prügiautol on kõik eelised, mida pakub elekter säilitades samal ajal fossiilkütusel sõitvate autode omadused nagu tööulatus, tööaeg ja kandevõime.

“Vesinikkütusega sõiduk vajab oluliselt vähem aku ressurssi kui muud rasked elektriautod. See tähendab, et sellel on kõik elektrisõiduki eelised ning tavalise diiselsõidukiga sama kandevõime,” ütleb Hans Zackrisson.

Scania, kellel on jätkusuutlikest vedudest mitmekülgne vaade, rõhutab partnerlust kui võtmetegurit Rootsi esimese vesinikkütusel töötava prügiauto edukaks arendamiseks.

“Olen uhke, et oleme nüüd Rootsis raskeveokite liikluseks välja töötanud kütuseelemendiga sõidukid. See näitab veel kord, kui oluline on töö jätkusuutlikkusega, kuid näitab ka koostöö tähtsust. Göteborgis ja selle ümbruses on huvitav sõiduki käekäiku igapäevasel kasutamisel jälgida,” ütleb Scania Sverige tooteturundusjuht Joar Turesson.

“Raskeveokeid saame elektrifitseerida kütuseelementide ja vesinikgaasi abil, ilma et kaotataks kandevõimet ega sõiduulatust ja tankimisaeg ei erine oluliselt diislikütusega sõidukitest,” ütleb PowerCell Sweden AB müügijuht Andreas Bodén.

Elektrilise sõiduki arendamiseks said neli ettevõtet toetust Rootsi energiaagentuurist. KTH Kuninglik Tehnoloogiainstituut on samuti osa projektist. Seal nad koguvad, töötlevad ja analüüsivad andmeid, et võrrelda neid teiste alternatiivsete jõuülekannete ja sõidukikütustega.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.