Ühendkuningriigi idufirma Urban-Air Port loodab järgneva viie aasta jooksul avada üle maailma enam kui 200 eVTOL-ide keskust. Kuigi elektrilised väikelennukid võetakse kasutusele alles aastate pärast, käib juba praegu ka arutelu taksoteenuse hindade üle.
Urban-Air Port tutvustab aprillis Ühendkuningriigis Coventry linnas väidetavalt maailma esimest täielikult töötavat eVTOL-ide keskust, kus lennumasinad saavad maanduda, õhku tõusta ja kus on ka nende laadimiskeskus, vahendas Smart Cities World.
Urban-Air Port teatas ka, et maailma esimene täielikult töötav eVTOL-i keskus Air-One avatakse 2022. aasta aprillis Ühendkuningriigis Coventrys.
Keskuse avamise peamiseks eemärgiks on demonstreerida ülikompaktset, kiiresti kasutusele võetavat, multifunktsionaalset mehitatud ja mehitamata sõidukite operatiivkeskust, mis pakub õhusõidukite juhtimise ja hooldamise, kaubalaadimise ja tankimise ning reisijateveoga seotud teenuseid.
Keskuste ehitust rahastab ka ettevõte Supernal, mis kuulus Hyundai Motor Groupi linnalennuliikluse divisjoni. Supernal koondab nii avaliku kui ka erasektori sidusrühmad, et vastutustundlikult kujundada sektori tööstust ja arendada oma eVTOL-i. Esimene kommertslend plaanitakse käivitada 2028. aastal.
“Autod vajavad teid. Rongid vajavad raudteed. Lennukid vajavad lennujaamu. EVTOL-id vajavad Urban-Air Ports-e,” ütles Urban-Air Porti asutaja ja tegevjuht Ricky Sandhu.
Eelmise aasta oktoobris teatasid Müncheni lennujaam ja Urban-Air Port, et teevad koostööd eVTOLi maapealse infrastruktuuri ja lennujaamade toimimise arendamiseks. Nimelt soovitakse koostööga muuta lihtsamaks elektriõhutaksode vertikaalset õhkutõusmist ja maandumist. Loodetakse, et sellised õhutaksod hakkavad tääle juba selle kümnendi keskpaigas.
Investorid on sellistesse eVTOL-i ettevõtetesse nagu Joby Aviation, Lilium, Volocopter panustanud miljardeid dollareid. Kõik need ettevõtted lubavad luua täiesti uue mugava, turvalise ja keskkonnasõbraliku linnatranspordi vormi -elektrilised lennukid, vahendas Flying Mag.
Näiteks Archer Aviation prognoosib, et õhutaksod võivad Los Angelesis, Pariisis ja teistes suuremates linnades kasutusele tulla juba 2024. aastal.
Nende ettevõtete juhtide, investorite ja NASA tehtud uuringu kohaselt jääb eVTOLiga sõitmisel ühe miili hind 2,25 dollarist 11 dollarini. Täpne hind hakkab sõltuma mitmest tegurist.
Ekspertide sõnul tuleb siinjuures mõelda rohkem just lõpphinna kujundamisele. Tuleb mõelda sellele, kuidas saavad reisijad eVTOLi stardi- ja maandumispunktidesse ja sealt tagasi. Kas nad kõnnivad, kasutavad selleks mõnd maapealset taksoteenust või tuleb neid sinna kuidagi muud moodi kohale tuua. Selleks, et kogu teekonna maksumusest õiglane ja täpne hind saada, tulebki ekspertide sõnul hinnakujunduses jälgida ka nn esimest ja viimast miili.