Tuleviku linn

Tulevik on kohal? Eesti väikelinnas viib klientidele poest kaupa koju robotkuller

Robotkulleriga saab koju tellida väiksema ja keskmise suurusega koduelektroonikat, mille kaal ei ületa 100 kg – näiteks tolmuimejad, mikrolaineahjud ja muu sarnane.Foto: Teevi Pihlak

Alates 8. septembrist saavad kõik Euronicsi Viljandi kauplusest tehnikakaupa ostnud inimesed tellida selle esmakordselt Eestis endale koduukseni isejuhtiva robotkulleriga. Neljapäeval toimetas pakirobot esimese paki juba ka kliendile koju kätte.

Kaup jõuab kliendini mööda sõiduteed

Esimene robotkulleriga kohale toimetatud saadetis läks Viljandis elavale tänavusele Aasta Emale ja Lasterikaste Perede Liidu presidendile Aage Õunapile. Tegemist on esimese korraga, kui Clevoni (varasema Cleveron Mobility) loodud robotkullereid kasutatakse jaekaubanduses ja eraisikutele pakkide kohale viimiseks.

Robotkulleri CLEVON 1 teeb ainulaadseks asjaolu, et tegu on väliselt väiksemat autot meenutava sõidukiga, mis viib kauba kliendini sõiduteel liigeldes. Seetõttu suudab CLEVON 1 viia kauba kohale kiiresti ja mahutab peale võtma ka keskmise suurusega tehnikakaupa.

Projekt sai teoks Eestis suurima elektroonika jaemüüja Euronicsi, rahvusvahelise kullerfirma DPD ja robotkullerite tootja Clevoni koostöös.

Robotkuller töötab Viljandis Euronicsi klientide heaks kuni 23. septembrini ja sel ajal saavad kõik soovijad Euronicsi kauplusest ostetud kauba tellida Viljandi linna piires isejuhtiva pakirobotiga oma koduukseni.

Teenus on sobilik väiksematele ja keskmise suurusega koduelektroonikale, mille pakendi välismõõdud on kuni 140x65x85cm ning mille kaal ei ületa 100kg – näiteks tolmuimejad, mikrolaineahjud ja muu sarnane.

Suure kodutehnika nagu pesumasinad või külmkapid, kohale toimetamiseks tuleb siiski tellida tavaline transporditeenus. Roboti ühe kaubaveo tarvis on arvestatud umbes pool tundi – 15 minutit paki peale võtmiseks ja 15 minutit kliendini toimetamiseks.

Viimase miili automatiseerimine on tähtis eesmärk

Kaubateekonna automatiseerimine on Eesti suurima kodutehnika ja elektroonikakaupade müüja Euronicsi üks pikaaegsetest eesmärkidest.

Euronicsi jaekaubanduse juht Kaidi Kelt nendib, et kevadel avatud robotladu on aina suurenevate müügimahtude kõrval võimaldanud kokku hoida märkimisväärse koguse elektrit ja aega, samal ajal tellimuste komplekteerimise ja väljasaatmise protsessi kordades kiirendades.

“Kui esimene miil on meie kesklaos täna juba robotite päralt, siis Viljandi pilootprojektiga oleme automatiseerimas ka nii-öelda viimast miili ehk kauba transporti lõppkliendini, et veelgi kiirendada kaupade tarnet klientideni.“

Vähendab keskkonnajalajälge

DPD Eesti, kes toimetab juba praegu kõik pakid kohale süsinikuneutraalselt, näeb robotkullerites võimalust keskkonnajalajälge veelgi vähendada ja innustada ka tarbijaid valima keskkonnale vähem koormavaid pakiveo võimalusi.

“Otsus viimase kilomeetri pakiveo üle ehk kuidas pakk jõuab tellijani jääb reeglina tellija enda teha. Testperiood võimaldab tarbijatel uute innovaatiliste lahendustega lähemalt tutvust teha ja meil teenuse arendamiseks vajalikku tagasisidet koguda,” sõnab DPD Eesti tegevjuht Remo Kirss.

Viljandi tänavatel sõitma hakkavad Clevoni robotkullerid on tänavalegaalsed ja 100 protsenti elektrilised, läbides ühe laadimisega kuni 100 kilomeetrit. Elektrilised autonoomsed viimase miili sõidukid võimaldavad tänapäevaselt ja jätkusuutlikult vähendada linnakeskkonna müra- ning saastetaset, loobumata juba sisseharjunud mugavustest pakke ja toiduaineid koju või kontorisse tellida.

“Eesti on ideaalne riik, kus seninägematuid tehnoloogialahendusi arendada ja testida ning seni on meie robotkullerid väga hästi igapäevaliiklusesse sulandunud,” ütleb Clevoni juhatuse esimees Arno Kütt. “Täna alustame testperioodiga Viljandi tänavatel, kuid lõppeesmärk on meie tehnoloogia tervele ühiskonnale kättesaadavaks ja eelistatud tarnelahenduseks muuta.”

Robotkullerit saavad kõik Euronicsi kliendid Viljandi linna piires tellida tööpäeviti kell 12.30 – 15.30. Viimane vedu jõuab kliendini hiljemalt 16.30. Pakirobot saadab roboti liikuma hakkamisel ja saabumisel kliendi aadressile SMS-teavituse ning ootab kliendini jõudes 10 minutit, mille järel saab klient kõne. Kui kedagi kätte ei saada ei õnnestu, sõidab robot tagasi kauplusesse ja pakk tuleb välja võtta sealt.

Piltide autor: Teevi Pihlak

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.