Turvalisim lahendus jalgratturitele? Ratta kastid!

Mida "ratta kast" tegelikult tähendab?Foto: Shutterstock

Väga palju liiklusõnnetusi, kus osalevad mootorsõiduk ja jalgratas, juhtuvad just nimelt ristmikel ning see arv on erinevates regioonides pidevalt tõusutrendis. Oregoni ülikooli uuringust selgub nüüd, et turvalisim lahendus ristmikel on “ratta kast”. Kuidas üks kast liiklusohutust parandab ning kuidas see välja selgitati?

Mida tähendab “ratta kast”?

Kõigepealt vajaks ilmselt selgitamist, mida “ratta kast” (ingl bike box) üldse tähendab. Ei, tegemist pole kastiratta sugulase või mõne muu peene vidinaga jalgratta küljes. “Kasti” mõistetakse selles kontekstis vahetult enne ristmikku asfaldile võõbatud kattemärgistusena, mis annab rohelise tule süttides sõidueesõiguse jalgratturile.

Et rohkem kui pool jalgratta-mootorsõiduki vahelistest kokkupõrgetest juhtub USA uuringu järgi just ristmikel, otsustatigi uurida, kuidas jalgratturite turvalisust ja liiklusohutust parandada. Selleks kasutati jalgrattasimulaatorit, et erinevaid ristmikul esinevaid situatsioone inimeste peal testida.

Vaatluse alla võeti kolm erinevat lahendust: olukord, kus jalgrattad jagavad ristmiku eel sõidurada autodega, kes soovivad parempööret sooritada üle endise jalgrattaraja; jalgrattafoorid, mis, nagu nimigi ütleb, tähendab eraldi foorituld jalgratturitele; ja “ratta kastid”, kus ristmikule võõbatud stoppjoone taga on teise värviga märgistatud “kast”, kuhu jalgratturid saavad punast tuld oodates koguneda.

Turvalisem lahendus isegi jalgrattafoorist

Uuringu läbiviijad testisid kolme erinevat võimalust 40 inimese peal ning analüüsisid nende silmade liikumist, mõõtsid nende stressitaset ja kaardistasid sõitjate trajektoori. Küsitluse ja simulaatoriga läbiviidud katse tulemusena selguski, et just “ratta kast” on kõige mitmekülgsem lahendus, kuna pakub suuremat ohutust, ent nõuab ka ratturilt suuremat valmisolekut vastavalt reageerida.

Rohelisega märgistatud “ratta kast” sõiduraja ees parandab liiklejate ohutust, kuid sunnib ka ettevaatusele. Allikas: Oregoni Ülikool

Et jalgrattafooriga reguleeritud ristmiku puhul võib tekkida olukord, kus rattur muutub liiga mugavaks ning unustab sealjuures ära teiste liiklejate olemasolu, kuna arvab, et foor justkui kaitseb teda ohtude eest, ongi “ratta kast” kast justkui kuldne kesktee erinevate lahenduste vahel.

Ratta kast muudab ka jalgratturid sõidukijuhtidele paremini nähtavaks ning takistab neil rohelise tule süttides n-ö ristmikule “süstida”. Nii ongi uuringu läbiviijad veendunud, et “ratta kastide” olemasolu võib vähendada ohtlikke liiklusolukordi ning ka kokkupõrgete arvu.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.