Tuleviku linn

Uus trammiliin sadamasse ühendaks Tallinna mere-, rongi- ja õhuvärvavad

Uus trammiliin ristuks Hobujaamas senisega ja suunduks sadama poole. Illustratsioonid: Egis Rail

Täna esitleti Tallinnas uuringut, mis pakkus välja võimalikud viisid Tallinna Sadama ja tulevase Rail Baltica Ülemiste reisiterminali ühendamiseks.

Kallimad ja erilisemad ühendusviisid sisaldaksid Tallinnasse trammi- või rongitunneli tegemist, aga kõige taskukohasem on laiendada senist trammivõrgustikku.

Prantsuse inseneriettevõtte Egis läbiviidud uuring tuvastas ennekõike peamised alternatiivid, mis seoksid ära Tallinna olulised transpordisõlmed:

  • lennujaam
  • Ülemiste praegune raudteejaam
  • tulevane Rail Balticu jaam
  • Balti jaam
  • rahvusvaheline ja riigisisene bussijaam
  • linnasisene Viru keskuse bussijaam
  • Tallinna Sadama terminalid A/B ja D.

Kui näiteks rongi- või trammivõrgustiku laiendamine aitaks peale sadama ja Rail Balticu jaama ühendamise katta ka teised sõlmed, siis näiteks ühe võimaliku võimalusena kaaluti ka otsetunneli ehitamist – mis oleks kiireim ühendusviis, aga kindlasti ka kalleim ja ei läbiks teisi sõlmpunkte.

Kõige mõistlikum variant: trammiliin Viru Keskuse juurest sadamasse

Esimene alternatiiv sadama ja Rail Balticu ühendamiseks on senise trammivõrgustiku ära kasutamine. “Trammiühendus on suures osas juba olemas, aga peaksime selles plaanis püüdma vältida Hobujaama pudelikaela, mida praegu läbib neli liini ja trammid liiguvad seal väga madalal kiirusel,” rääkis Egise esindaja Bejnamin Narce. Tallinna abilinnapea Andrei Novikov rõhutas, et ka Viru ringristmik on praegu pea maksimaalse koormusega ja oleks hea, kui tulevane trammiühendus seda ei läbiks.

See tähendaks, et Ülemiste poolt sadamasse suunduv trammiliin hargneks praegusest kas Rävala või Gonsiori tänaval ja suunduks siis edasi mööda Laikmaa tänavat ja ristuks olemasoleva trammiteega. Edasi kulgeks trammiliin Hobujaama, Ahtri ja Jõe tänavate kaudu sadamas olevasse peatusesse. Trammid liiguksid sealt edasi mööda Laeva ja Ahtri tänavat ja liituksid praeguse Kopli-suunalise trammiliiniga.

Sadam saaks ühenduse raudtee ja kesklinnaga

“Peale kaubaveo usume me ka sügavalt Rail Balticu reisijateveo ärimudelisse ja seepärast sobib antud lahendus meile väga,” rääkis Tallinna Sadama juht Valdo Kalm. “Sadama jaoks on olulised, et trammipeatusesse saab võrdselt hästi nii A- kui D-terminalist, selle kaudu saab kiiresti nii Ülemiste terminali ja lennujaama, aga olulised on ka ühendused Balti jaama ja kesklinnaga,” rõhutas Kalm.

Väljapakutud plaani järgi, mille teostamine maksaks 26 miljonit eurot, rajataks trammipeatus D-terminali lähedale. Tallinna Sadam aga plaanib sel aastal alustada jalakäijate silla ehitusega, millega pääseks sealt sama kiiresti ka A-terminali juurde.

Tallinna abilinnapea Andrei Novikovi sõnul on linnal kavas Estonia puiestee viia tunneliga Laikmaa tänava alt läbi ja see peaks valmima hiljemalt viie aasta pärast. Kuigi Egise uuringus väljapakutud ühenduvusprojekti teostamine ja rahastamine pole kindel, oleks Novikoni sõnul mõistlik, kui selle saaks ära teha enne Estonia puiestee tunneli valmimist või kaks projekti koos. Hiljem Laikmaa tänavat ja tunnelit ümber ehitada oleks keerulisem.

Alternatiivsed viisid: tramm või rong tunneliga maa alla

Egise insenerid töötasid välja ka kaks alternatiivset projekti sadama ja Rail Balticu ühendamiseks, mis on palju ambitsioonikamad, aga maksavad ka oluliselt rohkem.

Esimene oleks trammitee viimine uude tunnelisse. Ligi 2,5-kilomeetrine tunnel algaks Ülemistelt, kulgeks esialgu paralleelselt Sõjamäe tänavaga ja pöörduks esmalt Juhkentali tänava ning seejärel Liivalaia alla. Trammiliin tuleks tunnelist maa peale umbes praeguse Stockmanni kaubamaja ääres ning jõuaks siis Pronksi ja Jõe tänavaid pidi sadamasse.

Kokku ligi nelja kilomeetrini ulatuva uue trammiliini ehitus maksaks lausa 220 miljonit eurot, lisaks eeldaks see nelja uue trammi hankimist.

Pisut vähem ambitsioonikas ent samuti väga kallis projekt oleks Ülemiste ja Sadama ühendamine rongiga. Suurem osa uuest ühendusest kulgeks mööda praegust raudteed, kuid Balti jaama kõrvale juurde tekiks uus rongipeatus. Pärast peatust laskuks uus liin 2-kilomeetrisesse tunnelisse ja jõuaks välja praeguse A-terminali juurde.

Tunneliga raudtee ehitamine läheks maksma eeldatavalt 185 miljonit eurot.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.