Tuleviku tänav

Politsei annab nõu: kuidas pimedal ajal sähkuga turvaliselt liigelda?

Mida soovitab politsei, et sähkuga oleks ohutu sõita ka kottpimedas?Foto: Shutterstock

Päevavalgust on järjest vähem ning väljas läheb aina varem pimedaks. Liiklusjärelevalvekeskus paneb kõigile südamele, et valmis tuleb olla kõige ohtlikumaks ajaks liikluses. Millele tuleks pimedal ajal tähelepanu pöörata, et sähkuga turvaliselt talve poole vuhiseda?

Et sügisel ja talvel läheks kergliiklejate elu kohe eriti ohtlikuks, seda statistikast välja lugeda ei anna. Transpordiameti andmetel tuli näiteks eelmise aasta sügisel kergliikurijuhi osalusel toimunud õnnetusi ette tunduvalt vähem kui suvisel ajal, oktoobris 20 ja novembris 12 korral (võrdluseks 2021. aasta juunis 48, juulis 34 ja augustis 36).

See aga ei tähenda, et sügisel liiklemine järsku ohutumaks muutuks – pigem hoidutakse külmemal ja pimedamal ajal kergliikuritega sõitmisest. Sellest ka väiksem õnnetuste arv. Tegelikult pole aga põhjust pimedas sähkutamist karta, vaid valida tuleb õige kiirus ja usaldusväärne sõiduvahend.

Mida soovitab kergliiklejatele politsei?

PPA liiklusjärelevalvekeskuse ennetusspetsialisti Marina Aleksejeva sõnul tuleb kõigil liiklejatel olla pimedal ajal eriti tähelepanelik. “Mida rohkem on kõiksugu helkureid kergliikuritel ja jalgratturitel, seda kindlam on, et lähenev sõidukijuht neid kindlasti märkab,” toonitab Aleksejeva.

Hea nipp on panna helkur riiete asemel seljakoti või mistahes igapäevaselt kasutusel oleva koti külge, et see jopede ja mantlite vahetamisel maha ei ununeks. Või siis hankida näiteks kindad, milles on helkurniit sees.

Meeles tasub pidada, et ka helkurid kuluvad ja mitu aastat kasutusel olnud helkur ei peegelda valgust enam sama hästi nagu uus. Riietele õmmeldud helkurribad kuluvad kasutamise käigus ja pesumasinaga pestes. Helkuri peegeldavat toimet saab aga kergesti kontrollida: võta mobiiltelefon ja tee riietest välguga foto. Kui helkuri kohad ei ole selgelt eristatavad, siis ei peegelda helkur enam korralikult.

Liiklusseaduse järgi peab kergliikuril olema ees valge ja taga punane ning külgedel kollane, punane või valge helkur või tuli. Pimedal ajal või halva nähtavuse korral sõites peab põlema ees valge ja taga punane tuli.

Kui kasutad liiklemiseks rendisähkut, võid enamasti kindel olla, et need reeglid on juba ilusti täidetud, aga igaks juhuks tasub enne sõitmist alati üle kontrollida, kas tõuksil ikka tuled põlevad. “Kui ei põle, teavita rikkest läbi äpi ning võta järgmine vaba tõukeratas, kuni meie mehaanikud vea parandavad,” soovitab Tuule tõukerataste äpi turundusjuht Liisa-Maria Lillepea.

Kui sähkul tuled ei põle, teavita rikkest läbi Tuule äpi ning mehaanikud ajavad asja korda.Foto: Tuul

Mida tuleb pimedal ajal tähele panna autojuhtidel?

Liiklusjärelevalvekeskuse ennetusspetsialisti sõnul peavad ka autojuhid arvestama, et pimedas on teed ületavat kergliiklejat tunduvalt halvem märgata. Seda eriti siis, kui neil on seljas ka tumedad riided ja puuduvad helkurid. Seetõttu tasub autojuhtidel valgustamata teedel, kus on ka ülekäigurajad või jalgrattateed, hoida igaks juhuks madalamat sõidukiirust, et ohtliku olukorra tekkides jõuaks õigeaegselt reageerida.

Näiteks on märjal teel, mida katavad puudelt maha langenud lehed, pidurdusteekond pikem kui kuival teel. “Parema nähtavuse tagavad puhtad ja töökorras tuled, täketeta esiklaas ning korralikud kojamehed,” soovitab Aleksejeva.

Politsei on teinud autojuhi perspektiivist ka video, mis näitab ilusti ära, kui suur vahe on pimedas heledal ja tumedal riietusel. Katsel tehti kindlaks, et valgetes riietes jalakäija on autost nähtav kuni 65 meetri kaugusele, aga tumedates riietes jalakäija vaevu eristatav 30 meetri kauguselt. Kandes helkurit oled autojuhile igal juhul juba kaugelt märgatav.

Tuule turundusjuht paneb sähkujuhtidele südamele, et sügisel tasub lehtedel sõitmisega olla ettevaatlik, eriti hommikutundidel, kui juba miinus tekkima hakkab. Pidurdada tuleb aegsasti ning järske kurve vältida – see kehtib muidugi alati, aga eriti siis, kui teekate pole puhas.

Tasub muidugi rõhutada, et Tuule laiemad rattad ja seisuplaat hoiavad väga hästi tasakaalu ning sõidu üle kontrolli. Kes veel täpselt ei tea, milline vahe sel turvalisusel ja sõitmise enesekindlusel on, võib õppust võtta Tuulega sõitvatelt naistelt, kes ka kontsadel julgevad sõita.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.