Turvaline tehnika

Esimene hotell Eestis annab tuletõrjehäiret värinate ja vilkumistega

Hiltoni hotell Tallinnas. Foto: Eero Vabamägi/PM/Scanpix

Hiljuti valminud Hiltoni hotell on esimene Eestis, kus külalisi hoiatavad tulekahju eest vibreeriv voodipadi ja vilkuvad tuled. Need pole niisama peened vidinad, vaid aitavad vaegkuuljatel ja -nägijatel tuletõrjealarmile reageerida.

Hotellid ei pruugi erivajadustega inimestele mõelda

Peamiselt puutuvad päästetöötajad erivajadustega inimestega kokku evakuatsiooni- ja tutvumisõppuste käigus, samuti mitmesuguste ennetustegevuste, nagu kodunõustamiste või infopäevade käigus, kuid võib ette tulla ka planeerimata kokkupuuteid. Päästeameti ennetustöö osakonna nõuniku Tiina Laube on näiteks päästetöödel evakueerimisel peamised abivajajad ratastoolis, nägemispuudega, kuulmispuudega ja vaimupuudega inimesed.

“Seetõttu on oluline, et hoonetes, kus viibivad erivajadustega inimesed, oleks loodud võimalused kasutada häire korral automaatset tulekahju signalisatsiooni (ATS), mis annab koheselt valguse või värinaga ohusignaali,” ütles Laube.

Kuid hooned pole vaid kodud, vaid puudega inimesed peatuvad ka hotellides ning neis ei pruugi alati vajalikud erilahendused olemas olla. Siiski, vähemalt ühes Tallinna hotellis on selline süsteem töös.

Deafgard käib padja alla

Hiljuti Tallinnas avatud Hilton Park hotellis on külalistele mitmeid mugavusi. Nende seas ka selliseid, mis võivad päästa elusid. Osadesse tubadesse paigaldatud seade, mis tulekahju korral piiksumise asemel värisema hakkab. Seda selleks, et anda tulekahjust teada ka kuulmispuudega hotellikülastajatele.

Kuulmispuudega inimest hoiatab tuletõrjealarmi puhul vibreeriv padi. Foto: Eero Vabamägi/PM/Scanpix

Deafgard nime kandva seadme üks osa asetatakse öösel padja alla. Kui hotellis aktiveerub tuletõrjehäire, hakkab seade vibreerima. Samuti vilgutab süsteem tuld ning annab kirjalikult ekraanil teada tulekahjust. Lisaks sellele aktiveerub seade ka heli peale, seega on seda võimalik kasutada näiteks ka kodus, kus puudub keskne häiresüsteem, vaid kasutusel on üksikud eraldi seisvad suitsuandurid.

Kuulmispuudega inimesed hotelle ei huvita

Tuleohutusseadmete müügi, paigalduse ja kontrolliga tegeleva ettevõtte Tulipunane OÜ Tuleohutusteenuse juhi Ardon Kaerma sõnul on säärane teenus ja seade Eesti hotellides esimene, ehkki hotellide klientuuris on märgata suhteliselt suurt kuulmispuudega inimeste osakaalu.

Kaerma sõnul on teiste hotellide puhul probleemiks pigem huvi puudumine ja seda just Eestis, kus ükski seadus sääraseid nõudeid ei kehtesta. “Inglismaal on see väga levinud ja väga tugevalt seda arusaama levitatud ning seal pööratakse sellele tähelepanu,” ütles ta.

Samas on kuulmispuudega inimeste seisukohast tuleohutusele suhteliselt vähe tähelepanu pööratud ka mujal. Kaerma sõnul ei ole enamik hotelle või kaubanduskeskusi sellele mõelnud. “Kui sa jalutad näiteks Rocca Al Mare või Kristiine kaubanduskeskusesse sisse, siis sa ei kuule häirekellasid.” Samas on tema sõnul maailmas välja töötatud süsteeme, kus hoones on seinale kirjutatud telefoni number, millel kuulmispuudega inimene end registreerib ja ta telefon hakkab ohuolukorras vibreerima ning saab teate olukorra kirjeldusega.

USA seadusandlusest tulenev nõue

Hilton Tallinn Parki tegevjuht Daniel Habersatter ütles, et säärased teenused ja seadmed on tagatud tänu Hiltoni hotelliketi rahvusvahelistele standarditele. “Hilton Tallinn Park hotellis on 2 numbrituba, mis on disainitud Hiltoni rahvusvaheliste standardite järgi mugavaks majutuseks erivajadustega külalisele. Tuba on spetsiaalselt kujundatud, tagamaks eelkõige külalise turvalisuse häireolukordades kui ka lihtsalt mugava ööbimiskogemuse kodust eemal,” ütles Habersatter.

“Tubades on vaegnägijatele paigaldatud vibreeriv ning vaegkuuljatele visuaalne tuletõrjealarm. Mõlemad toad ning nendes asuvad vannitoad on disainitud mugavaks liikumiseks ratastooliga ja on varustatud häirenööridega, mille abil saab mugavalt abi kutsuda,” lisas ta.

Habersatteri sõnul on vastavalt ADA-le (Americans with Disabilities Act) kogu hotell ratastooliga ligipääsetav ning personal on saanud vastava koolituse suhtlemaks erivajadusega klientidega. Seda on tehtud seetõttu, et Hilton on Ameerika ettevõte.

Tore üllatus

Eesti Kurtide Liidu juhatuse esimehele Tiit Papile tuli Hiltonisse paigaldatud lahendus üllatusena. “Väga huvitav kuulda Hiltoni hotelli värinaalarmist. Olen varem kaks korda turismifirmadega ja majutajatega käsitlenud ligipääsetavuse ja turvalisuse teemasid. Vähim, mida majutajad saavad teha, on paigaldada kaasaskantavad alarmsüsteemid. Kui kurt klient broneerib ööbimise, siis tuleb tal teada anda, et ta on kurt. Hotell varustab magamistoa portatiivse alarmseadmega,” ütles Papp.

Papp kinnitab, et enamikes hotellides tuleb kuulmispuudega inimesel loota töötajate tähelepanelikkusele. “See inimene võib surra näiteks vingugaasi kätte, kui ta magab sügavalt ja ei tunne mitte midagi. Probleeme võib esineda ka siis, kui hotelli personal on teadlik kurdi inimese viibimisest hotellis ja teab kiiremas korras teda äratada, aga kui uks on lukus ja personal ei julge luba saamata siseneda.”

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.

Populaarsed lood mujal Geeniuses