6 lihtsat reeglit domeeninime valimisel

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
domeen.png

Mis võiks olla lihtsam, kui domeeninime valimine. Kui firmanimi on juba olemas, siis eks domeengi tuleb sama ehk firmanimi pluss .ee või .com või .eu laiend olenevalt sellest, kui laiale turule plaanitakse minna.

Eesti .ee domeenireeglid ütlevad, et “Domeeninimi” (domeen) on tähis, mis koosneb tippdomeenist ja sellest vasakule jäävast punktiga eraldatud teise taseme Alamdomeenist (näiteks kujul nimi.ee) või tippdomeenist ning sellest vasakule jäävast punktidega eraldatud Ülddomeenist ja kolmanda taseme Alamdomeenist (näiteks kujul nimi.pri.ee).

Need viimased ehk nimi.pri.ee või nimi.com.ee kujul domeeninimed olid ahvatlevad siis, kui igale ärile anti üks domeen ja eraisik sai taotleda vaid .pri.ee domeeni, mis õnneks oli tasuta. Nüüd võib iga kodanik või äri registreerida endale nii palju domeene, kui aga ise tahab (ja maksta ära aastamaksu). See aga tähendab, et vabade nimedega võib populaarsete märksõnadega juba kitsas käes olla.

1. Vaata järgi, kas domeen on üldse vaba

Vaba domeeni kontrollimiseks on tavaliselt iga teenusepakkuja juures lihtne veebivorm, kuhu sisestad nime ja laiendi, näiteks .ee, .eu, .com jne. Alusta näiteks siit.

Enne, kui nime otsima hakkad, tipi see ka Google’isse ja Facebooki, et teada saada, kas mõni samanimeline kaubamärk või firma juba olemas on. Tuntud kaubamärgi registreerimisega, isegi kui selle domeen vaba on, võib hiljem suuri probleeme tekkida ja üsna kindlalt jääd vaidluses hiljem oma domeenist hoopis ilma.

2. Kas ainult .ee laiend või midagi muud ka?

Eelmainitud veebivorm andis tulemuseks terve nimekirja vabu või hõivatud domeeninimesid, aga millist neist oleks mõistlik valida? Üldiselt on igal tipptaseme domeenil oma otstarve ja eelised, kuid Eesti keskmiselt väga väiksel firmal piisab ka .ee domeenist.

Väga üldistatult võib öelda, et Euroopa turgu sihiks võttes võib registreerida ka .eu domeeni (mis on praegu üsna soodne) ja kui juhtub vaba olema maailmas äridomeenina levinud .com domeen, tasuks igaks juhuks ka see võtta.

Ehkki .com domeenide nimedega on juba üsna kitsas, leidub palju neid, kes omale populaarsed nimed nö hoiule võtavad, et neid siis kalli raha eest edasi müüa. Eesti nimedega õnneks väga tihti seda veel ei juhtu.

3. Arvesta reeglitega – päris iga nime ei saagi

Pea meeles, et domeeninime valikule on .ee domeenireeglitega seatud mõned piirangud, nii et lausa igasugust nime ei saa valida: domeeninimi võib sisaldada ainult numbreid (0-9), sidekriipse ja tähti; pikkuseks 2-63 sümbolit, see ei või alata ega lõppeda sidekriipsuga, samuti ei või nimi sisaldada sidekriipsu samaaegselt kolmanda ja neljanda sümbolina (sest need sümbolid on kasutusel täpitähtedega domeeninimede teisendamisel).

4. Nimi peab väga lihtsalt meelde jääma

Domeeninimi peab olema lihtne ja loogiline, kohe esimese mõttesähvatusega brauserisse tipitav. Sidekriipsu võiks halva meeldejätmise pärast vältida, sest kasutaja lööb tavaliselt esimese pähetuleva nimena brauserisse pigem Tmarket.ee kui T-market.ee.

Samas on sidekriips hea otsingumootoritele selgekstegemisel, et domeen koosneb mitmest sõnast. Tooli-market on otsimootori jaoks veidi parem kui Toolimarket.

Ka võib juhtuda, et sobiv nimekuju on vaba vaid sidekriipsuga ja muud nimekujud on hõivatud. Siiski, kui võimalik, väldi sidekriipse ja numbreid, neid on raskem meeles pidada.

Eesti keel pakub suurel hulgal käändeid ja pöördeid, väldi ka neid.

5. Lühike on parem

Hoia eemale liiga pikkadest domeeninimedest, need lähevad meelest ära ning eriti ebameeldiv on neid telefoni sisse toksida. Kui firmanimi on Mati ja Poegade Trepiehitus, proovi endale haarata domeen Trepiehitus.ee, mitte aga Matijapoegadetrepiehitus.ee. Lihtne soovitada, aga teostada on mõnikord raske, sest lühikesed ja üldisemate märksõnadega domeenid kipuvad tavaliselt juba hõivatud olema. Mida siis teha, sellest räägime juba mõni järgmine kord.

6. Kasuta sarnaste nimede pakkujat

Kui hea nimi on hõivatud, aitab sarnaste nimede generaator, mida kasutada just inglisekeelsete domeenide puhul. Selle leiad näiteks siit: Domainr.com

Tippides sisse oma soovitava nime, pakub Domainr välja võimalikud sarnased nimekujud ja otsib kohe ka üles vabad domeenid nendele variantidele. See on hea koht lasta oma fantaasial piiranguteta lennata, eriti veel siis, kui ka firmanimi ja kaubamärk pole lõplikult kinnitatud. Domainr pakub võimalust ka domeen ära osta, tehes omanikule pakkumise.

7. Üldse ideid pole? Las masin genereerib

Raskeimal juhul, kui pea täiesti tühi ja enam ühtki head ideed domeeninime valimiseks pole, aitab inglisekeelsete nimede puhul nimegeneraator. Ühe hea poisslapse nime saab täiesti niisama, vajutades vaid nimegeneraatori nuppu. Häid nimesid sünteesivad Panabee.com (küsib vaid kaks sõna ja asub tööle), Dotomator.com (tõelises fantaasiakriisis nimevalijale – ka märksõnu ette sööta pole vaja), Nameboy.com (ärinime ja domeeni idee ühest kohast). Kui kasutusel on AdWords, siis seal on Keyword planner, kust saab ka eestikeelseid sarnaseid nimesid otsida.

Algne artikkel avaldati Veebimajutuse blogis.

Märksõnad:

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.