Eesti idufirma looja: kõige olulisem ressurss on julgus

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

STARTER on ärikiirendite sari, mis on välja töötatud kaheksa Eesti kõige suurema ülikooli poolt. Programm võimaldab õppida, kuidas alustada oma äriga. Programm on osalejatele tasuta ning vaja ei ole varasemaid teadmisi ettevõtlusest.

Programmis esinev Sander Gansen räägib, kuidas oma tootega turule minna isegi siis, kui see pole tegijate arvates veel päris valmis. Raha ja aja nappus on tema sõnul üks asi, kuid veel olulisem on julgus kasvõi pooliku tootega turule minna.

“Läbisin paar aastat tagasi Starteridea programmi ning meie jaoks oligi kõige suurem kasu see, et tulime oma ideega välja. Mõtlesime, et teeme toote valmis, testime seda omakeskis ja siis läheme müüma. Kuid seal pandi meid teistpidi käituma ja paljud muutsid oma ideid. Need, kes lõpuks turule jõudsid, jõudsid sinna palju paremas versioonis,” meenutas ta.

Tänavu on Sander Gansen programmi üks esinejatest ning räägib sellest, et idufirmadel on harva piisavalt ressurssi oma idee ülesehitamiseks, sellest, kuidas olla nähtav nulleelarvega ja kuidas oma toodet müüa, kui sind ei teata.

“Ressursside osas on üks asi raha ja aeg, kuid suurem probleem on julguse küsimus,” tõdes ta. See puudutab näiteks sotsiaalmeedia kasutamist. Teadagi ei jõua meie postitused sotsiaalmeedia kanalites kõikide sõpradeni ning seetõttu tasubki seda jagada kasvõi neli korda, muretsemata, et see mõjub spämmina. Ka see nõuab julgust.

“Toote osas ei tasu ootama jääda, et turundame seda alles siis, kui see täielikult valmis on, see on kindlasti vale lähenemine”, lausus Gansen.

Tema arvates tasub turule minna pooliku tootega ja hakata esimestelt klientidelt tagasisidet küsima, et valmiks selline toode, mis on klientidele päriselt vajalik.

Rahvusvahelist kullerteenust pakkuv Shipitwise tuli esialgu turule lihtsa kodulehega, kus oli vaid üks väli meiliaadressi jaoks, et klientidega ühendust võtta ja küsida, mida ta plaanib saata. Hiljem pandi need küsimused kodulehe vormile ning mõningatel juhtudel oli kohe võimalik hinnapakkumine teha. “Tänaseks oleme jõudnud sinna, et enamus kliente saab hinna kohe kätte. Me läksime turule kõige algelisema tootega ja kasvatasime seda vastavalt klientide tagasisidele,” selgitas ta.

Ajapikku kitsendati pakutava teenuse valdkonda ning praegu keskendutakse peamiselt reisivatele klientidele, kes vajavad suuremahulise pagasi saatmist. “Jällegi, ajas on võimalik seda õiget klienti leida. Kõiki vastuseid pole vaja kohe teada – tuleb lihtsalt oma ideega välja minna ja turult tagasisidet küsida,” soovitas Gansen.

Tema sõnul eristub Starteridea programm sellega, et on suunatud peamiselt tudengile ning on välja kasvanud mitmete ülikoolide koostööst. “Programmi eesmärk on jõuda nullist tugeva ideeni ja siis juba ideest tooteni. Programm viiakse läbi praktikute poolt, kuid akadeemiliseks muudab programmi see, et osalemise eest on võimalik ainepunkte saada.”

Starteridea toimib koostöös Tallinna Ülikooli, Kunstiakadeemia, Eesti Muusika- ja Teatri akadeemia, Estonian Business Schooli (EBS) ja Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainoriga. Ganseni arvates on kõige huvitavam see, et kokku on toodud ettevõtlustudengid, kunsti- ja muusikainimesed ja lõpuks veel vahendajad, kes suudavad need kaks poolt omavahel koostööd tegema panna. Sinna juurde üritatakse saada veel IT-Kolledži rahvast, et idufirmade IT pool ka valmis teha.

Lisainfo: starteridea.ee/startercreative

Artikkel ilmus algselt Veebimajutuse blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.