Hanna-Mari Kirs: Tootejuhtimise kultuurist ja jalgrattalaenutusest

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Tootejuhtidel on ettevõtte edule väga suur mõju, seda nii kliendi kui tööandja perspektiivist. Tootejuhtide omavahelisele kogemuste jagamisele, arenguvõimalustele ja tootearenduse kultuurile laiemalt, ei pöörata aga sugugi nii palju tähelepanu kui peaks, kirjutab Monese tootejuht Hanna-Mari Kirs, kes astub üles 4. septembril Tartus Refreshi soojendusüritusel What it Takes to Develop Kickass Products.

Tootejuhi ametikohani jõutakse harva sirgjooneliselt karjääriredelil liikudes ja sellel on mitu põhjust. Esiteks ei ole ühtki ülikooli õppekava (vähemalt mitte Eestis), mis valmistaks ette tootejuhte, nagu IT-õppekavad valmistavad ette tarkvaraarendajaid. Teine, ja peamine põhjus, on aga see, et tootejuhtidelt eeldatakse nii mitmekülgseid oskusi ja isikuomadusi, et otse koolipingist tootejuhiks saada ei olekski kuigi realistlik.

Mida tootejuht teadma peab?

Tehnoloogiad ja nende arenemine, kasutajakogemuse disain, äri- ja arendusprotsessides orienteerumine, turu olukorra ja konkurentidega kursis olemine, süstemaatiline ja strateegiline mõtlemine, analüütika valdamine ning inimeste juhtimine – need on vaid mõned teemad, mille tundmist tootejuhilt eeldatakse.

Tootejuhid on ettevõttes seega sündmuste keskpunktis. Nende igapäevased ülesanded eeldavad koostööd kõige erinevamate meeskondadega, nii majas sees kui ka väljas. Suhelda ja delegeerida tuleb nii horisontaalis, vertikaalis kui diagonaalis. Tootejuhil on seetõttu tootest ka kõige terviklikum pilt – nad teavad täpselt, kuidas suhestuvad tootega lõppkasutajad, kuidas ettevõtte enda töötajad, ja milliseid strateegilisi samme toote arengus tuleks järgmiseks teha.

Samal põhjusel on enamasti just tootejuht see, kes võib suurema vaevata üle võtta ootamatult ettevõttest lahkunud töötaja ülesanded või täita lisaks enda kohustustele mõnd teist rolli ajal, kui pole võimalik uusi töötajaid värvata. Eriti tihti kohtab just start-up maailmas näiteks UX-disainer/tootejuhte või front-end arendaja/tootejuhte. Kas kõik tootejuhid on selleks ette valmistatud? Sugugi mitte, aga see on ka üks põhjus, miks me oma tööd nii väga naudime – ükski päev ei sarnane eelnevaga ja pidevalt saab õppida midagi uut.

Arendaja pole ahv

Tootejuht on ka evangelist, kes peab olema võimeline selgitama kõigile osapooltele, millises suunas ja miks peaks toodet arendama. Näiteks, nagu selgitas mulle kord üks meie arendajatest, ei ole tarkvaraarendajad mingid ahvid, kes tagatoas koodi vorbivad, vaid mõistusega inimesed, kes tahavad teada, kuidas täpselt nende loodud lahendused kasutaja elu paremaks teevad.

Mida paremini mõistab töötaja oma panust, seda efektiivsemalt suudame ära kasutada kogu tema potentsiaali ja sellel on omakorda kõigi osapoolte jaoks positiivseid tagajärgi. Selgitamine, kuidas ja miks on erinevatele otsustele toote arengu osas jõutud, kuulub samuti enamasti tootejuhi ülesannete hulka.

Tasemel tootejuhid on seetõttu väga mitmekülgsed töötajad, kes suudavad hallata palju laiemat vastutusvaldkonda kui pelgalt kasutajale uute funktsioonide välja mõtlemine, nagu teinekord ekslikult arvatakse. Kõigeks selleks annab tootejuhile muidugi parima ettevalmistuse kogemus, eriti aga kogemus erinevates valdkondades ja ametikohtadel.

Aga kuidas sellist mitmetahulist kogemust kõige efektiivsemalt ära kasutada ja teiste tootejuhtide kogemustega täiendada? Ja kui tootejuhtimist ülikoolis õppida ei saa, siis kuidas saab alles ametit õppiv tootejuht vajaliku ettevalmistuse? Kas sa ettevõtjana oled veendunud, et sinu meeskonna tootejuht teab, millised on uusimad trendid tootearenduses ja oskab neid vastavalt ettevõtte vajadustele rakendada? Ja veelgi enam, kas sa oled kindel, et ta ei leiuta kallist tööajast oma ülesannete lahendamiseks jalgratast, mis on kellegi teise poolt juba mõnes teises ettevõttes leiutatud?

Kust tootejuht infot saab?

Olenemata sellest, et tootejuhtimine pole uus distsipliin ei võõrsil ega meilgi, pole tootejuhtimise kultuur ja omavaheline kogemuste jagamine sugugi nii hästi arenenud kui näiteks tarkvaraarendajatel. Konverentsid, häkatonid ja spetsiifilised erialased seminarid, ettevõtete sponsoreeritud üritused ja StackOverflow on vaid mõned näited tarkvaraarendajate tugielementidest. Ma ei ütle, et tarkvaraarendajate töö on lihtne, aga on siiski kindlasti kergem, kui ligipääs oma valdkonna kollektiivsele teadmisele on hõlpsasti kättesaadav. Tootejuhte toetavad nende töös enamasti vaid raamatud, blogid ja Quora, kui veab.

Õnneks on ajad muutumas ja tootearenduse kultuurgi päris oma hingamist leidmas. Olulise panuse teeb sellesse 8. septembril Tallinnas toimuv Refresh konverents, mis toob kokku mitusada tootearenduse eksperti ja esinejat üle maailma.

Sellistele kokkusaamistele, kus teiste sarnase taustaga ja samade probleemidega silmitsi seisnud ametikaaslastega üks-ühele saab mõtteid vahetada, tuleb tootearenduse kultuuri loomiseks ja arendamiseks rõhku panna. Nii saavad tootejuhid oma seniseid kogemusi selgemini mõtestada ja mõnelt teiselt tootejuhilt enda tööalase takistusraja läbimiseks tema leiutatud jalgratast laenata. Lisaks toetavad need suurepäraselt alles alustavate tootejuhtide valdkonnateadmiste omandamist ja soodustavad seeläbi tasemel pealekasvu.

Kutsun siinkohal üles ka Eesti tehnoloogiaettevõtteid senisest enam tootearendajate vajadustele tähelepanu pöörama, teistelegi oma tootemeeskondade juurde uksi avama ja kogemuste vahetamist toetama. Kui võimaldame tootejuhtidel olla oma mitmekülgsete ülesannete kõrgusel, võidavad sellest kõik.

Hanna-Mari Kirs astub üles 4. septembril Tartus Refreshi soojendusüritusel What it Takes to Develop Kickass Products. Hanna-Mari on tootejuht Monese’is, mobiilset pangandusteenust pakkuvas startupis, kus ta vastutab ettevõttesiseste toodete arendamise eest. Hanna-Mari on ka naiste tehnoloogiaharidust ja IT-sektorisse kaasatust toetava organisatsiooni Tech Sisters juhatuse liige ja vabatahtlik.

Veebiarendajatele, disaineritele ja tootejuhtidele suunatud konverents Refresh toimub uuesti juba 8. septembril Tallinnas Telliskivi loomelinnakus. Veebimajutus.ee on ka sel aastal oma meeskonnaga kohal ning soovitame kindlasti kõigil oma ala spetsialistidel ja teemadest huvitatutel kohale tulla. Kajastame meie blogis ka lugusid konverentsil esinejatelt ja hoiame teid kursis ka üldiselt konverentsil toimuvaga.

Lisainfo kodulehel: http://refresh.rocks

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.