Logo on ettevõtte nägu ning Eesti veebimaastikul on üheks meeldejäävamaks logoks just Veebimajutuse rebane. Kuidas see aga sündis? Asja selgitas Veebimajutuse juht Margus Merilai.
Miks te otsustasite Veebimajutusele ühel hetkel uue logo luua?
Enne logo tegemise juurde jõudmist oli meil juba pikemat aega tunne, et lisaks sisulisele tööle on meil vaja aina rohkem tegeleda ka enda kuvandiga. Otsisime väljundeid, kuidas kommunikeerida visuaalselt seda, milline mõtlemine meil firmas on ja millist kogemust me oma teenuste tarbimisel klientidele pakkuda soovime. Lisaks oli üheks ajendiks ka kliendibaasi suurem kasv ning plaan laiemalt turundustega tegelema hakata.
Tagasivaadates oli logo lihtsalt üks samm pikas protsessis teenusedisaini, visuaalse identiteedi ning kommunikatsioonilahenduste väljatöötamisel. Kogu protsessi käigus me tegime kasutajatega intervjuusid, käisime teenusedisaini mudelitele tuginevalt läbi peamised klientide kasutajateekonnad, viisime läbi firmasisese teenusedisaini ABC koolituse, uuendasimee veebilehte ning alles siis oli loogiline jõuda logo, visuaalse identiteedi käsiraamatu ning kommunikatsioonilahenduste loomise juurde.
Kõiges selle juures oli meie teenäitajaks väga hea koostööpartner Brand Manual. Nemad hoidsid meid algusest peale õigel rajal ning suunasid kõigepealt sisulise poolega süvitsi minema, enne kui visuaalse kuvandi juurde minna. Tänu aastatepikkusele koostööle on teenusedisaini alustalad ka meie meeskonnas kinnitunud: kõige aluseks on kliendi kogemus, mis koosneb igast puutepunktist meiega.
Milline nägi välja Veebimajutuse logo loomise protsess?
Kui me kuudepikkuse töö tulemusel lõpuks logo ja kogu visuaalse identiteedi tegemise juurde jõudsime, siis kõigepealt püstitasime me jällegi eesmärgi. Logo peab sisaldama meie seniseid tunnuslikke värve, sobima meie olemasolevatesse keskkondadesse, olema meeldejääv, jutustama oma loo ning olema kasutatav ka massimeedias.
Protsessi käigus andsime me Brand Manualile edasi kõik meie meeskonna mõtted ning tõime ka hulganisti näiteid, mis meile oli silma jäänud. Vastuseks aga saime, et ükski neist näidetest ei vastanud meie enda püstitatud eesmärkidele. Kuna soov oli luua selge ja arusaadav logo, et paremini edasi anda kohalikul turul teenuse sisu, soovitati meile teha pigem isegi midagi jaburat – tuua sisse mingi vimka. Kui see jõuliselt läbi kommunikatsiooni avalikkuseni tuua, siis see toob tähelepanu ja eristub massist.
Kui kaua logo loomine aega võttis?
Kogu protsessist võttis logo ja identiteedi väljatöötamine aega umbes poolteist kuud. Kõik oleks käinud palju kiiremini, kui me ei oleks vanas ja oma kinnisideedes nii kinni olnud.
Mis oli tulemiks just see logo?
Logo väljatöötamise käigus rõhutasime korduvalt seda, et Veebimajutus.ee brändi juriidilise nimi on Elkdata OÜ, esimene pool on “elk” tähendab inglise keeles sõna “põder”. Seega me ootasime põtra.
Küll aga pakkus meie koostööpartner meile välja hoopis rebase. Esimene reaktsioon oli muidu positiivne, sest kogu visuaal ja selle mõju oli väga hea, aga me olime nii kinni oma “põdras”, et see takistas ratsionaalset mõtlemist. Isegi meie partneritele meeldis rebane, kuigi mainiti palju ka seost Firefox brauseriga, mis tegelikult oli ka agentuuri poolt taotluslik. Kuid me ikkagi tahtsime kaaluda ka muid alternatiive.
Meie kinnistunud mõtlemise najal töötasime me välja ka põdra, mille ka kohe maha matsime. Peale seda oli juba väga lihtne ja kerge rebane omaks võtta, oleme siiani rahul selle otsusega. Rebane on meile kui pikaajalisele IT-firmale maskotiks, mis kõnetab ennekõike tavaarvutikasutajat, aga ka professionaali, olles eristuv, silmatorkav, sõbralik ja sarnaneb eelmisele logole.
Mis on need väärtused ja sõnumid, mida logo teie hinnangul endas kannab?
Sõnastasime selle ühiselt identiteedijuhises:
Sisenemine veebimaailma võib esmakordsele kasutajale olla hirmuäratav väljavaade. Teadmatus on nagu sisenemine pimedasse urgu, kust valgust vastu ei paista.
Rebaseurul on aga alati mitu väljapääsu. Rebasel on suurepärane kuulmine ning ta näeb ka pilkases pimeduses. Koos selle nutika loomaga leidub alati õige tee ja väljapääs. Rebane teab alati lahendust.
Kuidas sündis rebase välimus?
Rebaseni jõudis meie koostööpartner. Nad hakkasid mängima meie brändi Veebimajutus.ee peamiste tähtedega, milleks olid V ja M. Sellest sündiski rebane, mille arenduskulgu saad näha siit.
Mida paneksite südamele teistele firmadele, kes endale logo looma hakkavad?
Olles käinud läbi kogu selle protsessi, siis soovitaksin ikkagi alustada sisust – sellest, mis väärtust luuakse ning mis lugu tahetakse jutustada. Muidugi see sõltub ka väga palju ettevõttest, tootest, sihtrühmast ja paljust muust. Kindlasti paljudes olukordades ei ole mõtet üle mõelda ega ka üle pingutada.
Siin on hea tuua välja see paralleel, et tihtipeale uute äriideede peale tulijad kulutavad hea OÜ või domeeninime otsimisele palju väärtusliku aega, mille nad oleks hoopis võinud idee edasiarendamisesse või näiteks (paber)prototüübi loomisesse ja potentsiaalsete kasutajate intervjueerimisse investeerida.
Logo vajalikkus on seega väga suhteline – kõik sõltub sellest kes on kliendid, kuidas toimub müük, mis etapis on ettevõte ning kui suured on ambitsioonid.