Veebimajutuse blogi

Kodulehe esileht – mida peaks panema kõige tähtsamale kohale veebis?

Kui keegi tuleb sinu kodulehele, siis peab ta iseseisvalt leidma üles kõige olulisema, sest veebileht on iseteeninduskeskond, kus külastaja vaatab ringi ise ja keegi teda tavaliselt ei juhenda. Mida siis panna sellele kõige tähtsamale lehele, kuhu kõigepealt satutakse – veebi esilehele ja selle esimesse ossa, ekraanil nähtavale pinnale?

Üldiselt võib avalehe jagada kaheks osaks – päiseosa, mis on kohe brauseriaknas kasutajale näha ja mille vaatamiseks ei pea lehel allapoole kerima. See on kodulehe kõige tähtsam osa, fuajee või paraaduks nii-öelda.

Teine osa on avalehel allapoole kerides – paraku väga suur osa külastajatest edasi ei vaatagi, aga kui oled lehe päiseosa teinud piisavalt atraktiivse, siis on lootust, et keritakse rohkem ka allapoole, kuhu on ruumi lisada täiendavat infot, mida päises ei mahtunud näitama.

Mis on kõige tähtsam?

Peaaegu alati on kõige tähtsam see, et juba esimestel sekunditel saaks kasutaja aru, millega ettevõttes tegeletakse ja mida head kasutajale pakutakse. See, mida pakutakse, peab olema kliendile vajalik ja lahendama tema mõne olulise probleemi. Lisaks peab see pakutu lahendama probleemi teistest paremini.

Kui suudad kohe päiseosas selgeks teha, miks valida just sinu firma lahendus ja miks see on teistest parem, ei tasu jätta lugejat niisama veebi ringi uitama – paku välja järgmine tegevus. Tavaliselt on selleks võimalus jätta oma kontaktandmed, et keegi saaks ühendust võtta ja täpsemalt rääkida. Või kui see tundub külastajale liiga pealetükkiv, jäta võimalus edasi lahendust uurida allapoole kerides või mõnele alamlehele edasi minnes. Seal on ettevõtte toote või teenuse lähem tutvustus, mõni hea pakkumine, allaladimise leht pikema juhendiga tutvumiseks, hea mõte on lisada ka tutvustusvideo, mida paljud vaatavad parema meelega kui loevad pikka dokumenti. Miks mitte sel hetkel pakkuda välja ka võimalus liituda uudiskirjaga või jätta oma kontaktid lühikese veebivormi kaudu.

Sisu, mis teeb paari sekundiga põhilise selgeks

Kui esimese paari sekundi või optimistlikumate ennustuste järgi nelja sekundi jooksul külastaja endale vajalikku infokildu ei leia, siis ta lahkub. Seega sisu peab kinnistama võimaliku kliendi veebi juurde ülikiiresti, esimeste sekunditega.

Järelikult tuleb kõigepealt keskenduda sellele sisule, mida kasutajad näevad avalehel kohe, ilma edasi kerimata. See ongi kõige tähtsam. Ja sinna ei mahu just väga palju, et seda paari sekundiga märgata.

Avalehe nähtavas osas olev sisu peab olema selge, täpne ja huvitav. See koosneb päisetekstist (firma nimi) ja põhilausest – vastus küsimusele, mida selle lehekülje taga olev ettevõte või organisatsioon teeb. Lühike, selge ja ühemõtteline lause seega. Kui sul pole aimugi, kuidas seda lühidalt sõnastada, sest tead ise oma toodete ja teenuste kohta liiga palju ja tahaksid kõik hoopis pikema tekstiga välja öelda, siis tee küsitlus. Uuri oma lähimate sõprade ja partnerite käest, miks ettevõtte tooted või teenused on nende jaoks vajalikud. Nad sõnastavad selle ise lühidalt sinu jaoks ära.

Põhilause alla saab panna ka täiendava ja selgitava lisalause, kui pead seda vajalikuks.

Tee midagi!

Turunduse klassika nõuab, et edasi peaks tulema kutse tegutsemisele – Call to Action. See ongi paras järgmisena panna esilehel nähtavale kohale, sest keegi ei tea, mida peaks nüüd järgmisena tegema, kui saab selgeks, mida koduleht pakub. Küsimus „no ja siis“ peab saama vastuseks, et pane end kirja uudiskirja saajate hulka, saad kasulikke pakkumisi, soovitusi ja nõudandeid või et just praegu on hea osta, sest käib mõni sooduskampaania. Tegutsemine peab nõudma kliendilt võimalikult vähe pingutusi, kõige parem on kutsuda üles endast mingi kontakt jätma, et ettevõte ise saaks juba ühendust võtta ja midagi edasi pakkuda.

Kui paarist lausest jääb väheks

Paarist lausest esilehe nähtavas osas võib paljude jaoks liiga väheks jääda, et kodulehel veenvalt ära seletada, mida ettevõte pakub ja mis on pakutava eelised. Palju rohkem saab öelda piltide ja videotega, mis mahuvad ära avalehe esimesse ossa. Kui üks pilt ütleb rohkem kui tuhat sõna, siis esilehelt tuhandet sõna ei viitsi valdav enamus külastajatest läbi lugeda, pilti aga vaatavad küll.

Seega pole hea mõte panna pildiks suvaline firmaga mitteseotud ilus pildipangapilt, kui see just ootamatult hästi ettevõtte olemust ei peegelda. Ka piltidega on hea meeles pidada, et neis ei pea olema kokku kuhjatud tohutult infot. Veebi avaleht peab jääma piisavalt puhtaks ja selgeks, et sealt jõuaks kohale mõni kõige olulisem sõnum.

Pildimaterjali hulka kuulub ka firma logo. See eristab ettevõtet teistest, on visiitkaardi kõige olulisem osa ja peab muidugi olema ka kõige nähtavamal kohal päises. Samas ei pea seda liiga suurelt näitama, et mitte raisata nähtavat ekraanipinda teiste oluliste elementide arvelt.

Kuhu edasi? Avamenüü

Esilehele võib lihtsama kodulehe puhul kõik vajaliku ära mahutada, kuid avalehe alguses võiks siiski olla ka navigatsioonimenüü, mis viib edasi kas avalehe lõpu pool asuvasse sektsiooni või eraldi lehtedele. Pane menüüsse võimalikult vähe erinevaid alamlehekülgede linke ja ainult neid, mis lugejat võiksid huvitada. Kasutustingimused, Copyright, firma ajalugu, info investorile või isegi pressiinfo pole tavakülastaja jaoks nii olulised, need võib jätta näiteks veebi jalusesse.

Kõige olulisemad lingid on alguses – kas üleval või vasakul. Iga menüüelement võiks olla lühikene ja ühesõnaline, viies kasutaja kõige vähemate hiireklõpsudega soovitud tulemuseni – näiteks toote või teenuse ostmiseni.

Avamenüü võiks samuti asuda kõige prominentsemal kohal nähtaval ekraanialal. Kui tahad, et see mobiilivaates kogu ruumi ära ei võtaks, tee avamenüü laienevaks – näiteks piisab siis ühest äratuntavast ikoonist, millel klõpsates või sõrmega vajutades avanevad menüüpunktid.

Mida panna avalehe alumisse ossa?

Kui sul on õnnestunud külastajat veenda nii palju, et ta kerib allapoole, on tegemist juba tõsisema huviga ettevõtte vastu. Seega peaks allpool pakkuma juba põhjalikumat infot pakutava kohta, et hoida huvi jätkuvalt üleval.

Selleks võib olla näiteks oma toodete ja teenuste eeliste ülesloetlemine, mille pärast tasuks just neid  kasutada.

Alles järgmisena või veelgi hiljem võib näiteks üles loetleda oma toodete põhiomadused. Kindlasti alles pärast seda, kui oled eelised välja toonud. Toote omaduste kohta hakkab klient tavaliselt uurima alles siis, kui hakatakse kaaluma ostmist ja vaadatakse, mida oma raha eest üldse saab.

Kui lugeja on juba siiamaani jõudnud, jääb ettevõttel üle kinnitada oma usaldusväärsust ja veenda, et tegemist on tõsiseltvõetava firmaga – lisa nüüd veebi klientide muljed, kommentaarid ja edulood, meediakajastused, sotsiaalmeedialingid ja info oma meeskonnaliikmete kohta.

Asjad, mis võiksid veel olla

Ülejäänud veebilehe osad on paljudel juhtudel ka olulised, kuid enamusel juhtudel kuuluvad kategooriasse „hea, kui oleks“. Kui oled väiksemast juba suuremaks tegijaks kasvanud, on järgnevast nimekirjast leida juba rohkem vajalikke lisasid, mis nõuavad suuremat pingutust, kuid aitavad külastaja usaldust veelgi enam võita ja kinnistada. Sellised hea mulje tagavad lisad on näiteks firmablogi, uudised, sündmused, teemakohased lingid, partnerite uudised, pildigalerii, e-pood, asukoha kaart jne.

Kodulehte annab alati suuremaks ja võimsamaks teha, kuid kõigepealt on siiski kasutajale näha esilehe ülemine, korraga ekraanil nähtav osa. Alustagi sellest. Ülejäänuga on lihtsam, sest seda satub vaatama juba ettevõtte toodetest või teenustest (kasvõi natuke) huvituv külastaja.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutuse blogis.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.