Kümme asja, mida peaksid teadma firmale nime valides

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Ilmselt ei alga äri firmale nime panemisest, kuid mingil hetkel tuleb see väga tähtis otsus ikkagi teha. Firmanimest oleneb palju, eriti aga see, kui hästi kliendid selle meelde jätavad. Praegu on aina olulisem ka see, kuidas internetiavarustes nimi üles leitakse ja et otsing ikka õigesse kohta juhataks.

Valdav enamus klientidest teevad oma ostuotsused, arvestades brändiga. Bränd ja firmanimi on seega olulised ja kui äriplaan on esialgu ehk kõige olulisem, siis müüma asudes on nimi võib-olla isegi tähtsuselt teisel kohal. Brändi tuleb hakata arendama ja kui nimi on halvasti valitud, siis see on loomulikult kordades raskem ja kulud suuremad.

Siin on kümme soovitust firmale nime valimiseks, mis teevad selle raske töö kergemaks ja tulemuse loodetavasti paremaks.

1. Alusta nimekonkursi või ajurünnakuga

See ei pea olema avalik nimevalikukonkurss, alustada võiks oma äriga seotud väiksema seltskonna seas ideekonkursiga. Las igaüks, ka pereliikmed ja sõbrad pakuvad välja pähe tulevaid võimalikke nimekandidaate, kui neile on lühidalt selgeks tehtud, millega firma kavatseb tegelema hakata. Veidi kõrvalt vaatavad, kuid teemaga kursis olevad inimesed oskavad kõige paremini sobiva nime leida.

2. Mõtle, millist sõnumit peab nimi edasi andma

Oletame, et esialgses ajurünnakus on nüüd tekkinud nimekiri võimalikest nimekandidaatidest. Järgmisena peaks sobivaimad välja sõeluma.

Kui müüd mingit kindlat toodet või pakud spetsiifilisemat teenust, siis võiks see olla näha ka nimes. Näiteks Harri Puhastusteenused või Kodune Pagariäri ütlevad hetkega ära, mida firma täpselt teeb. Muidugi võib olla ka mitmeid tegevusalasid, mis nõuavad põhjalikumat läbimõtlemist ja domeeni valikul on arvatavasti sellised pikad nimed ka halvemad kui mõni lühem ühesõnaline bränd.

3. Nimi peab olema lühike ja lööv, lihtne ja selge

Nii ongi: lühike on lööv ja meeldejääv, lühike firmanimi paistab paremini silma ja aitab hiljem palju kaasa oma brändi tutvustamisele ka välismaal.

Lihtsuse ja löövuse näiteks võib tuua tehnoloogiafirma Apple: nimeks on võetud lihtsalt “Õun” ja kõik liigsed tiitlid on kaotatud. Kuigi firma alustas kunagi ka pikema nimega ja Apple Computer vihjas siiski selgelt tegevusalale, nii nagu rääkisime nimevaliku eelmises soovituses. Hiljem, tuntuse kogunedes polnud aga seda lisandit “Computer” enam vaja.

Ja pealegi, lisand “Computer” ei vasta enam ammu kogu Apple’i tootevalikule ja on liiga kitsendav. Apple aga valiti alguses, et muuta kuiv ja tehniline sõna “Computer” veidi sõbralikumaks ja eristuvaks. Nüüd piisabki vaid Apple´ist.

4. Väldi liiga kitsendavaid nimesid

Loogilise jätkuna ongi siit edasi järgmine soovitus – väldi liiga kitsendavaid nimesid. Kui alustad Anne Pagariärina, aga võtad juurde veel teisegi osaniku või hakkad lisaks pagaritoodetele ka näiteks käsitööõlut pruulima, siis nimi ei vihja enam täielikult firma tegevusaladele.

Nimi peab olema piisavalt üldine, aga siiski meeldejääv, eristuv ja võimalusel ka tegevusalale vihjav. See on keeruline valik, mida aitab lihtsustada väike uurimistöö konkurentide nimede osas. Kindlasti peaks valitav firmanimi olema kõigist konkurentidest eristuv ega tohiks segi minna mõne teise sama valdkonna tegijaga.

Aitab ka see, kui mõelda, milline on sinu ettevõtte peamine eelis või erinevus teistest. Kui võimalik, too see firmanimes välja, aga samas väldi liiga kitsasse nišši minekut.

5. Mõtle otsimootoritele ja internetile

Domeeninime valik käib firmanime valikuga kaasas. Hea ärinimi ei pruugi olla enam domeeninimena vaba, sellepärast on paljud idufirmadki olnud sunnitud välja mõtlema uusi sõnu või liitma mitmest sõnast kokku ebatavalise kirjapildiga väljendeid (näiteks Flickr, Trivago, Instagram ja nii edasi).

Nii võib juhtuda, et domeeninime valikuga peab firmanime uuesti üle vaatama. Need kaks peaksid olema võimalikult sarnased, sest esimese asjana lööb kasutaja Internetti aadressi firmanimi.ee või firmanimi.com.

Firmanimi peab olema hea ka otsimootorite jaoks. Proovi enne, millised tulemused pakub välja Google, kui otsid planeeritava firmanimega. Kui otsingufraas “Harri puhastusteenused” viitab mõnele teisele Harrile, kes puhastusteenuseid pakub, siis tuleks parem nimi valida. Kui puhastusteenuse pakkujaid on väga palju, siis uue tulijana tõenäoliselt ei pääse domeeniga harripuhastusteenused.ee eriti otsingus etteotsa, tuleb leppida (esialgu) tagumiste kohtadega.

Hea mõte on proovida oma firmanime mõnes teises keeles. Inglise, hispaania, ladina või saksa keeles on konkurents küll tihe, aga äkki näkkab. Rahvusvahelises äris võib mõni vaba rahvusvaheline väljend mõne eristuva ees- või tagaliitega aidata hästi läbi lüüa ja olla ka otsimootorite jaoks sobiv. Kui välismaale minekut pole plaanis, jää eestimaise nime juurde, sest Anne Bakery Lounge kõlab äärelinna pagariäri nimena totralt.

Ehkki domeeninimedes saab kasutada ka täpitähti, muudab see hilisema rahvusvahelise asjaajamise keerulisemaks. Kui kavatsed vaid koduturule jääda, siis pole täpitähed probleem, aga muul juhul vaata, kuidas kõlab firmanimi, asendades ä a-ga, ö o-ga jne.

6. Väldi lihtsaid sõnaraamatusõnu

Üsna võimatu on otsimootorite otsingutulemustes kuhugi heale kohale jõuda, kui valid firmanimeks mõne lihtsa sõnaraamatusõna. Sellist nime ei pruugi läbi lasta ka äriregister. Näiteks Logomeistrid või Head Pagarid oleks liiga vähe eristuv ja mitte meeldejääv. Apple on seega klassikalises mõttes samuti halb näide, aga Õun töötas end esialgsest Õuna Arvutitest maailmakuulsaks kaubamärgiks ja siis on see juba hea, lühike ja meeldejääv nimi.

7. Väldi ajutisi trende

Igal ajastul on oma trendid. Nii oli ka Pukk & Pojad kunagi moodne nimekuju, kuid mitte praegu. 1990ndatel pandi ärinimele lõppu .com, et rõhutada oma trendikat tegutsemist dotkomiäris. Kui aga saabus krahh, viitas .com tavaliselt sellele, et firma on olnud osaline suures internetimullis ja .com kadus enamuse ettevõtete ärinimedest ruttu.

8. Ettevaatust geograafiliste ja isikunimedega

Füüsilisest isikust ettevõtja ärinimes võib sisalduda tema enda nimi (Harri Tamme Puhastusteenused), kuid äriühingutes ei ole see nii hea, sest ärid kipuvad muutuma ja Pukk & Pojad ei kõla enam nii kaasaegselt kui möödunud sajandi alguses. Eriti siis, kui Pukki ja poegasid enam firma juhatuses polegi.

Kohanimede ja haldusüksuste nimede kasutamine ärinimes aga on mõnikord ka äriregistri poolt reeglitega piiratud, nende kasutamine peab olema põhjendatud. Eesti Pagarid või Värska Vesi sobivad, sest pagaritooted rõhutavad Eesti päritolu ja Värskast ammutatakse mineraalvett ka tulevikus. Kuid näiteks USA kunagine suurettevõte Minnesota Manufacturing and Mining pidi oma nime muutma, kui nad enam ammu ühe osariigiga ei piirdunud. Praeguseks on see ettevõte maailmas tuntud nime all 3M.

9. Väldi keerulisi sõnu

Kui paned firmale mõne haruldase nime, kasutades keerulist ja pikka sõna, siis see võib küll otsimootoritele meeldida ja alati otsingutulemustes esimeseks tulla, kuid inimeste mäludest kipub liiga kiiresti kustuma ja kogu otsimootoriturundusega pingutamine on siis olnud ikkagi asjata.

Nimi peab olema lihtne ka telefoni öelda.  Tee katse ja loe võimalik nimi teisele telefonis ette. Kontrolli hiljem, kas ta pani selle õigesti kirja. Kui ei pannud, vajab nimi veel lihvimist.

10. Kontrolli nime vastavust reeglitele ja sarnasust teistega

Lõpuks, kui nimi tundub enam-vähem tore, kontrolli veelkord üle kõigist olulistest allikatest, kas nimi sobib. Need allikad on:

  • Äriregister – sarnased ärinimed Eestis
  • Patendiamet – sarnased kaubamärgid Eestis
  • Google – sarnased nimed ja tulemused mujal maailmas
  • Neti – sarnased nimed Eestis
  • Facebook – sarnased nimed ja kaubamärgid mujal maailmas
  • LinkedIN – sarnased nimed ja kaubamärgid mujal maailmas

Artikkel ilmus algselt Veebimajutuse blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.