Mida peaks väikeettevõtja 2018. aastal sotsiaalmeediast teadma?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Kui suurettevõtetel on ametis professionaalsed turundajad, kes õppinud ka sotsiaalmeedias tegutsemist ning ilmselt täiendavad end pidevalt erialastel koolitustel, siis enamus väikeettevõtjaid peavad kõige sellega ise hakkama saama. Mida peaks praegusel aastal selle kõige kohta teadma, räägib 7 Blaze OÜ sotsiaalmeedia treener ja konsultant Jaan Kruusma.

Aasta on poole peal, mida peaks nüüd väikeettevõtja kõigepealt üle vaatama ja mille järgi hindama, mis esimesel poolaastal hästi läks ja mis mitte sotsiaalmeedias?

Mina pakuks välja kohe hunniku küsimusi, millele vastates saab äkki ülevaate selle kohta, kas ja mis toiminud on.

Esimene asi, mida tuleb kindlasti kontrollida, on see, kas ja mida sa üldse mõõtnud oled? Mitu klienti oled läbi sotsiaalmeedia tegevuste saanud? Palju oled sinna samal ajal aega ja raha investeerinud? Need kaks võiksid olla tasakaalus.

Kas oled ka oodanud, et kliendid sulle kirjutavad? Mitme potentsiaalsele kliendiga sa ise oled läbi sotsiaalmeedia alustanud dialoogi?

Millised sotsiaalmeediakanalid on väikeärile kõige olulisemad?

Siin on kaks lihtsat vastust: esiteks sõltub, kus on sinu sihtgrupp ja teiseks – kõik kanalid on olulised.

Ei pääse ükski ettevõte enda Facebooki lehest ja kui sa ettevõtjana soovid aru saada, mis üldse toimub, siis ei pääse ka Instagramist, Youtube´ist ega Linkedin´ist, baasteadmised e-posti turundusest (et kas saadad üldse) on olulised ning tuleb aru saada ka Google´ist – mis asi on SEO ja Adwords.

Soovitan igal etevõtjal olla vähemalt teadlik nende kanalite võimalustest ja jälgida, mis nendes kanalites toimub ning kui sul mingigi uus idee tuleb, siis tegutse kohe. Ära jää mõtlema, et kas nüüd see kanal on õige või mitte.

See selgub tavaliselt alles peale tegu, ja kui ei tegutse, siis ei selgu midagi.

Mis neis kanalites sel aastal on muutunud või teistmoodi kui varem?

Siin vastaks kriitik, et Facebooki orgaaniline levik on Facebooki poolt kinni keeratud keeratud ja üldse mõtetu kanal. Jumal tänatud, see tähendab ju vähem spämmi. Enamus meist, sealhulgas ka mina ise kasutab Facebooki reklaami jaoks, ja nüüd on see aeg, kus enda reklaamsõnumite eest tuleb maksta. See on normaalne areng. Kui sa ei ole nõus oma reklaami eest maksma, siis ära tee reklaami, vaid keskendu väärtuse loomisele – küsi enda käest, et mida sina oled sotsiaalmeedia ruumi andnud ilma, et sa oleksid sealt midagi vastu oodanud.

Mis on kõige olulisem edukuse näitaja sotsiaalmeediakampaaniates?

Järjepidevus ja arusaamine, et kampaania kestab 24/7 ja 365 päeva aastas. Ning sul on julgust uusi asju katsetada ilma, et ootaksid kohe tulemust.

Kuidas peaks 2018. aastal oma klientidega läbi sotsiaalmeedia suhtlema? Mida teha ja mida mitte teha?

Teeme korraliku kodutöö ja asume otsesuhtlusesse. Peame aru saama, mis on see väärtus, mida luuakse.

Kui palju maksab (ajas ja rahas) sotsiaalmeediaga tegelemine ja kui palju maksab sellega mitte tegelemine?

Kui tahad teha hästi, siis panusta 10% oma aega selle peale nädalas ehk ligi 4 tundi. Rahata ei saa, aga kui palju sa investeerid turundusse, on iga ettevõtja oma südametunnistus.

Sotsiaalmeedia on lihtsalt üks tehnoloogia ning ma arvan, et kõik, kes soovivad olla edukad oma valdkonnas 5-10 aasta pärast, peavad seda tehnoloogiat aktsepteerima. Sotsiaalmeedia ei kao kuhugi!

Mis põhjustel (kui üldse) võiks firma sotsiaalmeedias mitte olla?

Ma mõtlesin korraks, et kui ma juhiksin tehast, siis äkki ei teekski sotsiaalmeediat, aga tegelikult teeksin ka siis täiega. Siis on mul kõige ägedam tehas ja ma ei pea muretsema, kust leida uusi töötajaid või edasimüüjaid.

2018. aasta trendid teistes sotsiaalmeediakanalites – kus peale Facebooki veel olla ja mida teha?

Ma arvan, et Linkedin on tõstmas pead ja kui sul pole veel Instagrami kontot, siis…

Minu soovitus on mitte kuulata minu arvamust, vaid minge ise ja proovige järele need erinevad platvormid oma käega, enne kui annate mingi hinnangu.

Kui esmane kogemus käes, siis saab otsustada, kuidas edasi – kui palju ise pühendate sellele, kui palju olete nõus juurde õppima (siin kohal loomulikult soovitan ennast), või kellega koostööd teha. Peaasi, et ei annaks täielikult oma sotsiaalmeediat kellegi teise hooleks. Oma isikliku profiiliga sa ju nii ei teeks, miks sa siis nii oma ettevõtte kontoga teed?

Jõudu avastamisele ja kuulake ka Eesti Sotsiaalmeedia podcasti aadressil www.7blaze.com/podcast.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutuse blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.