Mis on persoonibränd ja kuidas see sind aitab?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Emma Matthews

Persoonibrändi kujundamine on asi, millele ilmselt paljud mõelnud ei ole. Siiski võib see aidata oma eesmärke saavutada, selgitas Persoonibrändi Agentuuri juht Liisi Toom.

Mis on persoonibränd?

Persoonibränd on mõtteviis ja tööriist oma elu ja ka äri kujundamiseks, kus keskmes sinu kirg ja sinu kompetents, mille vormid endale sobivaks elu- ja tööstiiliks. Kui tead juba vastust küsimusele “mida ma tegelikult teha tahan?”, saad kasutada persoonibrändi kujundamiseks ja enda pakutava oskuse või teenuse tuntuks tegemiseks turundust. Olgu tegemist palgatöö või ettevõtlusega (või mõlemaga), (enese)turundus aitab sul oma kompetentsi nähtavale tuua ja jõuda nendeni, kes on valmis selle eest just sinule maksma.

Persoonibrändi teadlikus kujundamises on oluline leida see, mis sind teistest eristab (ja usu mind – sul on see juba olemas!) ning millega silma paista. Brändimine tähendabki läbi nende ja oma töö usalduse loomist. Usaldus on aga tänapäeval kõige tähtsam. Unusta sajad CV-d ja tühjad külmad kõned klientide leidmiseks ning tunne, et pead end müüma ja tegema asju, mis sulle ei meeldi. Kui teed oma tööd hästi, sinu tootele on turg või lood selle, siis on ainult nähtavuse küsimus, et tagada sulle püsiv tulu sissevool ja rahulolu oma tegevusest. Ja seda pikaajaline persoonibrändi kujundamine aitabki saavutada.

Kellel seda tarvis läheb?

Sul on juba bränd olemas – mõtle, millega sinu poole pöördutakse, mis teemades just sind soovitatakse? Mida sinu kohta kolleegid ütlevad ja veebis leida on? Küsimus on pigem, et kellele strateegiline bränding vajalik on. Seda on vaja neile, kes soovivad rohkemat.

Teadlikumalt tegutsedes on vaja tagada oma teenusele suurem turuosa. Kui soovid oma potentsiaali tööalaselt rakendada, kuid ei tea kuidas, kui sul on vaja sportlasena enda selja taha erinevaid koostööpartnereid, kui juhina on sul vaja tagada staatus oma valdkonnas või eksperdina kõneisiku roll ühiskonnas, siis läheb seda tarvis. Aga ka siis, kui vaja kunstniku ja väikeettevõtjana võita uute klientide tähelepanu ja läbi oma unikaalse stiili meelitada uusi fänne ja jälgijaid. Või kui soovid blogijana luua oma “hääle”.

Tehnoloogiahuvilisel noorel on kasu persoonibrändi teadlikust kujundamisest töökoha saamisel või oma YouTube’i kanalisse unikaalsete jälgijate saamiseks, 20-aastase kogemusega konsultandil oleks kasu oma oskustel põhineva ettevõtte loomisel ja klientide saamisel ning startupi või organisatsiooni juhil mõjuvõimu suurendamiseks, läbirääkimistel investorite usalduse võitmiseks.

Pea iga inimene saab läbi tugeva, ausa ja õigele sihtgrupile nähtava persoonibrändi suurendada tõenäosust, et saab oma soovitud töö-palga-elutingimused-nõudmised-mõju. Seega on persoonibränd pikaajalises perspektiivis väga kasulik tööriist.

Kuidas oleks sellest kasu näiteks väiksematel veebiettevõtjatel? 

Läbi usaldava suhte loomise. Usaldus on täna kõige keerulisem küsimus koos nähtavuse saamisega. Persoonibränd aitab seda lahendada. Eriti kui sul pole ka alustamiseks suurt kapitali, kui oled juba viimased viis aastat samas valdkonnas tegutsenud ja siis avad oma e-poe, on palju kergem võita usaldus ja läbi usalduse panna oma jälgijad e-poest ostma. Väikese e-poe puhul on igasugune isiku tundmine, sinu oskuste näitamine või eripärane stiil kasulik. Mida isiklikumalt räägid, seda usaldusväärsem sa oled ja seda rohkem soovitakse ka lisaks ostmisele sind edasi promoda.

Mina näiteks käin ikka ja jälle vaatamas mõne kunstniku e-poodi. Kuna iga päev just maali endale ei osta, siis püüan panustada läbi selle, et promon tema töid, veebilinki või kunstniku sotsiaalmeediapostitusi jagades.

Milline on persoonibrändi arendamisest ning kasutamisest saadav võimalik tulu?

Kõige esmane ja olulisim tulu on see, et sa saad elada omas rütmis, tehes asju, mida soovid ja saades selle eest ka väärilist tasu. Saad ise määrata, kui palju sa teenid, kellega koostööd teed ning millal ja kuidas seda teed. Teadlik persoonibrändiga tegelemine tähendab, et oled ka autentne ja truu iseendale. See võtab ära palju stressi, kaob vajadus olla meelepärane ja teha kõike nii, nagu kliendid tahavad. Ära saa minust valesti aru – kliendi vajadused tuleb väga olulisel määral arvesse võtta, kuid lähtuda saab siiski endast.

Persoonibrändiga tegelemine on ka pikaajaline etteplaneerimine ning tänu sellele tagab ka pikaajalise usalduse ja tulu. Seega on hea, et sa ei pea iga päev kiiret müüki tegema, sest kliendid jõuavad ise sinuni ja küsivad just seda, mida sul pakkuda. Nii hoiad lisaks turunduseelarvele kokku ka enda ja oma töötajate aega ja raha. Eriti hea on see, et vähe auru läheb kliendile selgitamiseks, miks ta peaks sinult midagi ostma, mida üldse saab osta ja miks see kõik nii kallis on.

Seega lühidalt: tulu on otsene rahulolu enda tegemistest ja stabiilne finantsiline tulu.

Kas sellel on ka miinuspooli?

Persoonibrändiga tema terviklikkuses tuleb arvestada, et sinu nägu on nähtav. Sinu sõnu võetakse sinu tegevuse mõõdupuuna – ehk siis sa peadki käituma nii, nagu lubad, mis muidugi ei tohiks ju tegelikult raske olla. Kõigile ei sobi enda näo ja nime nähtavakstegemine, see võib tunduda privaatsuse piiri ületamisena. Nii on kohe oluline enda jaoks paika panna, kui nähtav ja kuidas nähtav sa soovid olla.

Üks üllatav miinuspool paljudele on vastutuse võtmine. Kui oled harjunud mugavat elu elama, teistel enda elu eest otsustada laskma, siis ühel hetkel ise vastutada võib olla keeruline. Kui sa tööd ei tee, ei tule palka. Kui sa ise ei paku kvaliteetset teenust, siis kliendid lahkuvad. Kui teed midagi, mis sulle ei meeldi, ei ole sul kedagi teist peale iseenda süüdistada. Kui aga enda tegevuse eest vastutuse võtad, siis on võimalused siiski suuremad kui miinuspooled.

Miinuspooled tulevad siis, kui enda tegevus pole trükimusta kannatav, on ebaeetiline. See tuleb “hea” turundusega kiirelt välja.

Lisaks eeldab laiahaardeline persoonibrändiga tegelemine ka keskmisest paremat esinemisoskust.

Kuidas asjaga algust teha ning mis hetkel kaasata agentuur?

Alustada saad enda hetkeolukorra auditiga. Mis praegu näha on, kui rahul oma tegemistega oled ja kas on piisavalt kliente või õige töö? Seejärel hakka vastama neljale põhiküsimusele, mis minu persoonibrändi mudelis on: Kes sa oled? Mida oskad? Kellele oma teenust/toodet pakud? Mida pead tegema nähtavuse saamiseks?

Agentuur tuleks kaasata hetkel, kui tunned, et fookus on paigast, puuduvad teadmised ja oskused ise oma eristumist sõnastada või sooviks on kiiremini edasi liikuda. Persoonibrändi Agentuur pakub teenust tegelikult selle kujundamise igast aspektist ja igast hetkest. Siis, kui alles mõtled oma ettevõtte loomisele või kui on vaja juhendamist fookuse hoidmiseks ja olemasolevate võimaluste maksimeerimiseks. Persoonibrändi konsultandina näen selgemini ja saan aidata kiiremini soovitud sihini jõuda.

Muide, enamasti arvatakse, et persoonibränd algab eneseturundusest. Vastupidi, see on viimane tegevus ja ka kõige lihtsamaid tegevusi (vaata, millal mitte eneseturundusega tegeleda).

Julgustan ka kiikama persoonibrändi ja juhtimise blogi, paljud küsimused saavad juba seal vastatud.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutuse blogis.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.