Mis on veebinar ja millal oleks põhjust seda teha?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
ITrotid OÜ juhtaja Tiit Lepik. Foto: Andri Puusepp

Isiklik otsekontakt on hea, kuid alati pole see vajalik, kui oma klientidele ja partneritele mõnest uuest tootest või teenusest teada anda ja neile koolitust teha. Info edasiandmiseks on hea ja vahetu töövahend veebinar ehk veebiseminar. Mis see on ja kuidas seda teha, sellest räägib Veebimajutuse partner ning veebiülekannete tegija Tiit lepik ITrotid OÜ-st.

Mis on veebinar ja miks on see hea inimeste seminarile kokkukutsumisega võrreldes?

Veebinar on turundusvahend, millega saab teha interaktiivset veebipõhist tooteesitlust kas HD– või 4K-formaadis. Sellel on tegelikult kaks eluetappi – live ehk toimumise ajal otseülekanne ja järelvaatamine ehk salvestus veebis.

Nn elusa tooteesitluse ees, kui kõik kutsutakse kokku ja esitleja räägib neile, on miinuseks vähene otsekontakt vaatajaga. Plussiks aga veebinaril osalemise lihtsus, osalejate transpordikulude puudumine.

Olen toonud sel teemal rääkides näiteks meie tehtud esimese veebinari www.matemaailm.ee esilehel:

See on salvestatud täiesti klassikaliselt – kolm kaamerat ühendatud puldiga, küsitleja ja kaks firma esindajat, kes asja sügavuti tunnevad ja küsimustele vastavad.

Veebinari otseülekandes tulevad veel juurde (tavaliselt kutsetega) vaatajate otseajas küsimused kas tekstivestluses, telefoni või e-posti teel.

Millist tehnilist platvormi võiks veebinariks kasutada?

Platvorm, kuhu striimida, oleks esimesena loomulikult Youtube, kõik teised on oma väikese kiiksuga.

Tarkvaraliselt kasutame me striimimiseks programmi Wirecast, mis maksab umbes 1000 eurot. Oleme proovinud kasutada ka tasuta tarkvara OBS, aga loobusin sellest, kuna esinesid prognoosimatud vead.

Arvutina tuleb kasutada suhteliselt võimsaid näiteks Inteli Core i7 protsessoriga videotöötluse arvuteid, kuhu videopilt spetsiaalse graafikakaardiga sisse tõmmatakse.

Vajalik arv kaameraid sõltub juba hinnast. Kui vähegi võimalik, on alati mõistlik teha ühe kaameraga, sest edasi tuleb üsna suur hinnahüpe, vaja on videopulti kaameratele ning puldi taha professionaalseid inimesi jne.

Ka ühe kaameraga saab päris mõistliku pildi. Vt näiteks seda Jõhvi valimisdebatti:

https://www.youtube.com/watch?v=mn08NeoHYxY

Loomulikult on veel tarvis ka profimikrofone ja head valgust.

Mismoodi vaatajad veebinarile kutsuda?

Veebinari kutse võiks turundusosakond saata näiteks toote edasimüüjatele, paigaldajatele, hooldajatele jt olenevalt kontseptsioonist. Youtube saab kanalina väga hästi ka suure hulga samaaegselt vaatavate lõpptarbiatega hakkama.

Kuidas oleks vaja veebinariruum ette valmistada, et ülekanne oleks kvaliteetne?

Oluline on kaamerate paigutus, et taustad esinejate taga oleks läbimõeldud. Paika tuleb panna valgus. Ei tohiks olla segavaid faktoreid, näiteks läbi jalutavaid inimesi ja suurt taustamüra.

On tehtud ka veebinare, kus osa huvilisi on vaatamas kohapeal.

Milliseid ühendusi kasutada veebinariks ja millised on tehnilised nõuded neile?

Vajalik on juhtmega internetiühendus, kus HD kvaliteedi puhul on tagatud 10 Mbit/s ja 4K puhul 25 Mbit/s üleslaadimiskiirus.

Kui palju veebinari ülekanne maksma läheb ja mis osad selles hinnas sisalduvad?

Siin peaks lahti harutama, mida on vaja sisu tegemiseks:

  1. Nagu ikka iga üritusega on vajalik sümboolika, millega seda tutvustataks. Tuleb luua tunnusgraafika, kodulehe bännerid, Youtube´i aken, ikoonid jne.
  2. Kuidas püüda sihtgruppi veebinaril osalema – see on klassikaline turundusülesanne, kuhu võib matta palju raha erinevates turunduskanalites.
  3. Ruumi dekoratsioonid.
  4. Küsitleja ehk läbiviija palkamine – iga üritusekorraldaja teab, et vahel on õhtujuhid väga kallid.
  5. Tootenäidised, mida presenteerida, arvutipresentatsioonide ettevalmistus jms
  6. Videograafika algusesse, lõppu ja vahehetkedele.

See on asja kallim pool. Kaamerad, puldid, arvutid ja kaablid on lihtsam ja odavam osa.

Lihtsa ühe kaameraga ning ilma küsitlejata veebinari saab teha juba 500 euro eest, aga nagu üritusturunduses ikka, mingit hinnalage pole.

Kuidas veebinari näidata?

Tänapäeval on see tehniliselt väga lihtne – üle Youtube´i tehes saab selle nagu suvalise Youtube´I video oma kodulehele Embed koodiga postituse sisse panna.

Kui tahad, et seda näeks vaid asjaosalised ja mitte laiem avalikkus, siis tuleb otseülekande privaatsusseaded sättida nn Non Listed lingiks. Sel puhul saavad videot vaadata vaid need, kellel on selleks link. Otsingus see video ei kajastu. Saab teha ka tasulisi, raha eest vaadatavaid veebinare.

Kui pikk võiks olla ülekanne?

Üks tund on täiesti optimaalne, aga oleneb muidugi sisust. Kui reklaamklippi vaadatakse üks minut, siis veebinar peaks andma vaataja jaoks kasulikku infot, mida suure huviga kauem jälgitakse.

Mida teha salvestusega, kuidas seda pärast töödelda ja kuhu üles riputada?

Pärast veebinari otseülekannet saab tehtud videosalvestust kasutada näiteks tootetutvustus-videona. Üles panna oleks mõistlik ikka Youtube´i, s sest seal hoidmine on tasuta ja vaadata saab kõigi seadmetega.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutuse blogis.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.