Pikalt ja põhjalikult: need on suurimad vead, mida sa WordPressi-lehte pidades võid teha

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

WordPressi-lehe üles seadmine on küll lihtne, kuid siiski võib selle protsessi käigus lihtsasti vigu tekkida. Millised need on ning kuidas neid vältida, selgitas KoduleheKoolitused koolitaja ja asutaja Eve Keerus-Jusupov.

Kui lihtne on WordPressi lehe üles seadmisel teha mõni kriitiline viga?

WordPressi on võimalik paigaldada “kiirinstallina” kui ka käsitsi. Mõlemal juhul on kõige olulisem valida loodava veebilehe asukoht. Kui määratud asukohas on juba toimiv kodulehekülg, siis see kirjutatakse paigaldatava rakendusega üle ning olemasolev lehekülg lakkab töötamast.

Milles on inimeste suuremad murekohad veebilehe planeerimisel?

Planeerimisel ei arvestata sageli järgmiste punktidega:

Kas veebileht saab olema mitmekeelne?

Kui mitmekeelne, siis võiks olla kujundusel WPML-tugi, mis on tasuline, ent mugav ja võimekas mitmekeelsuse moodul. Samuti peavad mitmekeelsuse toega olema kasutatavad lisad. Kui alguses teed ühekeelse veebilehe, siis võib juhtuda, et hiljem seda mitmekeelseks teha on töömahukas.

Kas veebilehele tuleb e-pood?

Kui soovid e-poodi, siis võiks olla kujundusel e-poe mooduli WooCommerce tugi. Kui kujundusel pole WooCommerce’i tuge, siis hiljem on mõttekam uus kujundus valida, kui hakata olemasolevat ümber kirjutama.

Kui kujundus, struktuur ja peamine funktsionaalsus on paigas, siis tasub mõelda ka väiksematele lisadele. Väikeettevõtja alustab sageli e-poe pidamist ilma tasuliste lisadeta, näiteks ilma tarnemooduliteta ja ilma pangalinkideta. Aga selleks, et näiteks ostud läheksid hiljem automaatselt õiges suuruses pakiautomaati, peab olema toodetele sisestatud kas kaal või mõõtmed. Kui eelnevalt pakiautomaate pole planeeritud ja toote tarneinfo on jäänud sisestamata, siis on suur rõõm tooted uuesti läbi käia ja tarneinfo sisestada.

Tasuliste kujunduste valiku puhul tuleks arvestada järgmisega:

Vaata, kui palju on sulle huvipakkuvat kujundust ostetud. Mida rohkem seda on tehtud, seda suurem on tõenäosus, et see kujundus ei kao. Näiteks on Avada kujundust ostetud rohkem kui 300 000 korda, seega Avada kujundus ei kao, vaid areneb koos WordPressiga.

Vaata, kuidas kasutajad on mõnd tasulist kujundust hinnanud ja loe ka kommentaare. Näiteks Enfoldi kujundust on hinnanud enam kui 7500 kasutajat, keskmine hinne on 4,85. Lisaks leiad üle 9500 kommentaari, olemas on nende enda abikeskus ja foorum. Kui kasutajad küsivad kommentaarides abi, aga kujunduse looja ei vasta, on see esimene ohumärk. Loe ka kommentaaride tooni ja kujunduse looja vastamise stiili. Kui kommentaarid on negatiivsed ja vastused ükskõiksed, on see teine ohumärk.

Millal on kujundus loodud ja millal seda on viimati uuendatud? Kui kujundus on loodud aastal 2012 ja uuendatud on viimati aastal 2014, siis pole mõtet seda osta. Samuti on riskantne ostu teha, kui kujundus on loodud mõni aasta tagasi ja ehkki seda on uuendatud, on kujunduse versiooni number endiselt 1.X, mis tähendab, et kujundust on küll uuendatud, aga pole arendatud.

Kas kujundus vastab neile funktsionaalsuse nõuetele, mida ootad oma kodulehelt? Kui sa pole kindel, kas veebilehe kujundus sinu nõutud liidestega töötab, tasub see kujunduse loojalt enne üle küsida.

Seadmetundlik kujundus ehk skaleeruvus pole enam valikuvõimalus, vaid kohustus. Kas kogu sinu valitud kujundus kohandub eri seadmetele ehk skaleerub?

Kui kujunduse demo avalehel on slider, vaata seda avalehte nii arvutis, mobiilis kui ka tahvlis. Kontrolli teisigi sisulehti, sest kui kujunduse demol on skaleeruvusega probleeme, kanduvad need sageli üle ka su veebilehele. Lisaks vaata järele, mida arvab valitud kujundusest Google.

Ühilduvus eri veebisirvijatega. Kuna inimesed kasutavad eri veebisirvijaid, peab veebileht töötama vähemalt kõigi enamlevinud veebisirvijatega. Testi kujundust Google Chrome’i, Firefoxi, Internet Exploreri ja Safariga.

Millele soovitate tähelepanu pöörata WordPressi seadistamisel ja haldamisel?

Alustaksin turvalisusest, sest kui teha alguses õigesti, siis on hiljem vähem muresid:

  • Kasutajanimi ei tohi olla “admin”. See on esimene sõna, mida pahalane proovib panna kasutajanimeks. Tasub teha pahalase elu keerulisemaks ja mõelda välja kasutajanimi, mis poleks ka enda, ettevõtte ega pereliikmete nimi.
  • Sisu lisaja ei pea olema administraatori ehk halduri õigustega. Anna igale kasutajale nii palju õiguseid, kui vaja. Uudiste lisaja on autori õigustes, e-poodi toodete lisaja on poe halduri õigustes.
  • Parool ei tohi olla nõrk ehk lühike ega selline, mis põhineb oma nimel või kasutajanimel. Üks korralik parool koosneb väikestest ja suurtest tähtedest, numbritest ja sümbolitest. Parool peaks olema vähemalt 8 sümbolit pikk. Näiteks on tugev parool KloET,Ekp007 ehk “Kauneim linn on Eestis Tartu, Emajõe kalda peal 007” või EmMo,kknv123 ehk “Elas metsas Mutionu, keset kuuski noori vanu 123”. Vali mõni sulle oluline lause, laulusõnad või luuleread ja ongi olemas tugev parool, mis ei lähe nii ruttu meelest, kui suvaline tähenduseta sümbolijada.
  • Pisemat sorti lisafunktsionaalsuse lisamiseks on sageli vaja kirjutada mõni täiendav funktsioon ja lisada see kujunduse function.php faili. Kasuta sel juhul kindlasti ’child’-teemat ja muuda ’child’-teemas funktsioonifaili, siis ei kao tehtud muudatused kujunduse uuendamisega.
  • Kui soovid veebilehel CSS-koodi abil kujundust muuta, siis lisa kood kujunduse Custom CSS lahtrisse või kasuta eraldi stiilifaili. Kui peaksid muutma koodipõhiselt kujunduse stiilifaili, siis kujunduse uuendus kirjutab muudatused üle.
  • Fondid määra kujunduse seadetest või stiilifaili abil – nii saad muuta kogu veebilehe fonti korraga. Kui hakkad igal sisulehel eraldi fonti määrama, siis fonti muutes pead kõik sisulehed jälle uuesti läbi käima.
  • Ära unusta pilte muuta mahult ja mõõtmetelt väiksemaks, sest see mõjutab lehe avanemiskiirust. Mugav veebipõhine vahend piltide mahu vähendamiseks on OptimiZilla.
  • Poolikut veebilehte pole mõtet avaldada. Lehe peitmiseks otsimootorite jaoks vali Sätted-Lugemine-“Otsimootorite ligipääs”-vali märkeruut “Keela selle saidi indekseerimine otsimootorite poolt”. Võta linnuke märkeruudust ära, kui veebileht on valmis. Külastajale võiks avaneda teade, mis annab infot, millal ja mis teemal veebileht avaldatakse ja seniks võib saata külastaja sotsiaalmeediakanalitega tutvuma.

Milliseid probleeme võib tekkida veebilehe arendamise käigus?

Paljud veebilehed on üle koormatud liigsete liidestega. Iga liides, mille lisad, peab olema hädavajalik. Vaata oma liideste nimekiri üle, kui on võimalik, siis eemalda. Iga aegunud liides on lisaturvaauguks, isegi kui see on välja lülitatud. Probleemideks on ka:

  • Sageli ei testita oma veebilehe töötavust erinevates seadmete ja veebisirvijatega. Veebianalüütikas loo eraldi testimise töölaud ja vajalikud aruanded, mis lihtsustaks testitulemuste analüüsi.
  • Veebilehel kasutatavuse teste tehes oleme avastanud, et suurenenud on kasutajate hulk, kes vajamineva info leidmiseks kasutavad vaid otsingut või kasvõi Ctrl+F võimalust, aga mitte peamenüüsid või kõrvalmenüüsid. Seega on sõbralik soovitus, lisa oma veebilehele otsing ja kontrolli, et see otsing ka töötaks. Mugav WordPressi-otsing on Relevanssi.
  • Probleemiks on ka see, et ei tehta uuendusi. Uuendus jääb inimestel kas kahe silma vahele või ei julgeta teha uuendust, kuna kardetakse, et see teeb veebilehe katki. Uuenda siiski järjepidevalt tarkvara: WordPressi, kujundust, liideseid. Mida tihedamalt uuendad, seda vähem probleeme. Ära unusta enne uuendamist lehte varundada. Ehk siis kui peaks juhtuma, et uuenduse käigus läheb veebileht katki, siis on millest lehte taastada.
  • Ära lisa oma veebilehele liidest, mis on uuendamata rohkem kui 6 kuud.
  • Laadi liidesed alla vaid usaldusväärsetelt lehtedelt, näiteks WordPressi enda repositooriumist või lehelt aadressil themeforest.net või mõnelt teiselt tuntud lehelt.
  • Kustuta need liidesed ja kujundused, mida ei kasuta. Ka väljalülitatud, ent aegunud tarkvara on turvarisk.
  • Vali usaldusväärne teenusepakkuja. Kui veebimajutuses on augud sees, on ka su veebirakendusel peagi probleeme oodata.
  • Varunda järjepidevalt. Tee seda kindlasti enne uuendusi, aga ka pärast seda, kui oled kodulehele lisanud palju sisu. Varundamist saab mugavalt teha ka iseteeninduskeskkonnas, kui kasutasid kiirinstalli. Samuti saab varundamist automatiseerida. Kui aga kasutad varundamiseks mõnda automaatset liidest, kontrolli, et see uut varundust tehes ei arvestaks sisse ka eelmisi varundusi. Olen näinud viie sisulehega veebilehte, mille maht oli 30 GB. Sellel veebilehel oli peal automaatne igapäevane varundus, mis lõi iga päev uue varundusfaili ja see sisaldas ka eelmisi varundusi.

Hetkel on päevakajaline probleem e-poe omanikel. Mõni päev tagasi uuenes WooCommerce ja viimased päevad olen parandanud ja taastanud katki läinud e-poode. Kui WooCommerce’il on suurem versiooniuuendus, siis ära uuenda kohe, vaid oota umbes nädal või kaks ja uuri, kas kasutatav kujundus ja e-poega seotud liidesed on ikka valmis kaasa minema WooCommerce’i uuendustega. Võimalusel uuenda klooni peal ja kui kõik on korras, siis päris lehel.

Millele veel tähelepanu pöörata?

Kui veebileht või e-pood on valmis, siis paraku ei hakka kohe pudrujõed voolama, vaid tegeleda tuleb veebilehe analüüsi ja turundamisega. Veebileht pole üksi meie turundusahelas, analüüsi poole pealt aitab Google Analytics, ecommerce tracking ja Hotjar, reklaami ja turunduse poole pealt Facebook, Mailchimp ja Google Adwords.

Kõik need keskkonnad peavad olema ühendatud veebilehega. Võimalusel võiks siinkohal kasutada koodipõhist liidestamist, mitte liideseid. Nimetatud keskkondade sidumiseks kuluks muidu viis liidest. Koodipõhine sidumine on kiirem ja turvalisem.

Paljud e-poeomanikud ei analüüsi oma veebilehe tulemusi. Näiteks tekkis kord ühe e-poe omanikul mõte, et paneks kassa lehele liidese, mis ütleks, et tasuta transpordist on sul puudu veel näiteks 45 eurot. Mõeldud-tehtud, kuu aja pärast oli näha Google Analyticsis, et käive oli langenud ja kassa lehel küll oli liiklust, aga oste ei vormistatud. Hotjar näitas, et külastajad saabuvad kassa lehele ja loevad teadet, mis ütleb, kui palju neil on tasuta tarnest puudu ja püüavad meeleheitlikult poest midagi juurde osta. Aga kuna e-poe keskmine tootehind oli 4,6 eurot, siis tasuta tarnet enamus kätte ei saanud ja nii nad loobusidki.

Liides eemaldati ja kassast ilma maksmata lahkujate arv vähenes. Loo mõte on see, et tasub mõelda ja testida erinevaid lahendusi, mis käivet suurendaks, aga ilma analüüsita ei osata sageli õigeid otsuseid vastu võtta.

Omaette probleem on sisulehtede mitte optimeerimine otsimootoritele, üleoptimeerimine või siis vähene sisu ja kehvad pildid. Kõik see kajastub ka veebilehe käibes.

Kust õppida ehk kuidas saada rohkem teadmisi WordPressi kohta?

Inglise keeles on heaks abimaterjaliks WordPressi dokumentatsioon, samuti on palju õpetusi YouTube’is. Eesti keeles on ilmunud WordPressi õpik, nii paberkandjal kui ka e-raamatuna. Veebimajutus.ee klientidele on e-raamat müügil soodushinnaga, mida saab tellida siit.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutuse blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.