Veebimajutuse blogi

SEO tegevused, mis võivad hävitada või tuua hea tulemuse

SEO ehk otsimootorite jaoks kodulehe optimeerimine võib viia veebi Google´i otsingus esimeste sekka, kuid võib ka üldse otsingust kaotada, kui otsiroboti jaoks on midagi valesti tehtud. Veebilahendused.ee tegevjuht Siim Sepma soovitab, mida teha ja mida kindlasti mitte teha.

Millised on peamised põhjused, mille puhul Google ja teised otsimootorid “karistavad” otsingutulemustes tahapoole nihutamisega?

Nagu me teame, siis Google muudab pidevalt enda algoritme. Kuna järjest rohkem inimesi kasutab Internetis käimiseks nutitelefone, siis kindlasti julgen tuua välja selle, et tehke korda oma veebilehed mobiilivaates.

Väga hea artikkel on avaldatud Digiturundajas, kus tuuakse välja palju erinevaid põhjuseid, miks Google karistab otsingutulemustes tahapoole nihutamisega.

Kui kodulehel on toimunud muudatusi ja mõned leheküljed kas kustutatud või uue aadressi saanud, siis kuidas peaks käituma või mida tegema, et selle eest otsimootorilt “karistada” ei saaks?

Esimene asi, mille peale tuleks mõelda, on see, kas kustutatud lehega samaväärne sisu on mujal lehel olemas. Kui klõpsata kustutatud lingil, siis kas veebisaidil on mõni teine leht, mis annaks samasugust otsitud teavet? Kui see on nii, peaks kustutatud URL-i suunama sellele teisele eksisteerivale lehele.

Üldiselt soovitaksin lehe ümber suunata isegi siis, kui sellest on kasu vaid käputäiele külastajatele. Põhjus on lihtne – kui külastajad saadetakse „Content not found” lehele, siis pole see kuidagi parem variant.

Lehe ümbersuunamine

Ümbersuunamisi on mitut tüüpi. 301 redirect’i nimetatakse alaliseks ümbersuunamiseks ja seda tuleks kasutada, kui suunate kustutatud lehe URL-i teisele URL-ile. 301 redirect’i kasutamine tähendab, et Google ja teised otsingumootorid määravad vana URL-i lingi väärtuse sellele URL-ile, kuhu külastajad ümber suunatakse.

Sisu täielik kustutamine

Kui veebisaidil pole alternatiivset lehte, siis tuleks mõelda, kas oleks mõistlikum see kustutada või pigem alles jätta ja sisu parandada. Kui olete kindel, et soovite selle kustutada, saatke külastajatele välja kindlasti õige HTTP header –  “410 content deleted”.

404 vs 410 HTTP header

Erinevus 404 ja 410 HTTP päiste vahel on lihtne – 404 tähendab, et sisu ei leitud, 410 tähendab, et sisu on kustutatud ja on seetõttu täpsem. Kui URL tagastab 410, teab Google kindlalt, et eemaldasite URL-i sihipäraselt ja Google peaks seetõttu selle URL-i registrist palju varem eemaldama.

WordPressi plugin´il ehk lisamoodulil Yoast SEO Premium on ümbersuunamismoodul, mis võimaldab seada 410 päiseid. See on ideaalne vahend ümbersuunamisteks. Plugin küsib automaatselt, mida soovite URL-iga seda kustutades või alalist linki muutes teha.

410 Content deleted päisega on aga üks probleem – Google ei toeta seda täielikult. Muidugi kustutab Google 410 lehed indeksist kiiremini, kuid Google Search Console teatab 410 lehtede indekseerimise vigadest „Not found” ja samamoodi ka 404 lehtede puhul. Google’ile on palju sellesisulisi kaebusi esitatud, kuid kahjuks pole neid veel kuulda võetud.

Millised on tüüpilised vead kodulehe optimeerimiseks SEO märksõnade määramisel?

Üks levinumaid vigu märksõnade valimisel on long-tail keywords ehk märksõnad, mis koosnevad mitmest sõnast. Ehkki võite oma tooteid ja teenuseid määratleda teatud viisil, on olulisem mõista, millistele sõnadele teie potentsiaalsed kliendid viitaksid.

Mõnikord võivad õigeteks peetavad terminid tähendada teiste inimeste jaoks midagi täiesti muud või olla liiga üldised. Mõlemal juhul optimeerite valesid märksõnu.

Enne optimeerimist on kõige parem teha hoolikalt taustauuringut. Selliste tööriistade kasutamine nagu Google AdWords Keyword Planner, Google Trends, SEMrush ja Moz Keyword Explorer on suureks abiks hetkel trendikate ja asjakohaste märksõnadega kaasaskäimisel.

Kas on mõni hea nipp, kuidas populaarse märksõnaga tihedas konkurentsis siiski otsingus heale kohale jõuda?

Tootke pidevalt uut ja kvaliteetset sisu. Kodulehe sisu on kõige tähtsam külastajatele ning otsingumootoritele. Samuti tuleks kasutada võimalust koguda backlink´e. Turunduse ning IT alal tegutsevad ettevõtted saaksid kasutada võimalust oma artiklid avaldada näiteks Digiturundaja ja Veebimajutuse lehel.

Kas ainuke võimalus populaarsetel teemadel otsingus nähtavaks saada on suur rahakott? Kui suur see peab olema?

Palju on võimalik ka ise ära teha. Lugege ning uurige erinevaid SEO teemalisi artikleid. Enamik SEO-ga tegelejaid alustavad suure entusiasmiga ning ootavad tulemusi juba nädalatega, kuid populaarsetel teemadel otsingus nähtavaks saamiseks peaksite tegelema sellega pidevalt. Mis puudutab SEO teenuse sisseostmist, siis hinnad on väga erinevad.

Kuidas saada teada, mis on see väärtuslik info klientidele, mille järgi otsimootorid peavad veebe külastajatele kasulikuks ja selle pärast ettepoole upitavad?

Me ei tea ega mõista alati kõiki muudatusi, mida Google oma algoritmis teeb, aga me saame kasutada teavet, mida Google meiega jagab veebilehtede orgaanilises otsingus kõrgemale kohale toomiseks.

Kirjutage sihitud märksõnadega õigetele inimestele

Sisu ei jõua õigete inimesteni, kui seda ei suudeta sihitud märksõnadega optimeerida. Mis on “sihitud märksõnad”? Need on peamised terminid ja fraasid, mida vaatajaskond aktiivselt otsib.

Õigete märksõnade leidmiseks peab kõigepealt selgeks tegema:

  • kes on teie vaatajaskonna segmendid?
  • millist teavet nad vajavad?
  • miks nad seda teavet vajavad?
  • milliseid märksõnu nad selle leidmiseks kasutavad?

See töö võib tunduda mahukas, kuid tegelikkuses pole. Võtke ette mõned järgnevad tegevused:

Sihtgrupi uuringud – määrake kindlaks sihtgrupp, kes teie pakutavat soovib/vajab. Seejärel otsige, kus nad veebis paiknevad. Rääkige nendega. Uurige neid. Selgitage välja nende isiklikud harjumused, eelistused, demograafia ja statistika. Marketing Land on avaldanud hea juhendi selle protsessi kohta.

Märksõna uurimine – otsige asjakohaseid ja kasumlikke märksõnu, mis on seotud teie teadmiste, toodete/teenuste ja sihtrühma otsingu eesmärgiga.

Teemauuringud – mõelge välja teemad, mis põhinevad avastatud sihitud märksõnadel ja sellel, mida teie vaatajaskond soovib teada.

Mida tähendab Canonical URL ja kuidas see aitab otsingumootoreid?

Canonical URL viitab HTML-i lingi elemendile atribuudiga rel = “canonical”, mis on veebilehe <head> elemendis. See täpsustab otsingumootoritele teie eelistatud URL-i. See tähendab, et Canonical URL-element teavitab Google´it ja teisi otsingumootoreid veebilehe indekseerimisest ning millist URL-i selle konkreetse lehe sisu puhul indekseerida. See on oluline, kuna URL-idel võib olla mitmesugustest teguritest lähtuvaid variatsioone, kuid need pakuvad sama või sarnast sisu.

Võtame näiteks järgmised URL-id:

  • fancytshirts.com
  • www.fancytshirts.com
  • https://m.fancytshirts.com
  • https://amp.fancytshirts.com
  • https://fancytshirts.com?ref=twitter

Iga URL viitab T-särgi lehe samale kodulehe sisule, kuid URL-id ise on pisut erinevad. See võib olla probleemiks otsingumootoritele, kuna mootor ise ei pruugi tingimata teada, milline leht peaks õige olema ja võib lihtsalt valida teie jaoks algoritmiliselt mõne autoriteetse ehk Canonical URL-i.

Teisisõnu, kui teil on veebileht, millele pääseb juurde mitme URL-i abil või erinevad sarnase sisuga lehed (st eraldi mobiili- ja töölauaversioonid), siis peaksite Google´i jaoks määrama, milline URL on selle lehe jaoks autoriteetne (canonical).

Mismoodi sõltub teksti pikkusest positsioon otsingus? Kui pikk on otsiroboti jaoks piisavalt pikk tekst veebilehel?

Veebilehe “õige” teksti pikkus on väga keeruline küsimus. Kõige parem teksti pikkus on just nii pikk, kui palju läheb vaja toote/teenuse kirjeldamiseks veebilehel. Sellest pole aga suurt abi. Minimaalse ja maksimaalse pikkuse soovitused pole kindlasti kivisse raiutud ja lõpuks tuleb ikkagi otsustada, milline tekst sobib veebilehele ja kasutajatele.

Uuringute käiguks on kindlaks tehtud, et veebilehe minimaalne teksti pikkus peaks olema üle 500 sõna. See on ka piisavalt pikk, et otsingumootorid saaksid aru lehe kontekstist. Veebilehed, mis on rakendused või maandumislehed, võiksid kindlasti sisaldada vähem kui 500 sõna. Artiklite või mitme märksõnaga veebilehtede puhul peaks toimima üle 500 sõna pikkune tekst, kui see on endiselt sisutihe.

Kui palju aitavad kaasa pildid kodulehe otsingus paremale kohale saamisega?

Pildid panevad veebi elama. Inimesed omastavad visuaale kiiremini kui teksti. Viimase kümnendi jooksul on Internetti üles laaditud piltide arv plahvatuslikult kasvanud.

Sobivaima pildi leidmine võib olla tähelepanu köitmiseks, lehe elavdamiseks või mõtte illustreerimiseks ülioluline. (Pilti õigesti optimeerides on see kasulik ka SEO-le). 

Millised on head tööriistad, millega oma kodulehe olukorda analüüsida ja parandada SEO mõttes?

Need tööriistad on orgaanilise otsingustrateegia jaoks kriitilise tähtsusega, kuna need võimaldavad keskenduda elementidele, mida Google peab oluliseks. Siin on 14 sellist tööriista, mis kõik aitavad viia läbi veebilehe analüüsi Google’i roboti jaoks:

  • Google’s Webmaster Tools
  • Ahrefs
  • Woorank
  • HubSpot’s Website Grader
  • Check My Links
  • BuzzStream
  • Moz’s Pro Tools
  • Linkody
  • UpCity’s SEO Report Card
  • SEMrush
  • Screaming Frog’s SEO Spider
  • Found’s SEO Audit Tool
  • Remove’em
  • Varvy’s SEO Overview Tool

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.