Värvipsühholoogia – kas lihtsalt posimine või oluline asi kodulehe värvide valimisel?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

On mitmeid müügitehnikaid, mis rõhuvad inimese alateadvusele ja närvisüsteemile, samuti leidub teadusuuringuid, mis räägivad inimpsüühikale mõjuvatest helidest ja värvidest. Mõnikord on see seotud servapidi ka alternatiivteadustega, kuid mis on värvipsühholoogia? Kas täiesti tõsine teadus ja ehk võib meile ka üht-teist kasulikku soovitada kodulehe värvide valikul?

Enamus suuri ärisid soovivad oma brändi siduda mõne kindla teistest eristuva värviga, et samas valdkonnas tegutsejaid oleks võimalik ära tunda juba silmanurgast vaid kasutatava värvi järgi, enne kui inimene muid asju märkab. Nii on see telekomis, kütuseäris, meedias ja ka näiteks autotootmises.

Kodulehe värvi valikul on üldiselt hea see kujundada brändi värvidele vastavalt, aga kui logo jaoks on kasutusel mõni liiga ere ja silmatorkav toon, siis kogu veebi jaoks seda kasutades võib tulemuseks olla liiga silmi väsitav lahendus. Seega lihtsat lahendust – võtta logo põhivärv – ei saa iga kord kasutada. Siis tuleb leida kas sarnane või äratuntav värvilahendus.

Kodulehe värvi meeldimine sõltub külastajatest

Mitmed uuringud on näidanud, et värvide osas pole kogu inimkonnal ühesugust tunnetust. See sõltub inimeste vanusest, kultuuriruumist, soost, meeleolust ja paljudest muudest mõjutajatest. Kuid siiski on toone, mille mõju on suurele osale inimestest ühesugune. Ja on ka neid värve, mida tõlgendatakse üsna erinevalt.

Alustame ühisosast – värvist, mis on mõistetav peaaegu kõigile ühtemoodi.

Mida teha sinisega?

Rahu, stabiilsus ja töökindlus on sinised, ütleb värvipsühholoogia. Seega võib sinise võtta kasutusele neil puhkudel, kus nimetatud omadused on kõige olulisemad. Juhul, kui keegi samas valdkonnas juba tegutseb sinise brändina, peaks kaaluma selgelt eristuvat muud tooni.

Sinine lisab usaldusväärsust ja on paljude suurte tuntud veebisaitide värviks. See on väga levinud värv.

Natuke stereotüüpe – mida värvid tähendavad?

Värvide tähenduse kohta on tehtud mitmeid uurimistöid ja nende metoodika on üsna lihtne – inimestelt lihtsalt küsitakse, mis neil seostub erinevate värvidega ja kõige enam korduvad vastused annavadki neile tähenduse.

Siin on mõned värvidega seotud ühised tunded:

  • Punane on kirglikkuse ja pühendumuse värv ja mõjub valjult, silmatorkavalt. Äris kasutatakse seda ärritajana, mis kutsub kiiresti tegutsema, näiteks kohe ostma. Punast kasutavad näiteks Google Plus, Pinterest, Youtube, Quora, Eesti Ekspress  jt.
  • Kollane on sõbralik ja meeldib eriti lastele. Samuti tekitab kollane õnneliku ja rahuloleva tunde. Sellepärast on paljudes poodideski sooduskampaania hinnad kollasel taustal, et tekitada ostjates õnnetunde, et nad saavad kauba kätte tunduvalt odavamalt. Veebides on kollane ka väljakujunenud hoiatustevärv, millega kuvatakse vastavaid teateid. Seda värvi kasutavad näiteks Snapchat, Hertz, Olerex.
  • Oranž on peaaegu samu tundeid tekitav nagu kollane, aga lisaks lastele rohkem populaarne ka noorte seas. Sõbralik, seiklushimuline, optimistlik värv on kasutusel palju näiteks turismitööstuses ja spordiga seotud äride juures, sest oranži seostatakse ka füüsilise aktiivsusega. Seda värvi on Blogger, Reddit, Soundcloud, Swedbank.
  • Sinine— nagu öeldud, rahu, stabiilsust ja usaldusväärsust kiirgav. Selle värvi on valinud paljud suured ja tuntud ettevõtted: Facebook, Twitter, Skype, LinkedIN, Dropbox, Vimeo, Postimees, Elisa.
  • Roheline on rahustav värv. Samuti seostatakse seda ökotoodete, puhtuse ja loodusega. Kasutavad näiteks Whatsapp, SEB, RMK.
  • Pruuni peetakse ka naturaalsuse ja puhtuse värviks. Ökotoodete tootjad kasutavad tihti seda nii oma pakendite kui kujundustaustadena – jätab mulje, et tegemist on naturaalsete materjalidega, mida pole kunstlikult valgendatud. Seda värvi kasutavad näiteks Kalev, Leibur, Reval Cafe jt.
  • Lilla näitab elegantsust, luksust ja naiselikkust. Seda kasutavad näiteks Flickr, Foursquare, Yahoo, Telia.
  • Roosa on teadagi tüdrukute värv, kui üldistada. Väljakujunenud stereotüüp võib mitte nii kindlalt kehtida täiskasvanud naiste juures, kes ei pea roosat oma lemmikvärviks. Roosasid värve kasutavad näiteks Instagram, Barbie, T-Mobile, Lyft, Iizi.
  • Valge – puhtuse ja avaruse värv, rõhutab võrdsust ja lihtsust. Apple on oma brändikujunduses kasutanud ohtralt valgeid pindu.
  • Halli valides tuleb olla ettevaatlik – see võib mõjuda depressiivselt ja igavalt. Kui aga halli kombineerida teiste värvidega, võib see hästi täiendada näiteks erksaid värve ja mõjuda rahustavalt. Halli kujundusega on näiteks Tumblr, Microsoft jt.
  • Must mõjub autoritaarselt ja jõuliselt, aga samuti ka luksuslikult ja ajatult. Veebides on ajalooliselt musta taustaga üritatud edasi anda ka mässumeelsust ja protesti. Tasub kaaluda, kuidas see sobib kokku firma muu imidžiga ja kasutada domineeriva värvina väga kaalutletult. Mustvalged veebid aga on siiski aeg-ajalt saanud väga populaarseks ja trendikaks, eriti just luksust ja elitaarsust rõhutades.

Milliseid värvipaare valida?

Nii sisekujundajad, kunstnikud kui ka disainerid ja veebikujundajad teavad, millised värvid sobivad hästi kokku ja millised mitte. Tavaliselt kasutatakse värvide kokkusobivuse hindamiseks “värviratast”, kuhu kantud värvidest üksteisest kõige kaugemad paarid sobivad kõige paremini.

Värviratas näeb välja selline:

(Joonis Wikipediast, (CC) DanPMK)

Loe lisaks ka neist allikatest:

Artikkel ilmus algselt Veebimajutuse blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.