Pikk lugu

Miljonid jälgivad sotsiaalmeedias väljamõeldud inimesi ja on sellega täiesti rahul

Bermuda (vasakul) kirjutas seda fotot postitades: "Ma ei suuda uskuda, et ma olin kunagi Trumpi toetaja. Ma tunnen, et ma olen nüüd täiesti teine inimene." Paremal Shudu. Mõlemad on väljamõeldud "inimesed", kellel on ligi pool miljonit jälgijat.

“Mõne aasta pärast pole vahet, kas see, keda sa oma voos jälgid, on päris inimene või robot – seni kuni ta on piisavalt inspireeriv,” ütleb 1,5 miljonilise nädalase jälgijaskonnaga Rootsi mõjukaim naisettevõtja ja influencer Isabella Löwengrip Geeniusele.

Kui Löwengrip on lihast ja luust inimene, siis asi pole nii lihtne 19-aastase Miquela Sousaga (1,5 miljonit jälgijat @lilmiquela), kes on Californias elav Brasiilia-Hispaania päritolu instagrammer, modell ja muusik.

Kuigi Miquela Sousa kirjutab muusikat, annab välja singleid (lugu “Hate Me” on YouTube’is klikitud 732 000 korda), reisib, kannab Chaneli ja Burberryt ning on promo eesmärgil võtnud üle näiteks Prada moemaja Insta-konto, siis teda õhtul baari kutsuda võib osutuda keeruliseks.

Naine küll käib kinos, teeb selfiesid, innustab noori valima minema, seisab süütult vangi mõistetute, diskrimineeritute ja LGBT õiguste eest… Ainult et Lil Miquela on virtuaalne karakter, kelle “autor” on üks Los Angeleses baseeruv loovagentuur.

Virtuaalsed superinimesed vs vigadega päris inimesed

Lil Miquela on hetkel suurima jälgijaskonnaga avatar, kuid arvutiga loodud mõjuisikuid on veel. Näiteks hüperreaalsena mõjuv mustanahaline tippmodell Shudu (149 000 jälgijat @shudu.gram), Lil Miquela meessoost sõber Blawko (134 000 jälgijat @blawko22) ja sõbranna Bermuda (115 000 jälgijat @bermudaisbae).

Kui Shudu looja väidab, et ükski koostöö pole seni olnud tasuline, siis Lil Miquela loonud agentuur seda ei avalikusta. Arvestades, kui kallis on taustal tegutseva loovmeeskonna, graafilise disaineri ja copywriteri töötund, võib arvata, et virtuaalsed karakterid küsivad brändide promomise eest korralikku tasu.

Kes on influencer? Üha levinum “amet”, mille sisuks on sotsiaalmeedias lojaalse jälgijaskonna kasvatamine ja neile toodete või teenuste promomisega tulu teenimine. Juutuuber või instagrammer on influencer, keda jälgib suurem hulk inimesi vastavalt YouTube’is või Instagramis.

Nii ongi ühetaolistest ilupiltidest kubisevaid kontosid, mille omanikud vahetavad oma brändi-eelistusi vastavalt nädalapäevale, lugematu hulk.

Kuigi sotsiaalmeedias jäetakse oma elust veatu mulje, on neil siiski puudusi. Shudu, Lil Miquela ja teised virtuaalsed liidrid selliste puuduste all ei kannata: nad ei tujutse, neil ei teki depressiooni, sotsiaalset ärevust, nad ei kao pildilt, nad ei küsi palka juurde ega jää haigeks.

Lil Miquela kutsus USA vahevalmiste eel inimesi üles hääletama:

Inimliku eksimuse faktor on kadunud: brändidele see meeldib

Sandra Raju, sotsiaalmeedia koolitustele pühendunud agentuuri SPARK Social koolitaja sõnul on põnev on jälgida, kuidas Lil Miquela avatari abil ideaalilähedasi kampaaniaid tehakse.

“Lil Miquela näol on ära võetud inimliku eksimuse ja läbi selle potentsiaalne PR-katastroofi faktor,” ütleb Raju. Brändidele on see hea, sest nii saab kommunikeerida just sellist sõnumit nagu nad soovivad.

Tegelikult on Sandra Raju sõnul ka lihast ja luust instagrammerite hulgas nii-öelda avatare: inimesi, kes ei räägi tegelikult enda, vaid kellegi teise eest.

“Peame tarbijate ja jälgijatena olema ise lihtsalt ettevaatlikumad ja teadlikumad, mida usume. Ma arvan, et see (süvenemine, keda ja miks sa jälgid – A.R.) pigem kasvatab ja õpetab keskenduma. Kõike, mida postitatakse, ei saa nagunii tõe pähe võtta,” ütleb Raju.

Eesti üks mõjukamaid juutubereid on 15-aastane Maria Rannaväli, kelle mõjuväljas on 49 500 jälgijat Instagramis, 35 400 tellijat YouTube’is. Rannaväli ütleb, et hakkas Lil Miquelat jälgima pärast seda kui maailmakuulus juutuuber Shane Dawson (19 miljonit tellijat YouTube’is) temast ühes oma vlogis rääkis.

Rannaväli teadis algusest peale, et ta ei jälgi päris luust ja lihast inimest, vaid Lil Miquela näol on tegemist avatariga, olgu see kui veider tahes. Tema jaoks on oluline küsimus, mis on virtuaalse karakteri suurem eesmärk.

Kui Rannaväli kahtleb, kas robot-influencereid massiliselt juurde tekib, siis Raju on kindel, et tulevikus saame neid veel ja veel näha.

Massid nõuavad rohkem “sisu” kui inimene jõuab toota

Rootslasest ettevõtja Isabella Löwengrip vihjaski hiljuti, et töötab välja virtuaalset klooni iseendast. Temast saab Gabrielle Löwengrip.

Naise sõnul ootavad tema 1,5 miljonit jälgijat rohkem sisu ja teemasid, kui ta ise suudab praegu pakkuda.

Virtuaalne karakter oleks ideaalne võimalus peenhäälestuseks: avatar saab viibida ühel ja samal päeval nii Pariisis kui ka New Yorgis, olla kogu öö üleval, tal pole tujusid, haiguseid ega muid lihtsurelike hädasid.

Inimesed peavad konkureerima robotitega, kes on juba eos loodud täiuslikuks

Löwengripi sõnul taandub lõpuks kõik kvaliteedile, milleks robot-influencer on ülihea.

“Ma arvan, et see, mis juhtus blogidega mõned aastad tagasi, juhtub peatselt ka influenceritega. Kui blogid tulid, siis tuli neid palju ja iga kolmas inimene kirjutas blogi. Praegu on instagrammeritega sama lugu. Mõne aasta pärast oli aga blogidest järel vaid mõni üksik. Need, kes jäävad, peavad pakkuma kvaliteeti.”

“Konkurents läheb selles mõttes karmimaks, et inim-mõjutajad hakkavad konkureerima robotitega, kes on juba eos loodud täiuslikuks,” näeb Löwengrip influencerite maailma tulevikku.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.