Suur lugu

Suures testis 8 üherattalist tasakaaluliikurit: milline elektrisõiduk on päriselt oma hinda väärt?

Testisime üherattalisi ja leidsime nende seast parimad.Foto: Shutterstock

Suvi on hoogsalt lähenemas, aga kui jala ei jaksa kõndida ja Tuule või Bolti tõuksiga ringivuramine tundub ka liiga tavaline, siis üks võimalus, kuidas silma paista, on soetada endale hoopiski üherattaline tasakaaluliikur. Vaatasime, mis imemasinad Eesti turul saadaval on, ja leidsime nende seast üherattalised, mis oma hinda õigustavad.

Geeniuse tellijale

Pahatihti kiputakse üherattalist tasakaaluliikurit panema ühte lahtrisse kurikuulsate «liivakellade» või nn hoverboard’idega, millega õnnestus peaasjalikult liikuda vaid siledal põrandal – vähemalt ilma end vigastamata. Üherattalist oleks (kiiruslike omaduste poolest) õigem võrrelda elektrirattaga, aga kompaktsuse mõttes miks mitte hoopis raskema poekotiga. Väiksemad üksrattad kaaluvad veidi üle 10 kilo, ent liiguvad kiirusega 30 km/h mõnekümne kilomeetri kaugusele. Suuremad – täpsemalt öeldes suurim – kaalub aga ligi 50 kilo ning see võib teoreetiliselt liikuda maanteekiirusega ja jõuda paarisaja kilomeetri kaugusele. Tõsi, mõlemat siiski mitte korraga.

Uusimatel üherattalistel on ka õhkamortisaatoritega vedrustus, mis nende kiiruslikke omadusi arvestades pole üldse liiast. Aku mahutavust mõõdetakse kilovatttundides, millest jätkub rohkem kui sajaks kilomeetriks. Rehvimõõt varieerub 14–24 tollini. Kokkuvõtvalt pole praegused üherattalised enam «mänguasjad» mitte üheski aspektis, vaid väga konkurentsivõimelised personaalsed transpordivahendid, mis ühendavad lugematult häid omadusi: kompaktsus, kiirus, turvalisus, suur sõiduulatus ja olematu sõidukulu. Väheoluline pole ka aspekt, et käed on sõidu ajal vabad – erinevalt jalg- või tõukerattast. Ning erinevalt viimastest, on üherattalist väga lihtne poodi ja siseruumi kaasa võtta, käekõrval veeretada või mahtuda koos sellega probleemideta ühistransporti või autosse.

On ainult üks miinus – aga tegelikult on see ülekohtuselt sõnastatud, sest sama hästi võiks öelda, et ka auto- ja jalgrattasõidul on üks suur miinus –, nimelt tuleb kõigi nende liikumisvahendite juhtimine eelnevalt selgeks õppida. Põhjusel või teisel peetakse üherattalisega sõitma õppimist millegipärast ületamatuks takistuseks, ent jalgrattaga ukerdamist või autokoolis käimist täiesti loomulikuks nähtuseks.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Digi nr 193, mai 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.