Tänaseks on digitaalne revolutsioon ümber kujundanud mitmeid tööstusharusid üle kogu maailma. Vaieldamatult on mängutööstus saanud neist muutustest ja digitaalsetest suunitlustest väga palju kasu. Maailmas on mängutööstus arenenud 1970-ndate ja 1980-ndate arcade-tüüpi mängudest tööstusharuks, mis hõlmab tänaseks mobiiliplatvorme, virtuaalreaalsust ning isegi professionaalset e-sporti. Kuidas on Eesti aidanud kaasa mängutööstuse digitaalsele revolutsioonile?
Eesti on pindalalt ja rahvaarvult väike riik, kuid tehnoloogias ning digitaalsete teenuste ja toodete valdkonnas väga kiiresti arenenud. Vanadest telekamängudest on saanud videomängud ning majakasiinos mängude mängimine asendunud mängudega, mida pakuvad netikasiinod. Millised on olnud tähtsamad arengud, ettevõtted ja inimesed, kes on aidanud kaasa mängutööstuse arengule Eestis ja ka maailmapildis?
Mobiilimängude tõus Eestis
21. sajandi algusaastatel hakkas videomängude maailm traditsioonilistelt konsoolidelt ja arvutitelt üle minema mobiilsetele seadmetele. See ei tähendanud muidugi, et konsoolid ja arvutid jäeti sinnapaika, otse vastupidi, ka neid arendati edasi. Küll aga võeti juurde kasutusele uue põlvkonna mobiilid, kus sai nüüd mängida ka hea graafika ning efektsete visuaalidega mänge, mis olid mõeldud mobiilidele. Mängude võimaluse tuli aina juurde ja peagi jäeti Nokia mobiilist tuntud ussimäng sinnapaika.
Eesti, mis on tuntud digitehnoloogia varase kasutuselevõtu ja arendamise poolest, võttis selle trendi kiiresti omaks. Riigi tehnikahuviline elanikkond hakkas tavalisi mobiiltelefone vahetama nutiseadmete vastu ning seda võimaldas loomulikult hea interneti levik riigis, isegi maapiirkondades. See aga lõi omakorda ideaalse keskkonna mobiilimängude õitsenguks.
See oli aeg, kus paljud ettevõtted hakkasid üha enam kasutama digitaalseid teenuseid, tooteid ning kolisid oma tegevusega suuresti internetti. Sama juhtus ka kasiino ettevõtetega. Üha enam tulid turule online kasiinod, mida sai külastada nii arvutis kui ka mobiili vahendusel. Mitmed senised kasiinomängud optimeeriti mobiilisõbralikuks ning üha enam hakkasid netikasiinod neid mänge pakkuma. Kohalik ettevõte Playtech on samuti andnud suure panuse mängude, mida pakuvad online kasiinod, loomisse ning arendamisse.
Tänaseks on Eesti turul üle 40 erinevate online kasiino ning areng pole seal peatunud – uuenduslikud ja uued netikasiinod tulevad üha enam turule. Nende populaarsuse üheks põhjuseks on hea kättesaadavus, mis on omakorda suuresti tingitud mängude, mida pakuvad online kasiinod, optimeerimisest mobiiliversioonidele. Mobiilimängud on aga saanud väga populaarseks meelelahutuse valdkonnas, olgu siis tegemist videomängudega või mobiilsete mängudega, mida pakuvad online kasiinod.
Üheks mobiilimängude pioneeriks Eestis peetakse ettevõtet Creative Mobile, 2010. aastal asutatud sõltumatut mobiilimängude arendusstuudiot. Tallinnas asuv Creative Mobile saavutas rahvusvahelise edu oma tasuta mänguga Drag Race, mis sai ülemaailmselt tuntuks. Mängu lihtsus ja hea kättesaadavus võimaldas sel mängul jõuda väga paljude kasutajateni üle kogu maailma. See aga pani aluse Eesti kui mobiilimängude keskuse väljakujunemisele.
Teine väga tuntud tegija mobiilimängude valdkonnas on ZeptoLab, mis on populaarse Cut The Rope mängu loojaks. Kuigi ZeptoLab asutati algselt Venemaal, siis on ta olnud Eestis märkimisväärselt esindatud, kasutades ära riigi tugevat digitaalset infrastruktuuri ja soodsat ärikliimat. Cut the Rope mäng näitas, et Eestis välja töötatud või toetatud mängud võivad konkureerida maailmatasemel.
Eesti roll e-spordis
Mobiilimängude suure levikuga hakkas peagi tähelepanu saama ka võistlusmängud, mida tuntakse e-spordi nime all. E-spordist on kujunenud pea mitme miljardi dollari suurune tööstusharu, mille professionaalsed mängijad, turniirid ja liigad meelitavad fänne üle kogu maailma. Ka eestlased ei ole sellest suurest valdkonnast kuidagi välja jäänud. E-spordi üheks populaarsuse põhjuseks on loomulikult riigi tugev digitaalne infrastruktuur ja elujõuline mängukultuur.
Üks tuntumaid kohalikke mängijaid e-spordis on Robin Kool, kes on peamiselt tuntud tema mängunime “ropz” all. Kool on saavutanud rahvusvahelise kuulsuse ühe tippmängijana mängus Counter Strike: Global Offensive. Ta on professionaalse spordimeeskonna liige ning on osalenud mitmetel turniiridel üle maailma, võitnud märkimisväärseid auhinnarahasid ning tõstnud riigi tuntust e-spordi valdkonnas veelgi enam.
Samuti on Eesti korraldanud ja osalenud mitmetel e-spordiüritustel. Pealinnast Tallinnast on saanud mänguvõitluste ja -turniiride keskus. Näiteks Tallinn GameDev Days ja sTARTUp Gaming festivalid pakuvad võimalust oma oskuste näitamiseks nii tavamängijatele kui professionaalsetele mängijatele. Tallinn on saanud üheks e-spordi regionaalseks keskuses Balti riikide seas ning meelitab mängijaid nii Lätist, Leedust kui ka Soomest.
Veelgi enam, organisatsioon Eesti Arvutispordiliit on aidanud kaasa e-spordiürituste edendamisele ja korraldamisele. Lisaks, selliste voogedastusplatvormide nagu Twitch ning YouTube Gaming laialdane levik on aidanud kaasa eestlastest mängijate nähtavuse tõusule. See on andnud mängijatele võimaluse saada ülemaailmselt tuntuks ning koguda fännibaasi üle maailma.
Digitaalse infrastruktuuri tähtsus mängumaailmas
Üks peamisi tegureid, mis võimaldab kodumaa edu nii mängude loomises kui professionaalsete mängijate kasvatamisel, on riigi maailmatasemel digitaalne infrastruktuur. Eesti on laialdaselt tuntud kui üks digitaalselt arenenumatest riikidest maailmas ning vahel isegi kutsutakse riiki e-Eestiks. See nimi tuleb loomulikult ka sellest, et pea kõiki dokumente on võimalik allkirjastada digitaalselt kodus lahkumata. Seejuures ka arveid maksta ning tarbida erinevaid teenuseid ja tooteid.
Riigis olev ulatuslik digitaalne ID-süsteem ja e-valitsemine on lihtsustanud ettevõtete, sealhulgas mänguarendusstuudiote asutamist ja haldamist. Lisaks keskendub riik tehnoloogiaalasele haridusele, mis omakorda on toonud kaasa kõrge kvalifikatsiooniga tööjõu olemasolu. Tartu Ülikool ning TalTech pakuvad mängude disaini, programmeerimise ja digitaalse meedia kursusi ning õppekavasid, mis annavad üliõpilastele vajalikud oskused sisenemiseks mängutööstusesse.
Lisaks sellele, Eestis olev kiire internetiühendus, mis on üks maailma parimaid, on loomulikult soodustanud videomängude ja e-spordi kasvu riigis. Eesti oli üks esimesi riike, kes võimaldas üldise juurdepääsu lairiba-internetile ning nähtavasti on see tehnoloogia kasutuselevõtt end ära tasunud. Nii mängijad kui arendajad vajavad tegutsemiseks kiiret internetiühendust, mis on vajalik nii mängude arendamiseks, mängimiseks kui ka rahvusvaheliste turniiride korraldamiseks.
Olgu selleks siis mängud, mida pakuvad netikasiinod, tavapärased kasiino mängud, e-sport või videomängud, tegemist on suure tööstusharuga. Kodumaa teekond mobiilimängudest, kasiino mängudest kuni e-spordini on olnud põnev ja arendusrohke ning toonud kaasa endaga tuntust riigile, töökohtade arvu suurenemise ja muudatused õppekavades. Seetõttu võib öelda, et eestlased on tõsiseltvõetavad nii mängijatena kui mängude arendajatena.
Tähelepanu! Tegemist on hasartmängu reklaamiga. Hasartmäng pole sobiv viis rahaliste probleemide lahendamiseks. Tutvuge reeglitega ja käituge vastutustundlikult!